Nekromanti Snabbt rollspelskoncept: Grön cyberpunk

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag kom på en liten idé jag vill få ner och dela med mig av. Garanterar inget.

Arbetsnamn: "Rotsystem"

Koncept: Grön cyberpunk. Retrofuturistisk Gibson/Bear-punk med tjocka kablar och klumpig cybertech. Ninjor och implantat. Gäng med mohawks och automatvapen och implantat som ser ut som spejsade solbrillor. Anarkist-A'n på läderjackor. Grafittibetong. Gigantiska rötter och träd. Naturen kontra civilisationen, ordning kontra oordning. Människan klämd mellan framtiden och dåtiden, mellan "naturen" och "teknologin". Inga självklara val; "naturen" är inte "god", "teknologin" är inte "ond".

Urban magicks. Hackare, cybermonster och blå runor som ritas på golv. Hellblazer och Swamp Thing möter Blade Runner.

Vad tror ni?

shotgun_ramadan

Fåntratt
Så länge du skippar alver och orcher och sånt så blir det nog mycket trevligt. Jag gillar retrofokuset, och att blanda in tidig Hellblazer kan bara bli bra! Kör!

solvebring

Superhero
Tkullander said:
Så länge du skippar alver och orcher och sånt så blir det nog mycket trevligt. Jag gillar retrofokuset, och att blanda in tidig Hellblazer kan bara bli bra! Kör!
Att krank skulle blanda in fantasyraser är lika troligt som att någon spränger riksdagshuset inatt. Eller ja, det är nog större chans att någon spränger riksdagen än att krank börjar pilla med starka fantasyinfluenser. :gremgrin:

solvebring

Superhero
Vad tror ni?
Kan jag säga annat än att det låter grymt som fan? =)
Det låter riktigt klassiskt och nostalgiskt på sina håll, samtidigt som det låter urnajs. Dvs. att det klassiska och nostalgiska är i positiv bemärkelse.

Ulfgeir

Swashbuckler
Kan funka mycket väl, men tror att det behövs en stor dos dystopi i den för det. Och då kör den som just retrofuturism. Men jag är lite skeptisk till att den svenska marknaden är tillräckligt stor för det.

/Ulfgeir

krank

Tkullander said:
Så länge du skippar alver och orcher och sånt så blir det nog mycket trevligt.
Jadu, haha, risken är inte stor... =)

shotgun_ramadan

Fåntratt
solvebring said:
Att krank skulle blanda in fantasyraser är lika troligt som att någon spränger riksdagshuset inatt. Eller ja, det är nog större chans att någon spränger riksdagen än att krank börjar pilla med starka fantasyinfluenser. :gremgrin:
Det är noterat. Och jag antar att vi är överrens att OM någon spränger riksdagshuset inatt, så slänger Krank in varenda fantasy-ras som någonsin skapats?

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
krank said:
Vad tror ni?
Jag tror att korvtårtan är ett fortsatt livskraftigt fenomen till lång efter vår död. :gremsmile:

krank

Ulfgeir said:
Kan funka mycket väl, men tror att det behövs en stor dos dystopi i den för det.
Dystopi kan jag lova att jag vill ha. Tanken här är ju som sagt retrofuturism; något både Hellblazer och cyberpunk har gemensamt är en ganska negativ syn på världen. Det är ganska noir-artat, liksom.

Det måste ju finnas lite ljuspunkter, men jag vill helt klart att världen ska vara en ganska fruktansvärd plats. Det ska liksom inte finnas något "rätt val" att göra. Bara val man är mer eller mindre villig att leva med. Inte för att jag riktigt vet hur jag vill fokusera spelet ännu (lutar åt klassiska "frilansare", har velat skriva ett spel om frilansande problemlösare a' Mutant Chronicles länge nu), idén är bara några timmar gammal =)

Men, ljuspunkter. Som Dennis leary sagt:

Dennis leary said:
Happiness comes in small doses folks. It's a cigarette butt, or a
chocolate chip cookie or a five second orgasm. You come, you smoke the
butt you eat the cookie you go to sleep wake up and go back to fucking
work the next morning, THAT'S IT! End of fucking list!

krank

DeBracy said:
Jag tror att korvtårtan är ett fortsatt livskraftigt fenomen till lång efter vår död. :gremsmile:
Jag föredrar att tänka på det som "en fruktbar korsning"...

Jag var på väg att kalla det "en amalgam", men blev osäker på om det ordet används på det sättet, och alla googlingsförsök samt wikipedia gav bara den bokstavliga betydelsen. Så jag fick kalla fötter.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
krank said:
Jag var på väg att kalla det "en amalgam", men blev osäker på om det ordet används på det sättet, och alla googlingsförsök samt wikipedia gav bara den bokstavliga betydelsen. Så jag fick kalla fötter.
Fega inte ur nästa gång, byt till ’ett’ bara:

2) i allmännare bet.: blandning (af olikartade ting). UNGE Prom. 1: 14 (1831). (Namnens på dggder, vetenskaper o. d.) feminina genus i våra svenska språkverk är .. ett amalgam af poetiskt genus .. (o.) lärdt genus. E. H. TEGNÉR i 3 SAH 6: 455 (1891).

© Svenska Akademien. SAOB spalt: A1173; tryckår: 1898

(min fetstil)

krank

Spridda, och inte särdeles konkreta, funderingar:

Vilka är rollpersonerna? De är frilansande problemlösare med egen firma eller möjligen "fristående konsulter" om man vill ha en mer lös gruppsammansättning. Lön betalas för utförda uppdrag, ganska luktrativt. Alla har någon form av specialitet; en del pillar med mystik och magi, andra har stoppat kroppen full av cyber. Jag gillar Mutant RYMD's rollpersonsskapande, med både listor av intressant cybertech man direkt känner att man vill skapa rollperson till, och dessutom uppmaningar att ha rent kosmetisk cybertech som bara ser coolt ut utan att ge några egentliga regelfördelar...

Vad gör rollpersonerna? Upplever actionfyllda neonoir-cyberpunkäventyr med mystiska inslag, såklart. Neonoir är alltså som noir men, om jag fattat saken rätt, mer modernt =). Och med fokus på frågor om identitet och teknologi kontra samhället. I längre kampanjer rör de sig upp genom näringskedjan och blir inblandade i större konflikter, typ mellan något slags abstrakt "natur" och likaledes abstrakt "civilisation". Det blir alltmer tydligt att det finns krafter bortom det uppenbara, och att världen är på väg mot något slags avgörande. Valen rollpersonerna gör är generellt mellan två (eller flera) dåliga alternativ, där de flesta alternativ på ett eller annat sätt är natur- eller civilisationskopplat.

Jag tänker mig flera konflikter och huvudfrågor; både "naturen" och "civilisationen" är i någon mån kollektivistiska, så man kan absolut tänka sig att rollpersonerna bryter en egen väg däremellan också.

Mystik och magi: Jag tänker mig olika sätt att se på och bruka magi; både postmodernistisk och uråldrig. I den mån fantastiska varelser finns, så vill jag inte ha några klassiska fantasy- eller skräckvarelser, men gärna okända monstrum och varelser från bortom tiden, uråldriga monstrositeter som vilat i årtusenden, uppväckta skogsandar... eller för den delen betonggolems, spegelvarelser och bokstavligen ansiktslösa teknokultister, AI's som korsar språnget mellan det virtuella och verkligheten...

shotgun_ramadan

Fåntratt
krank said:
Mystik och magi: Jag tänker mig olika sätt att se på och bruka magi; både postmodernistisk och uråldrig. I den mån fantastiska varelser finns, så vill jag inte ha några klassiska fantasy- eller skräckvarelser, men gärna okända monstrum och varelser från bortom tiden, uråldriga monstrositeter som vilat i årtusenden, uppväckta skogsandar... eller för den delen betonggolems, spegelvarelser och bokstavligen ansiktslösa teknokultister, AI's som korsar språnget mellan det virtuella och verkligheten...
Det låter som att improviserad magi borde platsa ganska bra, likaså improviserade tillbehör. Jag tänker Hellblazer, där Constantine saknar en pendel och får använda en cigg i ett snöre. Eller, som någon nämnde här på forumet, fånga själar i pringles-burkar. :gremsmile:

solvebring

Superhero
Tkullander said:
solvebring said:
Det är noterat. Och jag antar att vi är överrens att OM någon spränger riksdagshuset inatt, så slänger Krank in varenda fantasy-ras som någonsin skapats?
:gremwink:

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Ulfgeir said:
Kan funka mycket väl, men tror att det behövs en stor dos dystopi i den för det.
Nej, nej. Skit i dystopin. Vi har ju haft så mycket dystopi i all populärkultur att det gått inflation. Så fort något är mörkt så blir det en synonym med bra av någon outgrundlig anledning. Särskilt när det gäller postapokalyps/cyberpunk.

Liksom; "Wolverine är så awesome bara för att det är mörkt".

Nä, mörkt är gjort. Ge mig en postapokalyptisk cyberpunkkorvtårta med glimten i ögat och lite nybyggaranda/exploration istället för den gamla vanliga smogdepressionen.

krank

Vitulv said:
Ge mig en postapokalyptisk cyberpunkkorvtårta med glimten i ögat och lite nybyggaranda/exploration istället för den gamla vanliga smogdepressionen.
Nä, sorry, det får du leta efter nån annanstans =)

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Det finns få saker som är så ointressanta för mig som cyberpunk. Det är helt enkelt inte min genre, men om jag ser till det konceptet som skrivits så gillar jag kontrasten mellan det vilda och det teknologiska. Som konflikten mellan gott och ont, men utan att peka ut den ena sidan som svart eller vitt.

Det här med urban magicks ochblå runor tilltalar mig, men samtidigt får det mig att tänka på Shadow Run-liret till krysslådan (vilket är min enda kontakt med rollspelet i sig egentligen). Nu vet jag ju att det inte blir fantasyraser tack och lov, så det är ju redan ett hot mot awesomeness avvärjt där.

I din beskrivning om vad karaktärerna gör känns det dock som om det är betydligt mer fokuserat på stadslivet och den vilda naturen som det okända. Det känns lite gjort tyvärr, så personligen hade jag diggat det mer om det varit tvärtom. Staden är det okända och naturen är det kända. Å andra sidan är det kanske svårt att få in dystopin och problemlösarna då? Ett annat alternativ är ju givetvis att erbjuda möjligheter att spela båda sidorna.

Så i slutänden är jag försiktigt nyfiken. Det tilltalar mig inte riktigt lika mycket som dina andra idéer, men det beror ju givetvis på att cyberpunksgenren inte är min kopp te.

shotgun_ramadan

Fåntratt
solvebring said:
Tkullander said:
solvebring said:
:gremwink:
Jag bör även påpeka att detta inkluderar ankor. Och Trorc-Quartling's. :gremlaugh: