Magin i mitt system är ganska kraftfull och detta tänker jag nu balansera med ett ondskefullt snedtändningssystem. Jag har försökt gå ifrån traditionella omvända verka, missat mål, motsatt effekt och mest gått på att den lössläpta magiska energin gör ondsinta saker med magikerns kropp och liknande.
Några ord om systemet:
Det finns tre olika effekter, enkla, avancerade och omöjliga. Gudarna känner sig hotade när magiker utför omöjliga effekter, speciellt om de påverkar tingens skeende (effekterna är exempelvis att resa i tiden och sånt). För er som läst svavelvinter så har vindhäxan inspirerat mig.
En kass magiker kan försöka sig på omöjliga effekter genom att offra flera själspoäng (mer än den obligatoriska första). Ju mer poäng man offrar desto lättare blir det. Men det blir också allvarligare effekter av en eventuell snedtändning.
Såhär är riskerna för fummel vid de olika effekterna:
Enkel effekt 20 1T6+M
Avancerad effekt 20 1T10+M
Omöjlig effekt 19 1T10+M
Omöjlig effekt 20 1T20+M
Kastar man en enkel effekt och slår 20 så har man fummlat och ska slå 1T6 på snedtändningstabellen. M är antalet extra själspoäng man har spenderat. Det är alltså ett tal från 0 och uppåt. M4 betyder att man slår en T6 för varje extra poäng man spenderat och alla som blir 4 eller mer är ett steg värre. En tärningspöl alltså. Ni behöver inte påpeka något om detta. Jag tar på mig fulla ansvaret. Tärningspölen blir ett även om man slår noll.
Sen slår man då på Tabellen (den roliga). Om man slår högt drabbas man av sekundära effekter som lite extra krydda.
Sekundära effekter
1 till 8 inga
9 till 14 1T6
15+ 1T10
Slår man 10 så ska man alltså slå en 1T6 på tabellen också.
Nu till tabellen:
1 Yrsel och illamående i M4 SR
2 Kraftsug, M3 SP
3 Ackumulerad fummel resten av dagen, +5 på denna tabell
4 Huvudvärk, -5 på allt i M4 timmar
5 Medvetslös i M4 timmar
6 Blind i M4 timmar
7 Permanent bieffekt ökar
8 Skada M3 poäng
9 En ny fobi
10 Besvärjelsen får omvänd effekt
11 Deformerad kropp i M4 veckor, -10 i kropp
12 Tappar M4 kroppsdelar, slå 1T6 för varje: (1-2=finger, 3-4=tå, 5=öra, 6=näsa)
13 Förlorar M4 permanenta själspoäng
14 Gudomlig uppmärksamhet
15 Förlorar permanent M4 själskraft
16 Demonisk uppmärksamhet
17 Åldras 5xM4 år över lika många dagar (ett år per dag)
18 Korrups (permanent +2 på denna tabell)
19 Koma M4 dagar
20+ Rollperson förlorad (exempelvis uppäten av demon, insugen genom dimensionsport eller upplös i ett vacker gnistregn)
Exempel
Zot ska kasta en omöjlig effekt (han ska hoppa en vecka bakåt i tiden). Tyvärr slår han 19, vilket är fummel för omöjliga effekter. Han har offrat 3 extra själspoäng för att lyckas. M är alltså 3. Han slår 1T10+3 => 8+3 = 11. Zots kropp förvrids och han blir tillfälligt puckelryggig i ett antal veckor. M är 3 så han tar 3T6 och rullar dessa. Två av dem blir fyra eller mer så effekten varar bara två veckor. Eftersom han slog 11 så blir det också en sekundär effekt (11 är inom 9 till 14). Zots spelare slår 1T6 => 5. Zot blir medvetslös i (rullar 3T6 och alla tre blir över fyra) tre timmar. När han vaknar upp känner han sig märkligt öm i kroppen.
Vad tycker ni? blir det roligt? Saknar ni några effekter? Är den för ondsint?
Några ord om systemet:
Det finns tre olika effekter, enkla, avancerade och omöjliga. Gudarna känner sig hotade när magiker utför omöjliga effekter, speciellt om de påverkar tingens skeende (effekterna är exempelvis att resa i tiden och sånt). För er som läst svavelvinter så har vindhäxan inspirerat mig.
En kass magiker kan försöka sig på omöjliga effekter genom att offra flera själspoäng (mer än den obligatoriska första). Ju mer poäng man offrar desto lättare blir det. Men det blir också allvarligare effekter av en eventuell snedtändning.
Såhär är riskerna för fummel vid de olika effekterna:
Enkel effekt 20 1T6+M
Avancerad effekt 20 1T10+M
Omöjlig effekt 19 1T10+M
Omöjlig effekt 20 1T20+M
Kastar man en enkel effekt och slår 20 så har man fummlat och ska slå 1T6 på snedtändningstabellen. M är antalet extra själspoäng man har spenderat. Det är alltså ett tal från 0 och uppåt. M4 betyder att man slår en T6 för varje extra poäng man spenderat och alla som blir 4 eller mer är ett steg värre. En tärningspöl alltså. Ni behöver inte påpeka något om detta. Jag tar på mig fulla ansvaret. Tärningspölen blir ett även om man slår noll.
Sen slår man då på Tabellen (den roliga). Om man slår högt drabbas man av sekundära effekter som lite extra krydda.
Sekundära effekter
1 till 8 inga
9 till 14 1T6
15+ 1T10
Slår man 10 så ska man alltså slå en 1T6 på tabellen också.
Nu till tabellen:
1 Yrsel och illamående i M4 SR
2 Kraftsug, M3 SP
3 Ackumulerad fummel resten av dagen, +5 på denna tabell
4 Huvudvärk, -5 på allt i M4 timmar
5 Medvetslös i M4 timmar
6 Blind i M4 timmar
7 Permanent bieffekt ökar
8 Skada M3 poäng
9 En ny fobi
10 Besvärjelsen får omvänd effekt
11 Deformerad kropp i M4 veckor, -10 i kropp
12 Tappar M4 kroppsdelar, slå 1T6 för varje: (1-2=finger, 3-4=tå, 5=öra, 6=näsa)
13 Förlorar M4 permanenta själspoäng
14 Gudomlig uppmärksamhet
15 Förlorar permanent M4 själskraft
16 Demonisk uppmärksamhet
17 Åldras 5xM4 år över lika många dagar (ett år per dag)
18 Korrups (permanent +2 på denna tabell)
19 Koma M4 dagar
20+ Rollperson förlorad (exempelvis uppäten av demon, insugen genom dimensionsport eller upplös i ett vacker gnistregn)
Exempel
Zot ska kasta en omöjlig effekt (han ska hoppa en vecka bakåt i tiden). Tyvärr slår han 19, vilket är fummel för omöjliga effekter. Han har offrat 3 extra själspoäng för att lyckas. M är alltså 3. Han slår 1T10+3 => 8+3 = 11. Zots kropp förvrids och han blir tillfälligt puckelryggig i ett antal veckor. M är 3 så han tar 3T6 och rullar dessa. Två av dem blir fyra eller mer så effekten varar bara två veckor. Eftersom han slog 11 så blir det också en sekundär effekt (11 är inom 9 till 14). Zots spelare slår 1T6 => 5. Zot blir medvetslös i (rullar 3T6 och alla tre blir över fyra) tre timmar. När han vaknar upp känner han sig märkligt öm i kroppen.
Vad tycker ni? blir det roligt? Saknar ni några effekter? Är den för ondsint?