Nekromanti Sneak attack varje runda?

Basenanji

Postd20modernist
Kan en rogue göra en sneak attack varje runda?

Jag har alltid trott att man bara kan göra en sneak attack så länge motståndaren är flat-footed? Dvs efter att striden har inletts, tja, då är motståndaren medveten om sin motståndare och alltså omöjlig att "sneaka".

Vår excellenta rogue menar att om han bara lyckas tumbla sig förbi sin motståndare så att han hamnar precis bakom motståndaren, borde han få göra en sneak attack.

Hur gör ni?

/Basse

Storuggla

Champion
Sure. Som jag minns det så får man göra en smygattack om lede fi är nekad sitt dex-tillägg på sitt AC. Vilket han är om man står bakom honom.

Storuggla, plattfot?

Ulfgeir

Swashbuckler
Och enklaste sättet att få bort personens dex-bonus är väl att flanka personen ifråga.

I (A)D&D 2 och tidgare versioner så vill jag minnas att det bara var en gång per strid. Fast då hette det Backstabb, och var något som bara tjuvar/lönnmördare kunde. :gremtongue:

/Ulfgeir

Pom

Swashbuckler
Och enklaste sättet att få bort personens dex-bonus är väl att flanka personen ifråga.
Nja, bara för att man är flankerad förlorar man inte sin Dex-bonus.

Sneak attack kan utföras dels om målet inte kan använda sin Dex-bonus (t ex om det är flat-footed) och dels om målet är flankerat.
Det innebär att en rogue utan att göra någonting plötsligt kan befinna sig i en situation där en sneak attack kan utföras, bara genom att någon allierad har placerat sig på andra sidan om fienden. Sneak attack kan alltså mycket väl utföras runda efter runda, förutsatt att roguen flankerar målet.

thark

Hero
Nej, att tumbla in "bakom" motståndaren i sig ger inget så länge det inte finns en flankerande vän på andra sidan. Tänk på att man i D&D inte har någon "facing"; rutorna representerar ju faktiskt ~1.5 meter och man antas i en strid ständigt virvla runt och försöka vara uppmärksam åt alla håll.

Men om motståndaren är flankerad (=för distraherad för att kunna värja sig från attacker mot känsliga områden) eller inte kan se tjyven (osynlig tjuv, blind motståndare, etc) kan han glatt dunka in en ny sneak attack varje runda.

Tänk på att spelet är balanserat kring strid och sneak attack är vad som ger den veke tjyven möjlighet att någotsånär försöka hålla jämna steg med andra gruppmedlemmar vad gäller skada. Och det finns inget mer frustrerande än att stöta på monster som inte är mottagliga för sneak attacks såsom odöda och liknande...

Basenanji

Postd20modernist
Har jag fattat rätt nu?

Tack alla för svar!

Roguen får göra sneak attack om:

*Motståndaren är flat-footed
*Motståndaren är blind, inte upptäcker roguen el dyl
*Motståndaren har två eller fler fiender och dessa fiender flankar motståndaren

För att tumbla förbi motståndaren GENOM hans ruta ska man klara en tumble check på 25 (?!).

Jag är mycket tacksam för att ni har tålamodet att klargöra dessa fakta för mig!

:gremlaugh:

/Basenanji

thark

Hero
Re: Har jag fattat rätt nu?

Ser rätt ut.

*Motståndaren är flat-footed

Eller förnekad sin dex-bonus av andra skäl (vilket förstås är funktionellt ekvivalent med plattfotad). T ex: Grapplad motståndare (mot andra än den han grapplar mot)... ooooch en miljard andra exempel som jag inte kommer på just nu. :)

För att tumbla förbi motståndaren GENOM hans ruta ska man klara en tumble check på 25

Jajemen. Det är svårt. När man börjar stacka upp nivåer, dex-bonus, utrustning, buffar, synergi osv börjar det gå att komma upp i efter ett tag, dock. Jag undrar om inte tjyven i vår förra kampanj (lvl 12-13 som högst) kunde tumbla rakt igenom folks utan att behöva slå för det. :)

...Vilket påminner mig om att jag någon gång borde skriva en tråd kring hur folk hanterar "stacking limits" i D&D (dvs, vad gör man när det plötsligt finns två personer i överlappande rutor?).

Foggmock

Myrmidon

Rogue'n i vår Eberronfling hade runt +20 totalt i de flesta av sina huvudfärdigheter (sneak, lockpick osv) redan på level 6-7. Är ni kassa på att opta, eller? :gremlaugh:

thark

Hero

Jag sa inte med hur mycket marginal, och inräknar givetvis fullhastighetsrullande. ;-)

Fast +20 på "de flesta" runt lvl 7 är rätt mycket—max 10 ranks, +4 på en grundegenskap utan pryttel givet 18 med rasbonus och ingen levelhöjning än (troligtvis dex, och det är väl inte riktigt alla som går på det), +2 i synergi på en del (men inte alla), +2-3 från feats på ett par färdigheter, vid de nivåerna i bästa fall +2 från stathöjarpryttel (mer är monty haul deluxe), och förvisso +5(?) från en del specifika pryttlar (foo of hiding osv) men det går bara att få på ett fåtal färdigheter.... Så det låter lite väl optmistiskt, om vi inte har radikalt uppfattning om vad "de flesta av sina huvudfärdigheter" omfattar. (Tjyvar i gruppen tenderar att sitta och gnälla över att ~10 färdighetspoäng inte räcker till allt de vill ha... Medan mina stackars tjockskallar i bästa fall får hålla tillgodo med två.) På ett par—visst, inga problem.

Dalaupprorets centrum och bostadsorten för Troberg
det finns en feat också som man använder för att ta bort dex bonusen... vilket även gynnar alla andra i gruppen såklart...

kommer inte ihåg vad den heter just nu... men basicly med featen så slår du bluff mot motståndarens sensemotive+10

lyckas slaget så förlorar motståndaren sin dex bonus vilket innebär att du kan backstabba den och i vissa fall också lägre ac om fienden har positiv dex dvs...

brukar ta den samt improved trip

improved feint heter den andra featen kom jag ju på precis! tjuvens bästa vän!

thark

Hero
Feint kan du göra även utan feat; skillnaden är att det normalt är en standard action (varmed du alltså offrar din attack innevarande runda för att få en attack utan dex-bonus nästa runda), men med vissa klassförmågor (och eventuellt feat, men det har jag inte koll på) kan det bli en move action.

Som tjyv är det generellt Bra™ att ha tillgång till. Nackdelen är att Bluff blir en färdighet till att behöva lägga poäng i. :)