Nekromanti Snabbmat delux..

Johan K

Gammal & dryg
Antag att du är sådär vråålhungrig så du i det närmaste är beredd att börja knapra på närmaste grej, vad skulle du rekomendera då ?? Det får gjärna ta max 10 min att fixa & nej, gorbys går fetbort. De smakar fan & inget annat.

/ Johan K, som även har svårt för nudlar i & med en incident med just nudlar som blandades en folköl, en stor morot...

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Tar kanske nån minut längre än 10 men måååste inte; pytt-i-panna är ju en klassiker. Men faaan så tråkigt... ta därför en burk krossade tomater och häll över när pytten börjar vara rätt klar. Krydda rejält och avnjut denna nya, färggranna, rätt.

En annan variant är väl att se till att koka mer ris än du behöver när du ändå lagar mat. Dagen efter så värmer man på önskad mängd ris, skär upp lite kassler och slår på en valfri sås (t.ex sweat and sour av något godtyckligt fabrikat).

Krille

Super Moderator
Du behöver: pasta, ett paket bacon, en burk creme bonjour, ett ägg

1: Sätt igång en klase pasta.
2: När pastan kokar, fräs bacon till eftersökt knaprighet.
3: Pluppa i en burk creme bonjour av önskad smak (peppar eller örter&vitlök är favoriter) i pannan, och rör om tills röran blir lagom seg.
4: Avsluta pastan på sedvanligt vis (häll av vatten, smör/margarin/olja, you know).
5: Servera i pastatallrik eller djup tallrik med pasta i botten och klägg ovanpå.
6: Knäck ett ägg och lägg ovanpå kalaset.
7: Lite parmessan eller hackad persilja är inte dumt heller.

Tid till detta: så lång tid som pastan kräver, vilket i allmänhet är mellan 8 och 12 minuter beroende på pastasort och al dente-grad, plus uppkokning av vatten.

Krille

Super Moderator
Du behöver: lite förutseende, bladsallad, avocado, lök, paprika, oliver, gurka, småtomater, minimajs, vinäger, salladskrydda, en köttbit, ajvar relish

Förberedelser:
1: Skaffa en stor burk med lock, exempelvis en burk för 12 cocostoppar.
2: Hacka grönsakerna och varva bladsallad, avocado, paprika, lök, oliver, gurka, minimajs och småtomater i valfri ordning i burken.
3: Krydda lite lätt med salladskryddan och sprinkla en liten skvätt vinäger över salladen. Ställ den i kylen, och återanvänd den sedan i ett par tre fyra dagar sådär.

Tillagning:
1: Tag en köttbit av valfri sort. Stek i panna.
2: Lägg upp ett rejält lass med sallad.
3: Lägg upp köttbiten.
4: Klicka lite ajvar relish på tallriken bredvid sallad och kött.

Tid till detta: mellan tre och fem minuter beroende på köttbitens tjocklek, plus förberedelsetiden med salladen.

Att ha en sån där sallad i kylen är faktiskt en rejäl tidsbesparare. Det går blixtsnabbt att tillaga och lägga upp, och dessutom får man en dundermumsig matbit, då salladen i sig själv inte är tråkig och ännu bättre med ajvar och köttbit.

En halv gurka, en paprika, en halv bricka romantica-tomater, ett halvt bladsalladshuvud, en lök och en avocado är en rätt lagom mängd för en normal cocostopp-burk och räcker för mig i ca 3-4 dagar. Så länge står den sig i kylskåp utan problem.

Fördelen med den är att det till och med är något som man skulle kunna bjuda mammor och flickvänner på.

Rickard

Urverk speldesign
Här är ett tillagningssätt som jag fått från denna tråd. Häll upp så mycket vatten som du behöver till pulvermos i en plastbunke. Släng i köttbullar och lite djupfrysta grönsaker i bunken. Kör det hela i micron i tre minuter och ta eventuellt och koka upp lite brunsås medan du väntar (instruktioner finns på förpackningen). Blanda sedan i potatismospulvret i bunken och rör det hela. Tillsätt lingonsylt och käka några knäckemackor till. Köttbullarna brukar bli godare än om jag steker dem. Är kass på matlagning.

Tid: maximalt 10 minuter.

/Han som knappt testat en tredjedel av de maträtter som han fick tips på i den länkade tråden

<font size="1">Sökord, länk: "köttbull" och "micro" på OT-forumet.</font size>

Rävnos

Warrior
en chili variant.

1) haka ett paket bacon i ca 1cm långa strimlor. släng ner i en stekpanna med höga kanter.

2) dumpa i en liten burk champinjoner.

3) pressa i 1-2 klyftor vitlök(beroende på storlek).

4) fräs alltihopa i olja/smör tills det har skysst färg.

5) Häll över en burk vitabönor i tomatsås och låt sjuda en stund.

6) krydda med tabasco och Cayennépeppar.

7) ät och njut

total tillagningstid: 6-7min(lite mer om du har slö spis).

servas i djupskål med iskall mjölk(att dricka till din nöt Debbie) och grovt bröd(att äta vid sidan om, lika bra att vara övertydlig) om man är finsmakare.

den riktiga bonusen för detta är att det är skysst billig.
en burk vitabönor kostar 2kr, en burk svamp kostar 2kr och ett paket bacon kostar typ 8kr. 12-15kr för en hel måltid.

Nightowl

Champion
Du behöver:
1. En stor paprika
2. En stor gurka
3. En burk guacamole
4. En påse nachoschips.
5. En burk öl, helst mexikanskt.
6. En video alt DVD du kan handlingen i redan.

Ät sedan enligt följande mönster:
1. Doppa ett chips i guacamole.
2. Ät det. Tugga ordentligt.
3. Ta en tugga av gurkan. Tugga ordentligt.
4. Ta en tugga av paprikan. Tugga ordentligt.
5. Drick en klunk öl.
6. Koncentrera dig på videon länge nog för att du ska kunna säga replikerna innan dom gör det på TV-skärmen. Detta har det dubbla teraputiska syftet att du inte ska äta för fort och att du verkligen ska tugga ordentligt.
7. Gå till 1.

Guacamolen ska ta slut före nachoschipsen. Detta är viktigt!

Tidsåtgång: Ca 1-2 minuter per cykel ovan att äta. Tillagningstiden är ingen, man diskar inte heller (däremot bör man naturligtvis torka av bordet och sopa efteråt, men det behöver man säkert göra i alla fall.)

Erik

Rävnos

Warrior
enchiladas (lyxigare)

okej detta kan vara hårklyverie, men tillagningen är absolut inte mer än 5 min. gratineringen kan dock tänkas ta en stund extra.

Börja med att sätta ugnen på 225 grader.

1) haka en tomat lägg i hög, riv ost och lägg i hög, haka en stor burk med champinjoner och lägg i en bunke.

2) pressa ner en tub med champinjonost i bunken.

3) häll i lite chilipulver.

4) häll i cremefresch(chilismak?) och rör runt tills det är en krämig smet.

5) lägg en jämnstor klick i varje tortillabröd.

6) rulla ihopa torillabröden till rullar. Sprid lite olja över(pensla om du inte har spruta).

7) sprid osten över rullarna.

8) sprid tomaten över osten.

9) in i ugnen.

10) titta till dem då och då, när de är gyllenbruna och knapriga är de klara.

Servera med grönsallad och Salsa.

Om man inte gillar veggie mat kan man ersätta chaminjonröran med Köttfärs blandat med salsa, vitlök och krossade tomater. se till att försteka först dock.

Total tillagningstid: 5 mins förberedelser sedan 20 i ugnen ungefär.

Gardener

Champion
Kokbok för enastående

En trevlig kokbok innehållande enbart rätter som tar max 20 minuter att laga och recept för högst två personer, samt enkelt beskrivet så man inte i slutet av receptet inser att man skulle förberett något ett dygn i förväg.

Fritt citerat ur den är det bästa och snabbaste receptet någonsin, tar 2-3 minuter.

1. Häll snabbmakaroner i ett durkslag.
2. Spola varmvatten på makaronerna.
3. Stoppa ner en bunt fiskpinnar i brödrosten.
4. När rostningen är klar, stäng av vattnet och häll upp makaroner och fiskpinnar på en tallrik.

Övriga recept i boken är dock något mer komplicerade och är spännande och framförallt goda rätter. Författaren är egentligen fotograf, så det är snygga bilder på rätterna, som alla är skapade av olika kockar.

Har den tyvärr inte själv och hittar den inte på någon stor nätbokhandel, men det är nog följande info:
Kokbok för enastående av Peter/enast Boström
ISBN: 91-1-964302-0
Norstedts förlag, 1996

Nightowl

Champion
Jag har testat fiskpinnar i brödrosten!

Det funkar, men man måste tänka på att frusna fiskpinnar tinar och steks på ett annat sätt än fruset bröd.

Erik

Troberg

Sinister eater
Problemet med de andras förslag är att de kräver något slags planering, och vem har egentligen någon plan när man handlar mat? Man bara plockar det som ser gott ut just då, utan någon djupare tanke på om det går att kombinera.

Mot denna bakgrund föreslår jag följande, som inte bara är enkelt och gott, det genererar också ett minumum av disk (näst efter mikrovågskokade makaroner):

Skaffa en smörgåsgrill. Kostar kring en hundring, om man inte ska ha en svart Krupps i gjutjärnsfinish som jag har. Den enda bestämda ingrediensen som man måste ha är bröd, allt annat är frivilligt. Ost, korv, köttbullar, stekt ägg, Västerviks senap, skinka, paprika, majs, rostad lök, lökringar, ädelost, dill, salami, fiskpinnar, falafel, pannbiffar, bacon och så vidare. Nästan allt funkar i nästan vilken kombination som helst. En perfekt rätt för att rensa ut överblivna slattar ur kylen.

Anders Åstrand

Swordsman
Jag har fyra bra som jag kör rätt ofta, sorterade i fallande knepighetsordning

I.
1) koka upp pastavatten
2) häll i pasta i vattnet
3) skär ett paket bacon i småbitar
4) fräs baconen i en stekpanna
5) häll i en burk creme fraiche (smaksatt om du vill förenkla nästa steg)
6) krydda valfritt
7) häll av vattnet från pastan, häll på creme fraiche/bacon-geggan
8) ät

I ovanstående kan bacon bytas ut mot tonfisk, men då tar man bort steg 4 slänger i den i steg 5 istället.

II.
1) koka upp pastavatten
2) häll i pasta i vattnet
3) häll av pastavattnet när pastan är klar
4) kasta i kalla köttbullar
5) kasta i ett halvt paket Keso med grillad paprika-smak
6) rör om och låt stå ett tag så pastan värmer upp köttbullarna
7) ät med gaffel direkt ur kastrullen

III. (den här kör jag på jobbet där vi har pulvermos i maskin)
1) gör pulvermos
2) rör i kalla köttbullar, rostad lök och svartpeppar
3) ät

IIII. (kör den här alldeles för ofta, de är riktigt goda willy's farmarbiffar)
1) tag 6-7 stycken willy's farmarbiff i handen
2) ät

Anders Åstrand

Swordsman
Re: Jag har testat blodpudding i brödrosten!

jag har testat blodpudding i brödrost, funkar kanon. blir lite knaprig på ytan och mjuk innuti, men vafan... är man hungring så är man.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Vitulvmacka i fem steg:

Vitulvmacka i fem steg:

1. Dela en ciabatta i två delar.
2. Applicera ketchup och grovkornig senap på ena halvan.
3. Stek ett ägg, lägg det på andra halvan av mackan.
4. Stek två (eller fler) skivor falukorv, lägg på ägget.
5. Slå ihop.

Åt precis en och den var lika god som alltid. Tar fem minuter att laga.

- Vitulv

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Re: Jag har testat fiskpinnar i brödrosten!

Det funkar, men man måste tänka på att frusna fiskpinnar tinar och steks på ett annat sätt än fruset bröd.
Vad innebär det rent praktiskt? Fiskpinnar i brödrosten låter som guds gåva till alla ensamstående, så jag måste prova.

- Vitulv

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Jag har testat fiskpinnar i brödrosten!

Jag ser inte riktigt hur det är för jobbigt att steka fiskpinnarna i stekpannan. Iofs måste man diska pannan sedan, men de där färdigoljade fiskpinnarna (så man slipper lägga i matfett själv) är väldigt smidiga tycker jag. Bara i med dem i pannan och steka i sex minuter. Brukar köra med snabbris till.

/Dimfrost

Rising

Vila i frid
Jag har en ny klassiker in the making; som du kan få vara med och utveckla tillsammans med mig: Man mikrar en Billy, right? Men man tar först ett paket färdigskivad ost, typ ementhaler, och bakar in pizzan i ostskivor.

Jag provade det en gång och försökte äta rakt av, men det gick bara inte, det blev för fedt och geggigt och det stod mig upp i halsen. Det blir nämligen bara som en stor fettdrypande tegelsten av ost och deg och tomatsåsfärgad ister. Men då kom jag på att man kunde ta den här fettgeggan och lägga på nachochips och äta.

Min nya grej - som jag ännu inte provat - är att köpa vitlökskrutonger och stoppa in i smeten, som extra konsistensförhöjare. Vitlökskrutonger är kanske de bästa snacksen som finns, inte minst för att de är nyttigare än vanligt snacks. Eller okej, de är kanske inte nyttigare, inte fan vet jag, men de har inga stjärnor eller något glitter på förpackningen, och det tycker jag varslar om en viss hälsokostmedvetenhet, inte sant? I vilket fall som helst så tror jag mycket på den kombinationen.

---

Annars, vilket jag har nämnt tidigare, så är det inte snabbmat om man måste laga maten eller diska efteråt. Då är det snailfood. Vill du ha riktig snabbmat så rekommenderar jag Rispule; alltså sådan där plastkorv med risgrynsgröt. Man gör ett hål i ena änden, stoppar i munnen, och klämmer ut innehållet från andra hållet.

Det går snabbt, är gott, och innehåller allt en växande pojke behöver.

---

Annars är godaste mikromaten Findus' Lövtunn Bit. De har potatiskroketter som blir förvånansvärt "odegiga", det är några haricot vert-bitar i som funkar hur bra som helst, och på köttbiten (som visserligen är i det minsta laget) ligger det en rejäl klick persiljesmör. Meget, meget gott. Jag har ätit sådana en hel vecka i sträck, en gång.

Och låt mig inte börja prata om mannagrynsgröt med vaniljglass och coca cola. Man har inte levt om man aldrig ätit det.

/Rising
rogue matlagning

Foggmock

Myrmidon
Variant:

Motsvarande maträtt, based on a true story (min mosters man gjorde ofta denna):

1. Spola kranvatten så det blir varmt
2. Kör fiskpinnar i brödrosten.
3. Gör pulvermos med det varma kranvattnet
4. Ät

Foggmock

Myrmidon
Norrlandspizza

1. Ha en uppvärmd eller snabb ugn (annars tar det nog längre än 10 minuter)
2. Ha runda polarkakor (passar bra att ha i frysen, går åt 4-5 per gång) hemma. Måste du handla dem så tar det längre än tio minuter om du inte har en kinesbutik på hörnet.
3. Smeta ketchup på polarkakorna
4. Lägg på valfritt rest-pålägg (köttbullar, falukorv, skinka - jag har testat med skivbar leverpastej och det var svingott)
5. Täck med ost
6. Kör i ugnen tills det är klart™ (det är självförklarande).
7. Ät.