Nekromanti Snabbstartkit/regler

Caligo

Swashbuckler
Det känns som en del centrala koncept inte är riktigt enkla att förstå i mitt spel QuestCore - det finns ju inte heller "färdiga arketyper, raser eller monster egentligen - det är ju saker som kommer i expansioner.

Jag planerar därför snabbstartregler för QuestQore.
Vad är bra snabbstartregler och vad är syftet med dem? Skall det vara ett kort äventyr med? Helt färdiga karaktärer? En "Så här spelar du"-text? Introduktion till en spelvärld? Exempel på bra "Quick Start Rules"?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Det enda snabbstartskittet som jag faktiskt spelat var det till Teknochock.

Det hade färdiga rollpersoner och ett kortare äventyr som vi kunde köra rakt upp och ner som det var.

entomophobiac

Low Prep High Play
Det här är ett område jag är fantastiskt kluven till. Jag har köpt flera startkit och tänkt "yes vad coolt", men i slutänden har det nästan aldrig varit något mer än tärningarna jag använt. :)

Delvis för att jag föredrar att improvisera och är urkass på att använda färdigskrivna äventyr, men även helt enkelt för att materialet i snabbstarter ofta känns "tunt".

Så på sätt och vis skulle jag nog gärna se att man bygger upp det som ett komplett narrativ. Lite som Kingdom Death: Monster gör med sin regelbok, om någon spelat det. Där bläddrar spelarna tillsammans i boken, ett uppslag i taget, och får både lära sig regler och värld ett steg i taget.

Tematiskt kanske det kan göras som en barnbok i spelvärlden, eller som en sägen, eller vad som helst - beroende på tema. Men syftet måste ju vara att lära ut vad som är unikt i just *ditt* spel, och då tror jag stenhårt på att göra det till något mer än bara färdiga karaktärer.

luddwig

Lawful evil
Frågan är om det som behövs verkligen är snabbstartregler? Jag tänker att pedagogiska guider, t.ex. ett A4 med "såhär gör du din rollperson" och ett med "grundläggande regler", kan lyfta fram det viktigaste.

Krille

Super Moderator
Jag ser dem som ett demo, eller som att testköra en bil inför köp. Man får en praktisk erfarenhet av spelet innan man köper det.

Ur den synvinkeln bör det ha ett äventyr, helst ett ganska typiskt sådant för spelet i fråga; det bör ha färdiga rollpersoner så att man kan komma igång på stunden alternativt så enkla rollpersonsskaparregler att man kan komma igång på en kvart; och det bör ha en uppsättning regler som åtminstone är rättvisa för spelet ifråga.

Utöver det kan jag lägga på att det skulle kunna vara så pedagogiskt att man kan köra det även om man är nykläckt rollspelare, men det är inget krav. Jag kan vara nöjd med att man förutsätts veta vad rollspel är och har haft erfarenhet från andra spel tidigare.

Caligo

Swashbuckler
luddwig;n246615 said:
Frågan är om det som behövs verkligen är snabbstartregler? Jag tänker att pedagogiska guider, t.ex. ett A4 med "såhär gör du din rollperson" och ett med "grundläggande regler", kan lyfta fram det viktigaste.
Jag håller med. Speciellt för QuestCore som faktiskt är ett rätt enkelt spel (men med lite annat tänk ibland). Jag tror att det skulle duga med lite fler exempel - "regel-highlights" - precis som du säger. Snabbstartsregler kan ju dock användas för de som inte har köpt spelet (exempelvis QuestCore) som lite testkörning.

luddwig

Lawful evil
Det ena utesluter inte det andra. Göra både ett demopaket (kortversion av reglerna + färdiga rollfigurer + startäventyr) och ett par guider som gör det enklare att komma in i spelet i dess helhet vettja.