SNES-toppen
Okej, här är mina absoluta favoritspel till SNES. Det är inte alltid de bästa, utan det har att göra med hur jag minns dem, och i vilken tid de kom (Super Metroid är t.ex. ett höjdarspel, men jag var så sjukt dålig på det så jag tyckte aldrig om det, Goof Troop å andra sidan är klart medelmåttigt, men ett av de spel jag spenderat mest timmar med i livet).
1. The Legend of Zelda III: A Link to the Past
Det kanske bästa spelet till en av världens bästa spelserier. Det tredje Zelda-spelet är en fullkomligt mördande uppvisning i grafikfinurlighet och design, dramatisk musik och story och framförallt briljant spelkontroll och spelupplägg. Varenda sekund av spelet är hundraprocentig njutning. Och med alla hemligheter och miljöer att utforska blir det en hel del sekunder.
2. Super Mario World
Kanske aningen töntigt att ha Nintendos två storsäljarserier på plats ett och två, men Super Mario World är plattformshoppare i 2D när det är som bäst (vissa säger Super Mario 3, jag håller dock inte med). Både Donkey Kong Country och Super Mario World 2 är på många vis bättre (större, finurligare, snyggare), men SMW bjuder på en så total spelupplevelse, där man inte är nöjd förrän man hittat varenda hemlig utgång i hela spelet.
3. Final Fantasy III/VI
Minns ni? Man hade hört talas om de där Final Fantasy-spelen, och hade velat spela dem i flera år. Någon fick tag på en sån där grej man kunde spela utländska spel med, och ett exemplar av Final Fantasy II/IV. Det var en helt ny typ av TV-spel, med riktiga historier, som betedde sig helt annorlunda och krävde något helt annat än spelen man var van vid (Sega-spelare bortskämda med lättillgängliga Phantasy Star givetvis borträknade). Och så kom snacket om Final Fantasy III. Och sedan kom Super Power-recensionen, med bilderna och små berättelser från spelet. Och sedan fick vi tag på det. Vi satt ett gäng på fem snart tolvåriga killar med varsin påse chips och massvis av cola och började spela vid sju-tiden, och slutade inte förrän solen gick upp igen. Och så fortsatte det i flera veckor. Jag har aldrig, aldrig, blivit så fångad av ett TV-spel någonsin, varken före eller efter. Jag har spelat om det ett antal gånger sedan dess, och tröttnar aldrig. Final Fantasy VI är RPG-perfektion (Chrono Trigger och Secret of Mana är nära, men når inte riktigt samma sanslösa nivå).
4. Super Mario Kart
Bilspel till konsollmaskiner sög. De hade alltid sugit, och såvitt vi kunde anta skulle de alltid göra det. Det gick liksom inte att mäta sig med arkadmaskinernas fullödiga upplevelse (givetvis tänkte vi inte riktigt i sådana termer, det var mer: "Äh, köraspel är inge rolit"). Sen kom Super Mario Kart (Okej, Off Road fanns ju, men det enda bilspel till konsoll jag faktiskt hade haft roligt med var Big Foot, spelet där man körde sönder bilar med Monster Trucks. Monster Trucks och Wrestling var ungefär det coolaste som fanns i mitt universum när jag gick i mellanstadiet. Synd att alla TV-spel om sakerna var så dåliga). Super Mario Kart var, och är, ett av de roligaste spelen jag spelat. Med hemligheter, suverän körkänsla och hög förnedringsfaktor med där där prylarna man kan skjuta varandra med och en lagom svår turnering och till på köpet helt sanslöst roliga battle mode är Super Mario Kart ett spel som fortfarande står sig än idag.
5. Killer Instinct
På sätt och vis skulle jag vilja placera Street Fighter 2 här. Vi tyckte ju att SF2 var så snyggt, så hårt, så häftigt, så cool spelupplevelse, men så här i efterhand tycker jag att det känns ospelbart. Spelet är plågsamt långsamt, slagkombinationer finns inte, och spelets enda syfte är att göra Dragon Punch tills tummen blöder (jag gillade aldrig Track n Field, förresten). Desto bättre är Mortal Kombat-mördaren Killer Instinct. Okej, utan SF och MK, inget KI, men Ki spöar dem båda mest hästlängder. Specialmoves som faktiskt var roliga att göra, bra känsla i slagkombinationer, mäktig grafik, och förnedringsscenen när Orchid visar tuttarna efter att ha spöat skiten ur sin motståndare räcker som argument. KI är kungen.
De andra:
Det finns givetvis hundratals spel värda att nämna, rena klassiker (Mega Man X), spel man spelade asmycket trots att de egentligen inte var så bra (Super Probotector), nyskapande (Pilot Wings), skitsvåra skitspel (Lagoon), sådant man upptäckt i efterhand via emulator (Y's) och mycket mycket mer. Här är en lista över spel jag har gillat:
Secret of Mana
Gooftroop
Shadowrun
Super Castlevania
TMNT - Turtles In Time
Breath of Fire
Lufia
R-Type
Axelay
Aladdin
Blackthorne
Ogre Battle