Sen kan vi slänga på axeln kommunalt-eremit också (måste man göra rollpersoner i grupp, som i Smallville och Järn, eller kan man sitta på kammare och bygga en rollperson, som i nästan allt annat).Vimes;n158817 said:Förslag:
Slumpat konstruerat
Kort långt
Lätt tungt (som i lite eller mycket matte)
Tänker på LoLs DEgenerering: det är slumpat, långt, men innehåller väldigt lite uträkningar, så "tungt" känns som fel ord.
Det är inte det som är grundpremissen. Grundpremissen är hur mycket som måste göras medan du skapar karaktären. Ta Western IV som exempel, där du väljer vilken etnicitet du tillhör. Säg att du tar Mexikan. Sen finns där två sidor i boken om mexikaner och deras olika grupper inom dem, som du också ska välja på, rolla fram, läsa mer om, etc.God45;n158740 said:Jag håller inte riktigt med om grund premissen att mer regler och siffror sättet in en mer i världen.
Är ganska mycket mindre slump i Eon 4 mot tidigare versioner. Alla får lika många tärningar att placera ut på grundegenskaper och lika många färdighets poäng, bakgrundsslagen slumpar väl runt det lite men de flesta karaktärer är ungefär lika bra från början.Krille;n158810 said:Jag tror att vi har två olika axlar som vi blandar hejvilt här.
Å ena sidan har vi tungt vs lätt. Å andra sidan har vi slumpat vs konstruerat.
Dessa två axlar har inte nödvändigtvis någon sammanhörighet:
Och förstås är skalan väldigt flytande.
- Eon är ett tungt slumpat system. Det är väldigt mycket att göra rollperson av, och det mesta har med slump att göra.
- OSR är ett lätt slumpat system. I stort sett, välj klass, rulla stats, sätt ett namn, kör.
- GURPS är ett tungt konstruerat system. Liksom Eon är det väldigt mycket att göra rollperson av, men allt handlar om poängbudget och det finns ingen slump alls.
- Star Wars D6 är ett lätt konstruerat system. Det handlar om poängbudget och det finns ingen slump alls, men budgeten får plats på ett papper.
Hittills har vi mestadels satt två hörn mot varandra, tungt slumpat vs lätt konstruerat, och det är inte särskilt rättvisande. Det sätts också ett likhetstecken mellan tungt och mycket bakgrund, vilket inte heller är helt sant – även lätta system kan ha mycket bakgrund, men det är utanför systemet, och även tunga system kan ha lite bakgrund och bara bli en radda optimerade stats.
minst 220kgEvokee;n159099 said:Tungt som fan ska det vara
Tycker att "fönstershopping" kan passa på tunga system också... skillnaden är väl vilka delar som fönstershoppingen är riktad mot... och att beroende på systemet i sig (slump, klass, och andra sådana saker) så kan väl många tungs system sätta upp en ram för "här borde din karaktär finnas på ett eller annat sätt", åtminstone på vissa saker.Krille;n158813 said:För min del brukar lätta system bli mer fönstershopping. Det är inte någon annan som ger mig en present, det är jag som ger mig en present, och jag tillbringar dagar om inte veckor med att jämföra alternativ och planera och pula och fundera och klura och optimera. Shoppandet kan ta hur lång tid som helst, även om själva köpet faktiskt går på några minuter.