Nekromanti Sneak peek! [DoD6 nya magibok]

Foggmock

Myrmidon
Min dejt med RiotMagnus gick bra. Jag kom dit med vässat intellekt och den kritiska saxen i högsta hugg, och Magnus bara radar upp det ena vettiga regelmomentet efter det andra.

Jag har (givetvis) inte hunnit läsa på djupet än, men om regelinnehållet överrensstämmer med det jag hörde på Ekelunds kondis så har den här modulen potential att bli ett riktigt bra magisystem. I pärmen bredvid mig ligger de första 79 sidorna och...

[*]Det kommer finnas fem olika sätt att lägga magi, varje med olika fördelar och nackdelar (chanta, göra gester osv)
[*]Det kommer finnas tre olika sorters magi, fågel, fisk och mittemellan, med olika för och nackdelar som tillexempel lättkastad, mer kraftfull magi som ger allvarliga konsekvenser om man snedtänder eller mer säker och sansad magi med inte lika stor fara.
[*]En form av effektgradsregler kommer finnas, jag vet inte vad det kommer kallas men det kommer funka ungefär som gamla DoD. På mitt initiativ kommer det finnas regler eller iallafall en notis om "minimagi", men inte på samma sätt som i de äldre upplagorna.
[*]Ett nytt sätt att lära sig besvärjelser som i stort sett är som det gamla regelmässigt, men som är mycket mer stämningsfullt.
[*]Alla besvärjelser kommer döpas om och på ett sätt delas in i fyra olika varaktighetskategorier. Det kommer också komma nya besvärjelser med ännu mera Trudvangstämning.

Tja, det är allt jag kommer på rätt upp och ner nu, men som sagt, det här visar grymt stor potential och om man ser till hur systemet är anpassat till stämningen kommer det att vara i klass med det systemet som finns i Västmark (som är till 100% spot on stämningen det vill förmedla). De mer "higha" besvärjelserna kommer antagligen finnas kvar, men byggas om lite, revideras, balanseras etc PLUS att det kommer komma mer Trudvangsk magi för att sätta stämningen.

Foggmock - positiv

walium

Ganska töntig, faktiskt
Hur långt har de kommit med arbetet? Kan vi förvänta oss att modulen släpps under 2004?

Foggmock

Myrmidon
Jag tror inte det. Magnus pratade om en viss tidspress, men jag frågade inte hur hårt pressad han var. Inte innan jul, det tror jag inte, men jag kan mycket väl tänka mig att det blir klart iallafall till nästa Gothcon.

Johan K

Gammal & dryg
Hemm, det där låter ju faktsikt mer än lovligt spännande ju !!
Ska bli skoj att se den i handelen, när det kommer !

/ Johan K, som väntar med sånning på denna bok

Helmgast
Nyfikenhet från en eonit

Trevligt med trevliga magisystem. Behöver man expertboken för att kunna använda sig av magiboken? Finns det skillnader på osthemsk och mittländsk magi som skiljer sig rent gelémässigt? Och isåfall - presenteras nya kulturer (nord, väst, syd) i boken på något sätt?

Nu när T10 fantasy börjar ta form så kanske Trudvang vore nåt för mig, men det blir väl ett himla härke att konvertera ett magisystem om det nu är så välgjort som påstås.

Jeje, keep up the good work!

Simon

Swashbuckler
Re: Nyfikenhet från en eonit

Nu när T10 fantasy börjar ta form så kanske Trudvang vore nåt för mig, men det blir väl ett himla härke att konvertera ett magisystem om det nu är så välgjort som påstås.
Eftersom Trudvang nog är en av de mest intressanta konvertiterna för T10 Fantasy så kommer jag att försöka ha en Trudvanganpassning av magistommen klar, förutom att stommen i sig nog ska fungera för Trudvang, även utan att man konverterar enskilda besvärjelser.

Jag kommer inte att bry mig om en specifik trudvanganpassning förrän de nya magireglerna kommer ut i alla fall (men magikärnan kommer nog att gå att använda till stora delar, som sagt).

/Simon

Foggmock

Myrmidon

Nej, faktiskt inte. Däremot kommer det antagligen finnas traditioner och sådant, som innebär att vissa delar av världen använder olika sorters magi och olika sätt att frammana dem på, och eftersom sätten och sorterna skiljer sig gelémässigt kommer ju geografiska skillnader också spela in, till viss del.

Nopp, inga nya kulturer så vitt jag vet, jag har ju bara de första 79 sidorna.

Huruvida man behöver Expertboken eller inte är upp till hur skillad spelledare man har. Magikernas nya färdigheters kostnader finns med i magiboken, men de gamla som de får som yrkesfärdigheter (det finns ju tre steg med färdigheter i Expert, Kärn, yrkes, allmän) finns inte beskrivna.

Alltså. Magiboken baserar sig på Expert, men ersätter en ganska stor del av reglerna. Har man inga regler för hur man skapar en rollperson så är det nog att rekommendera att man skaffar Expert. JAG skulle klara mig utan, men det är ju jag, liksom. :>

Helmgast

Huruvida man behöver Expertboken eller inte är upp till hur skillad spelledare man har. Magikernas nya färdigheters kostnader finns med i magiboken, men de gamla som de får som yrkesfärdigheter (det finns ju tre steg med färdigheter i Expert, Kärn, yrkes, allmän) finns inte beskrivna.

Alltså. Magiboken baserar sig på Expert, men ersätter en ganska stor del av reglerna. Har man inga regler för hur man skapar en rollperson så är det nog att rekommendera att man skaffar Expert. JAG skulle klara mig utan, men det är ju jag, liksom. :>

Nu har ju inte boken gått till tryck ännu, så jag vill skicka en rekommendation till Riotminds/Foggmock: Gör en magibok som är fullt funktionabel med grundreglerna. Det känns lite surt att köpa två dyra hårdinbundna böcker för att kunna nyttja tillbehören. Det borde gå. Eller är planen att det ska gå att använda med en grundbok som inte kommit ut ännu, nämligen Expert - regelboken? Förresten, är det verkligen så viktigt med olika färdighetskostnadssteg? Känns som en onödig komplikation som indikerar på brister i reglerna. Nu blev jag kanske lite väl kritisk, argeumentera gärna emot mig.

Eventuella kommentarer om Eons uppdelning av grundböcker hör nog inte hemma här. Fram för kompletta grundregler för under fyra hundralappar.

Foggmock

Myrmidon

Nu har ju inte boken gått till tryck ännu, så jag vill skicka en rekommendation till Riotminds/Foggmock: Gör en magibok som är fullt funktionabel med grundreglerna.

Jag vet inte varför du säger det till mig, jag är inte insyltad i Riotminds på samma sätt du är insyltad i Neogames. Jag skrev om en dejt med RiotMagnus som något tämligen extraordinärt, och det är det också. Det skulle ju bara se fånigt ut om du sa "Jag har snackat med CJS om nya monsterboken som ska heta Monstermanualen, och det låter riktigt bra!" ... bortsett från att du numera bor i Fjollträsk, då. :gremgrin:

Magiboken ska ju bli en regelexpansion, och den går inte att expandera in i grundreglerna utan att bli för ... mycket. Att lägga till fyra nya yrken till Expert och introducera lite nya magiregler går dock att göra ganska sömlöst. Så mitt tips till dig blir: håll dig borta från Reviderade. Den är -inget- att ha. Alla moduler är så här långt kompatibel med Expert i stor utsträckning. Större utsträckning än vad de är kompatibla med Reviderade, iallafall.

Det känns lite surt att köpa två dyra hårdinbundna böcker för att kunna nyttja tillbehören.

Varken Expert eller magiboken kostar mer än två hundra spänn styck. Jag gissar och hoppas på att magiboken hamnar i storleks- och prisklass med Osthem/Mittland. Det är inte farligt, ärligt talat.

Eller är planen att det ska gå att använda med en grundbok som inte kommit ut ännu, nämligen Expert - regelboken?

Tror jag inte, eftersom det nog inte kommer någon sådan bok. Jag hoppas verkligen inte det iallafall, fyra regelböcker kommer bli fett vimsigt för stackars nubs. Nu fasas ju den äldsta ut mer och mer, men det är bättre om fler regelexpansioner till Expert kommer i form av fler moduler istället för en till regelbok. Det som saknas i Expert är ju i stort sett bara besvärjelser (som kommer nya) och böner (som passar utmärkt i en religionsmodul). Lite elakt att tvinga folk att köpa två moduler för att få ett "komplett" spel, men det är Riotminds knappast ensamma om.

Förresten, är det verkligen så viktigt med olika färdighetskostnadssteg?

Nej, egentligen inte. Det finns andra sätt att åskådliggöra skillnaden i svårighetsgrad mellan att lära sig rida bra och att bli en hajjare på geografi. Nu är systemet gamla system troget, och vadå, distinktionen i Eon är inte särskilt annorlunda, inte heller i D&D, Mutant eller Western. I Eon får man olika mycket att köpa färdigheter för (en distinktion jag hade gillat att ha med i DoD) beroende på vad de är för typ, och det är dyrare att köpa högre värden. Ett sätt att simulera att man blir bättre på vissa saker än andra.

Nu blev jag kanske lite väl kritisk, argeumentera gärna emot mig.

Närå, jag tycker som dig, det är en massa jobbig matte i onödan, men ja, det var onödigt att ta det i den här tråden, så nej, jag tänker inte argumentera emot dig.

Eventuella kommentarer om Eons uppdelning av grundböcker hör nog inte hemma här. Fram för kompletta grundregler för under fyra hundralappar.

Jag har försökt att hålla mig borta från att dissa Eon, och ja, vem fan har lust att ge över fyra hundra kronor för en uppsättning grundregler? Oavsett hur kompletta de är?

Foggmock - föreslår att tråden inte glider iväg från att handla om magiboken (även om det just nu inte finns mycket att diskutera).

Helmgast

Jag vet inte varför du säger det till mig, jag är inte insyltad i Riotminds på samma sätt du är insyltad i Neogames. Jag skrev om en dejt med RiotMagnus som något tämligen extraordinärt, och det är det också. Det skulle ju bara se fånigt ut om du sa "Jag har snackat med CJS om nya monsterboken som ska heta Monstermanualen, och det låter riktigt bra!" ... bortsett från att du numera bor i Fjollträsk, då.

Av den enkla anledningen att Riotmindsarna hänger på ett eget mörkt forum nånstans långt härifrån och att de rollspelsbossar jag träffat* inte är så bra på att svara på mail inom rimlig tid. Och vad gäller Fjollträsk så längar jag tillbaka till väst och Svavelvinter med Ezping Orm (nu när rollpersonen redan är gjord så slipper jag krånglet med olika dyra färdigheter).

Men får man ett komplett spelbart rollspel med endast Expert? Finns det ingen användning av de reviderade grundreglerna? Har för mig att Expert är ganska tunn i jämförelse, låter skumt om den ersätter en tjockare bok.

Varken Expert eller magiboken kostar mer än två hundra spänn styck. Jag gissar och hoppas på att magiboken hamnar i storleks- och prisklass med Osthem/Mittland. Det är inte farligt, ärligt talat.

Så bra, jag trodde att de reviderade grundreglerna krävdes för att använda sig av magiboken. Hursomhaver - förklara gärna varför de reviderade grundreglerna finns.

Har Riotminds lagt ner planerna på den där expertgrundboken med draken på omslaget?

<font size="1">* Ja, det är CJS jag menar </font size>

Foggmock

Myrmidon

Av den enkla anledningen att Riotmindsarna hänger på ett eget mörkt forum nånstans långt härifrån och att de rollspelsbossar jag träffat* inte är så bra på att svara på mail sinom rimlig tid.

Riotnissarna har tagit riktigt lång tid på sig att svara på mina mejl ett par gånger. Ett par andra gånger har jag fått svar redan dagen efter. Det handlar nog mer om att man måste tajma när de plöjer sin inbox än att de är upptagna och dränkta i mejl som CJS.

Men får man ett komplett spelbart rollspel med endast Expert?

Tja, nej, egentligen inte, du får regler för att skapa en rollperson och färdighetsbeskrivningar. Är du bekant med stridskapacitet och BRP innan så är det som jag sa bara en lista med besvärjelser och böner (religiösa förmågor) som saknas för att du ska klara av att spela.

Det är jag som är alldeles för hemmavan och aldrig slår upp något i någon bok som klarar mig på att ta med Expert + Vildhjarta när jag ska spelleda one-offs på spelträffar/småkonvent och sånt.

Så bra, jag trodde att de reviderade grundreglerna krävdes för att använda sig av magiboken.

Nej, men som jag kom fram till ovan, du behöver EN regelbok (det som saknas i Expert är oförändrat i reviderade ändå så vitt jag vet) för att kunna utnyttja Expertreglerna, och då också i förlängningen magireglerna. Magireglerna bygger alltså på Expert, så jag klarar mig HELT utan en grundbok eftersom jag är så elajt.

Hursomhaver - förklara gärna varför reviderade grundregler finns.

Tja, av samma anledning Neogames trycker Eon 3 - de gamla är slut och då kan man lika gärna slå till på att uppdatera en massa. Tankarna som togs med i Expert som borde funnits med i första grundreglerna som SK- och KP-ökning via färdigheter istället för level följde med in i reviderade, till exempel. Nu är det större skillnad på Eon 3 och Eon 2 än vad det är på gamla och reviderade grundreglerna, men du förstår konceptet. Dessutom var det ganska bra att de fick en "nystart" och kan koncentrera sig på sin vision med produktlinjen. De första grundreglerna passar inte in där, riktigt. De första modulerna gör det ju fortfarande, dock.

Har Riotminds lagt ner planerna på den där expertgrundboken med draken på omslaget?

Du får väl fråga dem. Jag har ingen aning, och jag bryr mig inte heller. Jag ser hellre att de reglerna som skulle kommit i en sån bok delas upp och släpps som egna moduler (magi, religion, strid etc). Frågan är vad de ska göra med det svindyra Bonneroriginalet de sitter på bara.. :gremgrin:

Dimfrost

Special Circumstances

Frågan är vad de ska göra med det svindyra Bonneroriginalet de sitter på bara..
På Riotminds forum garanterade de att bilden dyker upp som omslag förr eller senare, även om inte expertregelboken blir av. Och tur är väl det, för det var en riktigt grym bild. :gremlaugh:

/Dimfrost