Nekromanti Snes Regerar!

Ness

Veteran
MOHAHAHAHAAAA!!!

Nu ska vi prata Snes spel här!!! Som Eartbound, Final Fantasy, Secret of Mana etc. etc.

Skicka bara in om ni vill ha hjälp, och hoppas på att nån kan svara!!!

MOHAHAHAHAAA!!!! vad elak jag är...

chrull

Stockholm Kartell
Kanske det

Men vi uppskattar om du:
<ul type="square">[*] skriver inläggen på rätt forum. Rollspels-forumet är till för diskussion om riktiga rollspel. Inte dator/konsoll-spel
[*] inte skriver inläggen med ett ämne helt i stora bokstäver
[*] faktiskt säger något i din trådstart mer än att vi nu ska prata om en viss sak. I alla fall om du faktiskt vill ha några svar.
[/list]

chrull

Eksem

Champion
SNES-toppen

Okej, här är mina absoluta favoritspel till SNES. Det är inte alltid de bästa, utan det har att göra med hur jag minns dem, och i vilken tid de kom (Super Metroid är t.ex. ett höjdarspel, men jag var så sjukt dålig på det så jag tyckte aldrig om det, Goof Troop å andra sidan är klart medelmåttigt, men ett av de spel jag spenderat mest timmar med i livet).

1. The Legend of Zelda III: A Link to the Past
Det kanske bästa spelet till en av världens bästa spelserier. Det tredje Zelda-spelet är en fullkomligt mördande uppvisning i grafikfinurlighet och design, dramatisk musik och story och framförallt briljant spelkontroll och spelupplägg. Varenda sekund av spelet är hundraprocentig njutning. Och med alla hemligheter och miljöer att utforska blir det en hel del sekunder.

2. Super Mario World
Kanske aningen töntigt att ha Nintendos två storsäljarserier på plats ett och två, men Super Mario World är plattformshoppare i 2D när det är som bäst (vissa säger Super Mario 3, jag håller dock inte med). Både Donkey Kong Country och Super Mario World 2 är på många vis bättre (större, finurligare, snyggare), men SMW bjuder på en så total spelupplevelse, där man inte är nöjd förrän man hittat varenda hemlig utgång i hela spelet.

3. Final Fantasy III/VI
Minns ni? Man hade hört talas om de där Final Fantasy-spelen, och hade velat spela dem i flera år. Någon fick tag på en sån där grej man kunde spela utländska spel med, och ett exemplar av Final Fantasy II/IV. Det var en helt ny typ av TV-spel, med riktiga historier, som betedde sig helt annorlunda och krävde något helt annat än spelen man var van vid (Sega-spelare bortskämda med lättillgängliga Phantasy Star givetvis borträknade). Och så kom snacket om Final Fantasy III. Och sedan kom Super Power-recensionen, med bilderna och små berättelser från spelet. Och sedan fick vi tag på det. Vi satt ett gäng på fem snart tolvåriga killar med varsin påse chips och massvis av cola och började spela vid sju-tiden, och slutade inte förrän solen gick upp igen. Och så fortsatte det i flera veckor. Jag har aldrig, aldrig, blivit så fångad av ett TV-spel någonsin, varken före eller efter. Jag har spelat om det ett antal gånger sedan dess, och tröttnar aldrig. Final Fantasy VI är RPG-perfektion (Chrono Trigger och Secret of Mana är nära, men når inte riktigt samma sanslösa nivå).

4. Super Mario Kart
Bilspel till konsollmaskiner sög. De hade alltid sugit, och såvitt vi kunde anta skulle de alltid göra det. Det gick liksom inte att mäta sig med arkadmaskinernas fullödiga upplevelse (givetvis tänkte vi inte riktigt i sådana termer, det var mer: "Äh, köraspel är inge rolit"). Sen kom Super Mario Kart (Okej, Off Road fanns ju, men det enda bilspel till konsoll jag faktiskt hade haft roligt med var Big Foot, spelet där man körde sönder bilar med Monster Trucks. Monster Trucks och Wrestling var ungefär det coolaste som fanns i mitt universum när jag gick i mellanstadiet. Synd att alla TV-spel om sakerna var så dåliga). Super Mario Kart var, och är, ett av de roligaste spelen jag spelat. Med hemligheter, suverän körkänsla och hög förnedringsfaktor med där där prylarna man kan skjuta varandra med och en lagom svår turnering och till på köpet helt sanslöst roliga battle mode är Super Mario Kart ett spel som fortfarande står sig än idag.

5. Killer Instinct
På sätt och vis skulle jag vilja placera Street Fighter 2 här. Vi tyckte ju att SF2 var så snyggt, så hårt, så häftigt, så cool spelupplevelse, men så här i efterhand tycker jag att det känns ospelbart. Spelet är plågsamt långsamt, slagkombinationer finns inte, och spelets enda syfte är att göra Dragon Punch tills tummen blöder (jag gillade aldrig Track n Field, förresten). Desto bättre är Mortal Kombat-mördaren Killer Instinct. Okej, utan SF och MK, inget KI, men Ki spöar dem båda mest hästlängder. Specialmoves som faktiskt var roliga att göra, bra känsla i slagkombinationer, mäktig grafik, och förnedringsscenen när Orchid visar tuttarna efter att ha spöat skiten ur sin motståndare räcker som argument. KI är kungen.

De andra:
Det finns givetvis hundratals spel värda att nämna, rena klassiker (Mega Man X), spel man spelade asmycket trots att de egentligen inte var så bra (Super Probotector), nyskapande (Pilot Wings), skitsvåra skitspel (Lagoon), sådant man upptäckt i efterhand via emulator (Y's) och mycket mycket mer. Här är en lista över spel jag har gillat:

Secret of Mana
Gooftroop
Shadowrun
Super Castlevania
TMNT - Turtles In Time
Breath of Fire
Lufia
R-Type
Axelay
Aladdin
Blackthorne
Ogre Battle
Donkey Kong Country
F-Zero
...

chrull

Stockholm Kartell
jävla ff-nördar!

ni är ju överallt! FÖRSVINN!

usch!

Min lista ser egentligen rätt lika ut, men det skiter jag i och presenterar den ändå:

1. Super Mario Kart
Det här är ett av de bästa spelen jag spelat någonsin. Och då inkluderar jag alla typer av spel. Och det är fortfarande roligt. Mario Kart Double Dash slår ju iofs SMK i multiplayer, men det är ju enbart på grund av att man i DD kan vara två på samma kart, genialt.
Toad eller Koopa Troopa är självklart de förare som gäller.

2. Mega Man X
Mega Man i ny skepnad, med en ny doktor och en ny ärkefiende. Om jag minns rätt så är dessutom Sigmas sista skepnad en av de svåraste bossar jag någonsin träffat på i ett tv-spel. utom de helt omöjliga då, som den där i Snake Rattle n Roll.
Extra roligt blir MMX när man hittar capcoms lilla... påskägg... När X kastar iväg en eldboll med ett "hadoken!" så är livet bra.
Launch Octopus är jävligt rolig också :gremsmile:

3. MegaMan 7
För att jag alltid har skitmyucket problem med Turbo Man och för att Bass och Treble introduceras till MM-universat här för första gången.

4. Sim City
Snes-versionen av Sim City hamnar nånstans mitt emellan orginalet och SC2000 och det är bra för att man får massor av tuffa presenter hela tiden när man gör bra saker. Självklart bygger man alla hus i boxar om 3x3 med mittenplatsen ledig för parker och senare presenter.

5. Super Metroid
Nästan lika bra som Metroid.

6. Street Fighter II
En gång sov jag över hos min kompis Fredrik vars familj var bortrest. Vi hade SNESet igång konstant i 30+ timmar och ingen av oss funderade ens på att byta spel. för mig definerar det här spelet fightingspel. vissa av teknikerna kan jag fortfarande knappa in i tex Soul calibur 2 av gammal vana. Ja. det är därför jag får för mig att ducka i 2 sekunder ibland.

7. De andra värda nämnas
Megaman & Bass (aka Rockman & Forte)
Megaman X2 och 3
Super Mario World
Zelda 3
Shadowrun
Actraiser
Sensible Soccer

Mycket trevliga spel. Mycket trevlig konsoll. Och tack gode gud för 2D :gremgrin:

chrull

Rising

Vila i frid
Roligast idag:

De SNES-spel jag tycker är roliga att lira idag är:

Super Punch Out
Punch-Out-spelen är verkligen en helt egen genre, som har mycket mer gemensamt med shmup's än fighterspel. Det är konstigt att ingen annan försökt göra ett sådant här spel med modernare maskiner (det finns ett par som -ser ut- som punch out, men de är vanliga fighterspel och skittråkiga). Än idag är det något av det roligaste jag vet att ta en snabbis mot Sandman, Super Macho Man och kinamannen med käppen. Det är mycket enklare än vanliga Punch Out, vilket jag tycker är bra. Haike Kagero är skönt gay.

Star Fox
Jag tycker fortfarande att det här spelet är skitsnyggt. Dinosauriebanan har jättesnygga blommor och det finns en hel del coola grejer som hade varit häftigt även i ett sidscrollande shmup; såsom på en version av sista banan där det finns portaler man kan åka igenom om man bara skjuter på deras dörrar så att de snurrar runt. Grejen är att när de väl snurrat runt så kan man inte skjuta på dem längre, så man måste spara skottet tills man är tillräckligt nära. Äh, det låter flummigt, men det finns förvånansvärt mycket som är häftigt i det här spelet. Finns det något liknande spel idag? Alltså som -inte- är en rymdkrigssimulator (jag är alltså helt ointresserad av spel med full rörlighet och där fienderna inte rör sig i förbestämda patterns utan har en AI som gör att de följer efter ens eget skepp) utan som är ett riktigt standard-shmup fast där man ser banorna ur sin egen synvinkel.

Super Mario Allstars
För att Super Mario 3 är det bästa plattformsspelet genom tiderna (fast det på NESen var fulare än Super Mario 2). Allstars visar SM3 så som det alltid var tänkt att se ut. Det utklassar sopiga Super Mario World i mitt tycke, till och med Yoshi's Island var ju bättre än SMW.

Super Bomberman 5
Jag är inte säker på att det är femman jag gillar bäst, men SB-spelen är fortfarande de roligaste multispelarspelen någonsin. Dock, bättre med handkontroller än när man samsas runt et tangentbort.

Super Mario RPG
När jag spelar om FF6 idag så slår det mig vilket sopigt lapptäcke det är. Jag älskar musiken och några av karaktärerna, men världen är skitkonstig och fienderna verkar vara ritade i efterhand. Liksom "jaha, här är en skog precis utanför byn med cockatriser, i gruvan står små konstiga dvärgar och kastar skiftnycklar på mig och vad gör egentligen de här ninjorna uppe på asteroiden mitt i rymden?" FF6 känns hafsigt idag, men ett annat SNES-RPG står sig betydligt bättre. Super Mario RPG har söt grafik, konstig spelmekanik och allt känns så där härligt barnsligt som det ska när Mario med vänner är i farten. Ett par av bossarna är förresten skithäftiga även med dagens mått mätt.

Krille

Super Moderator
Shmupp fast 3D

"Finns det något liknande spel idag? Alltså som -inte- är en rymdkrigssimulator (jag är alltså helt ointresserad av spel med full rörlighet och där fienderna inte rör sig i förbestämda patterns utan har en AI som gör att de följer efter ens eget skepp) utan som är ett riktigt standard-shmup fast där man ser banorna ur sin egen synvinkel."

Det närmaste jag kan komma på är Rogue Squadron (och möjligen uppföljaren Rogue Leader, men eftersom jag inte har en Game Cube så vet jag faktiskt inte), fast det är ju inte helnytt. Där fanns det fem sorters fiender. Typ ett stod stilla på marken och sköt ibland om man flög i närheten. Det var typ kanontorn och liknande. Den kunde sikta om den ansträngde sig.

Typ två sprang omkring planlöst på marken, och sköt lite då och då. Det var typ stormsoldater, sand people, jawas å sånt. Deras skott märktes inte, men de skrek roligt när man sköt dem.

Typ tre följde en bestämd bana på marken. Hade de vapen, och de kunde riktas på något sätt eller om man flög in framför dem, så kunde de skjuta. Annars traskade de vidare. Det var AT-ATs, svävartåg och speederbikes å sånt som var av den här typen, och AT-ATs var ofta sådana att om de kom till plats X innan mål Y var uppnått så förlorade man banan.

Typ fyra flög omkring i luften enligt en bestämd bana. Det var oftast imperieskepp om de var röda, TIEs, Interceptors å sånt. På samma sätt som tidigare, om man råkade komma in framför dem så sköt de, annars flög de vidare och kanske bombade lite eller strafade målen som man skulle skydda/rädda/whatever.

Typ fem var avvikaren. Det var ett luftmål som plötsligt flög in för att anfalla dig eller dina rotekompisar (man flög typ ett halvdussin x-vingar/snowspeeders/whatever eller så samtidigt - man fick bara styra en och de andra sköttes av nån halv-AI/förprogrammerad bana). De var väl AI-styrda på något sätt, men det var mest fusk-AI: den låg alltid femtielva enheter precis bakom en. Anföll de kompisen så var man så illa tvungen att ilsnabbt flyga dit och rädda kompisen, för annars kunde han bli nerskjuten. Anföll de en själv så var man tvungen att göra tokkrångliga manövrer för att komma ur det där förutbestämda läget, eller ha räddat en massa kompisar så att de kom och räddade dig, eller tåla smällarna och hoppas att man kunde fixa uppdraget innan kräket sköt ner en.

Jag älskade faktiskt Rogue Squadron, men jag är tvungen att bromsa ner datorn för att kunna spela det idag. Den är för bra, så det är snudd på omöjligt att spela eftersom skeppet kör ifrån kameran hur långt som helst. Jag ska se om jag kan hitta nån inställning som gör att det funkar.

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Shmupp fast 3D

Rogue Leader är typ samma sak, fast med apmånga skepp på skärmen samtidigt. Dessutom är det riktigt jävla snyggt, fortfarande, trots att det släpptes ungefär samtidigt som Gamecube. De har lagt till riktiga rymdstrider, utan någon planetyta, vilket mest leder till att man tappar bort sig och blir otroligt förvirrad i början, men kul är det. Sen finns det en uppföljare också, men den har jag inte spelat.

/Dimfrost

Feliath

Swashbuckler
There Can Be Only One

Chrono. Fucking. Trigger. Visst, visst, Zelda 3 är kosmiskt bra, näst bäst in fact, och Final Fantasy etcetera etcetera, men inget, inget kommer upp i Chrono Triggers nivå i mitt tycke. Allt från figurerna till musiken till plotten till pryttlarna till teckningarna i manualen (av Akira Toriyama!) är helt klockrent. Tyvärr verkar det inte ha portats till något annat än den där samlingen på PS2.

Dessutom har jag stulit hälften av alla mina rollspelsidéer från spelet. Min pågående kampanj är i vissa stycken pinsamt rippad. Inte för att jag tror någon annan märker det, men...

/Feliath - jävla Magus, och Frog, och Robo, motherfucking Robo! Kingdom of Zeal! End of Time!

Ness

Veteran
RPG står för Role Playing Game

Om det är ett allmänt rollspels forum ska man väl kunna tala om rollspel, typ som Super Mario RPG: Legend of seven stars.
Mig veteligen är jag inte den ända som brukar koppla av med sin snes emulator på sin dator eller konsol framför tv:n och spela spel från antika Japan när man kommer hem från 'där man har varit', och det kan vara redigt gött. Också står RPG för Role Playing Game som kort och gott betyder rollspel, men jag kan börja om ifall du vill.

Nu ska vi prata om rollspel till snes, ni kan naturliktvis lägga till andra spel, ifall ni vill göra en lista på era favvo spel, men annars kan man hålla sig till rollspel, och man kan skrika hjälp och vänta på ett eko med ett svar, men om inte det här fungerar får jag gå till ett annat forum där man får prata om det man vill i det allmänna forumet.