Re: Snus ingridienser
Blädrade upp lite info om snus så att ni ska få veta *ler* = Jag kom inte i håg så jag var tvungen att blädra upp. En sak en del snus sorter vet jag inehåller Konjak..
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Snusets innehåll
Snus tillverkas av mald tobak som fuktas med 40-60% vatten.
Tillsatser som görs i alla märken är: Salt som har använts som smakämne sedan hundratals år tillbaka. Natriumkarbonat som förlänger hållbarheten på snuset.
Propylenglykol som är ett fuktbevarande medel tillsätts också.
Tillsatser som görs i vissa märken är: Glycerol som är ett annat fuktbevarande medel.
Sedan tillsätts det också olika smakämnen som t ex lakrits, citronolja, rosenolja, lavendelolja etc.
Detta görs för att alla märkena inte ska smaka likadant.
Snus innehåller naturligtvis också nikotin som kommer ifrån tobaken som man använder vid
tillverkningen.
De flesta märken innehåller 0,8-1,0% nikotin, hit räknade jag inte light varianterna som innehåller som innehåller ca 0,5% nikotin.
<p><hr></blockquote><p>Allt som finns där är gamla beprövade ingridienser *ler* som vilken alkemist som helst kan tillverka
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>
Hemtillverkning av snus
Man tar 1 kilo torkad tobak som man finfördelar till lämpligt stora korn, det går bra med en
köttkvarn eller mixer, men man måste vara försiktig och inte ta för mycket tobak åt gången. Köp
helst tobaken hos någon bonde eller något sånt det går även bra med cigarett-tobak men det blir
dyrt. Sedan ska man blanda ut tobaksmjölet med 11 deciliter och ½ hekto salt, och rör om
ordentligt innan du häller blandningen i en stor form av glas eller porslin. Jämna sedan till
på ytan och täck med självsmetande plastfolie. Ställ sedan formen i ugnen eller på något annat
som håller 45-50 grader och låt det stå att "svettas" där i 5 dygn. Efter 5 dygn blandar man i
90 gram pottaska (Kaliumkarbonat), rör om ordentligt och låt det stå i ett dygn till. Sedan är
det bara att snusa.
<p><hr></blockquote><p>