Nekromanti Snor

Feuflux

omjonasson.se
Det var så länge sedan jag var ordentligt förkyld så jag har glömt vad poängen är med att producera 500 liter snor om dagen, nån som vet?

Min bästa gissning är för att hindra fler baciller från att ta sig in i kroppen näs-vägen.

- Okej, alla har sina finuniformer på? Då anfaller vi!
- Attaaaaack!
...
- Eeeewwwwwww!
- Det är kladdigt!
- Det är äckelgult!
- Jag sitter fast!
- Avbryt uppdraget och flyyyyy!

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Min gissning blir att snor, eller nasalt mucus som vi lärde kallar det, bildas av ackumulerad extracellulär vätska. Vid en förkylning ökar denna produktion som ett led i kroppens inflammationssvar. Det nasala mucusets funktion blir då att fungera som ett slags luftfilter som fångar upp partiklar som kommer in i kroppen via nasala ingångar.

Fast det är såklart bara en gissning, jag kan ha fel.

En annan fråga på samma tema, hur många mucofager har vi här?

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Snor hjälper till att befria luften man andas in från främmande partiklar. Dammkorn, små smutspartiklar och liknande fastnar i snoret, och luften som dras ner i lungorna blir renare. I vanliga fall märker vi inte så mycket av vårt snor, men små mängder av det sipprar hela tiden ner i munhålan genom en förbindelse i bakre delen av munnen, och transporterar på så sätt bort de oönskade partiklarna.

Att man får så mycket snor när man blir förkyld beror på att slemhinnorna som producerar snoret blivit irriterade av infektionen. Ett annat skäl till ökad snormängd kan vara pollenallergier. Om luften omkring en innehåller irriterande kemikalier kan också stora mängder snor produceras för att hjälpa till att transportera bort det skadliga ämnet (av samma orsak kan ögonen börja rinna).

Snor består till övervägande del, runt 95%, av vatten. Resten utgörs av olika proteiner, lite kolhydrater, fetter, med mera. Mängden snor när man är förkyld känns ofta större än vad den är, en undersökning har visat att förkylda personer snyter ut cirka 14 gram snor per dygn i genomsnitt

Feuflux

omjonasson.se
Snor består till övervägande del, runt 95%, av vatten. Resten utgörs av olika proteiner, lite kolhydrater, fetter, med mera. Mängden snor när man är förkyld känns ofta större än vad den är, en undersökning har visat att förkylda personer snyter ut cirka 14 gram snor per dygn i genomsnitt
14 gram bara? Det är inte möjligt! :gremsmile:

Mukwa

Swashbuckler
Är det inte bättre att mäta volym i det här fallet? Att det inte väger så mycket är ju förståeligt... det är en massa bubblor och grejer i snoret... men jäklar vilken volym det kan få :gremsmile: