Nekromanti Snus

Dizzy

Veteran
Vilka folkslag skulle snusa i Mundana om snuset var uppfunnet?

För min del tror jag att Rhogan-dvärgarna skulle lassa in ett par rejäla pregar./images/icons/crazy.gif

Ymir

Liten kantbaron
Gorderna (Cirefalierna i Gordrion)
Roghan & Ghor
Tirakerna
med flera

Å andra sidan skulle nog snus bli en rätt populär fluga varsomhelst, speciellt i finare kretsar. *tänka sig en dryg soldisk adelsman med en försilvrad snusdosa i fickan*

Men nu antog jag att du utgick från portionssnus, inte sådant där gammeldags som man lade på handen och andades in.

- Ymir, kör antagligen redan med snus i Mundana, det är ju bara malen tobak...

Morollan

Veteran
Vadå om snuset hade varit uppfunnet? Det finns ju redan, mest populärt är det i Ebhron men har börjat expoteras väster ut.
Det beror mest på att 90% av vår spel grupp är äckliga snusare. Själv ska jag nästa gång jag är SL se till så att alla som snusar dör i en hemsk sjukdom

WHaLe

Hero
Annars kan det ju vara brist på snus av någon anledning.. På grund av deras starka beroende så måste de antingne betala skyhöga priser eller få fram snus på något annat sätt =)

WHaLe

http://come.to/whale - Eon + Datorer = sant

Dizzy

Veteran
Eller också kan det till exempel formas en handelsallians på asharina halvön där man tycker det är viktigt att införa regler mot snus, gurkböjar och dylikt.

hatten

Swashbuckler
Re: Tobak vanor i Mundana

Cirefalierna Allt från Tugg tobak till sniff snus.. inga definitiva favoriter bland de andra sätten att använda tobak även om pipa börjar vinna populäritet ( utsmyckade pipor som visar hur rik man är )
Dvärgar: Framför allt tugg tobak, Men även vanligt snus ( sånt man sätter under läppen ).. Bland de andra tobak typerna så är pipa en stor favorit bland dvärgar ( man sliper aska i skägget som ciggarer ger )
Tirakerna: Tugg tobak framför allt annat.. Ciggarer är even en stor favorit hos Tiraker ( man spetsar ciggaren på en av tänderna så sitter den kvar..
Alverna: Sniff snus men även underläppen snus.. Ciggarer är populära hos exempel vis Learam och Kirya. röka pipa är Thism favorit medans Sanarie exprimenterar med Vatten pipor..

Dranvar

Veteran
Re: Tobak vanor i Mundana

det later som ett vettigt förslag men jag skulle nog inte tro att alverna skulle stoppa upp en prilla, trots allt sa är dom lite mer maniska om sitt utseende(iaf nagra), men jag skulle tro att de röker pa en del istället medans Mûhad verkar vara den del som man skulle röka vatten pipa istället(meningslös information, det är 10 ggr starkare en normal tobak sa man borde klassa det som narkotika istället).

Stay plastic

Bjorn

Hero
Re: HASCH!

Alverna kör ju givetvis med braj ju. Lite småpåtända alver med wardancerkomplex är ju bara sååååå rätt.

För övrigt förekommer nog inte våtsnus på mundan, krävs det inte massa industialiserade processer för det?

/Bjorn

hatten

Swashbuckler

Nej det krävs inte så svåra processer för att göra våt snus inte jag känner till ( har alldrig träffat honom själv ) och sett på en intervju om en kille som blandar och tillverkar sin eget snus som han dessutom säljer på liten skala.. ( det var för 4 år sedan jag är inte säker på om han fortfarande säljer.. )

Och bara så ni vet det SJÄLV så använder jag inga tobaks produkter jag röker ej jag snusar ej..
Men jag har en outömlig nyfikenhet om allt *ler*

Bjorn

Hero

Tja jag kan ha fel... Men grejen är att jag tror att för att få till det "våta" i våtsnuset så behöver man bland annat extraherad niktion i vätskeform + andra kemikalier som kanske inte är så lätta att få tag i på mundana. Själva blandandet kan man säkert däremot göra ganska hantverksmässigt.

Jämför med sprängämne... Vilken bonde som helst kan blanda till en rejäl bomb utan mer avancerad utrustning än ett badkar och en åra. Så, varför kan inte detta göras i en lågtech civilisation, jo råvarorna (konstgödsel+diesel) är ju helt enkelt ej tillgängliga.

Men som sagt, jag kan ha fel... Hursomhelst tycker JAG att våtsnus känns otidsenligt och "fel" och det finns därför ej i "mitt" Mundana.

/Bjorn

hatten

Swashbuckler
Re: Snus ingridienser

Blädrade upp lite info om snus så att ni ska få veta *ler* = Jag kom inte i håg så jag var tvungen att blädra upp. En sak en del snus sorter vet jag inehåller Konjak..

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Snusets innehåll

Snus tillverkas av mald tobak som fuktas med 40-60% vatten.
Tillsatser som görs i alla märken är: Salt som har använts som smakämne sedan hundratals år tillbaka. Natriumkarbonat som förlänger hållbarheten på snuset.
Propylenglykol som är ett fuktbevarande medel tillsätts också.
Tillsatser som görs i vissa märken är: Glycerol som är ett annat fuktbevarande medel.
Sedan tillsätts det också olika smakämnen som t ex lakrits, citronolja, rosenolja, lavendelolja etc.
Detta görs för att alla märkena inte ska smaka likadant.
Snus innehåller naturligtvis också nikotin som kommer ifrån tobaken som man använder vid
tillverkningen.
De flesta märken innehåller 0,8-1,0% nikotin, hit räknade jag inte light varianterna som innehåller som innehåller ca 0,5% nikotin.
<p><hr></blockquote><p>Allt som finns där är gamla beprövade ingridienser *ler* som vilken alkemist som helst kan tillverka
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>
Hemtillverkning av snus

Man tar 1 kilo torkad tobak som man finfördelar till lämpligt stora korn, det går bra med en
köttkvarn eller mixer, men man måste vara försiktig och inte ta för mycket tobak åt gången. Köp
helst tobaken hos någon bonde eller något sånt det går även bra med cigarett-tobak men det blir
dyrt. Sedan ska man blanda ut tobaksmjölet med 11 deciliter och ½ hekto salt, och rör om
ordentligt innan du häller blandningen i en stor form av glas eller porslin. Jämna sedan till
på ytan och täck med självsmetande plastfolie. Ställ sedan formen i ugnen eller på något annat
som håller 45-50 grader och låt det stå att "svettas" där i 5 dygn. Efter 5 dygn blandar man i
90 gram pottaska (Kaliumkarbonat), rör om ordentligt och låt det stå i ett dygn till. Sedan är
det bara att snusa.
<p><hr></blockquote><p>

Celofan

Veteran
Så Klart! :o)

Det är klart alverna brajjar juh. Jag menar.. Kiria (stavning? ngn som vill klaga? Ymir? ;o) alverna.. jag kan juh inte tänka mig att dom i sitt hippietillstånd inte konstant flummar omkring med en joint i mungipan (nåväl, lita väl tilltaget kanske :o) Lustiga blommor och svampar måste juh helt enkelt tillhöra dieten :o)