Nekromanti Snus

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
solvebring said:
Däremot inte av den orsak att snus skulle vara äckligt för det tycker jag absolut inte. Snus det är en fin vara det med lång historia. Dessutom snusar jag ju själv. :gremwink:
Ja, det är ju alltid lättare att ursäkta sitt eget drogmissbruk =)

//Krank, som aldrig förstått hur så många snusare kan tro att det är OK att de lägger in snus inomhus - fattar inte snusare att snus ofta luktar väldigt starkt och för ickesnusare ganska äckligt? varför är det OK för snusare att stinka skit inomhus men inte för rökare?

solvebring

Superhero
Ja, det är ju alltid lättare att ursäkta sitt eget drogmissbruk =)
Nej. Eller ja, jo. Dock ursäktar jag mig inte, jag vet att jag är fast på den punkten, men gött är det.

//Krank, som aldrig förstått hur så många snusare kan tro att det är OK att de lägger in snus inomhus - fattar inte snusare att snus ofta luktar väldigt starkt och för ickesnusare ganska äckligt? varför är det OK för snusare att stinka skit inomhus men inte för rökare?
Well, jag vet många ickesnusare som gillar lukten, fast även lika många som inte gör. Men alla tycker inte att det luktar otäckt.
Förövrigt sätter sig rök i allt, kläder, tapeter, tyger, möbler... Allt. Det gör ju inte snuslukten. Den är borta strax efter att dosan stängs. :gremlaugh:
Dock är jag före detta rökare (tar en då och då numera) och kan säga det att röka får folk göra hej vilt om jag får bestämma. Jag skiter i om folk röker på arbetsplatsen, på krogen etc. Det gör inte mig något. Jag är van cigarettrök och är inte så känslig. Dock vill jag inte ha den i mitt hem, så varken jag eller sambon har någonsin rökt inne. Nej, hemma vill jag inte ha det. Inrökta hem stinker fimp. Överallt annars går bra, och vill andra röka hemma så fine. Dessutom har jag ju barn, vilket är ett väldigt bra skäl till varför röka inne i hemmet är dumt.

Så, det är ju inte lukten som är problem med cigg egentligen. Det är röken.

krank

solvebring said:
Well, jag vet många ickesnusare som gillar lukten, fast även lika många som inte gör. Men alla tycker inte att det luktar otäckt.
Nä, men det betyder väl att man bör anpassa sig till de som INTE tycker att det luktar gott? Den som nu gillar lukten får väl hänga med snusarna...

(sen får jag väl säga att det händer att jag hittar cigarettfimpar utomhus som rökare glömt slänga, men snus hittar jag både inomhus och utomhus, t.ex på datasalsgolv och liknande. Hur vidrigt som helst!)

solvebring said:
Förövrigt sätter sig rök i allt, kläder, tapeter, tyger, möbler... Allt. Det gör ju inte snuslukten. Den är borta strax efter att dosan stängs. :gremlaugh:
Hahahahaha, tror du på den själv? Om inte snusaren använder något väldigt svagt snus så stinker det fan så snart vederbörande öppnar käften.

solvebring said:
Dock är jag före detta rökare (tar en då och då numera) och kan säga det att röka får folk göra hej vilt om jag får bestämma. Jag skiter i om folk röker på arbetsplatsen, på krogen etc. Det gör inte mig något. Jag är van cigarettrök och är inte så känslig. Dock vill jag inte ha den i mitt hem, så varken jag eller sambon har någonsin rökt inne. Nej, hemma vill jag inte ha det. Inrökta hem stinker fimp. Överallt annars går bra, och vill andra röka hemma så fine. Dessutom har jag ju barn, vilket är ett väldigt bra skäl till varför röka inne i hemmet är dumt.

Så, det är ju inte lukten som är problem med cigg egentligen. Det är röken.

Lukten är också ett problem, för mig och för många andra. Det handlar inte om att vara känslig, utan om att inte vilja att det ska stinka askkopp överallt.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Jag känner faktiskt ingen snusare (inkluderat mig själv) som slänger sitt snus någon annanstans än i soppåsen eller möjligtvis toaletten.

Du kanske är påverkad av att jobba på en gymnasieskola :gremsmile:

krank

Arfert said:
Förmodligen är han påverkad av det. Tonåringar är äckliga. :gremgrin:
Det är de.

Frågan är hur många tonåringar som slänger fimpar inomhus? Nä, inte ens tonåringar gör så.

Däremto har jag sett snus slängda i handfat och liknande på krogen. Fulla människor är i stort sett lika äckliga som tonåringar.

solvebring

Superhero
Nä, men det betyder väl att man bör anpassa sig till de som INTE tycker att det luktar gott? Den som nu gillar lukten får väl hänga med snusarna...
Tja, skulle du och jag sitta vid samma bord och du bad mig att inte öppna dosan i närheten är det självklart att jag skulle ta hänsyn till det.
... Fast jag ville bara säga att en del gillar lukten för det lät på dig som om alla som inte snusade avskydde den.

(sen får jag väl säga att det händer att jag hittar cigarettfimpar utomhus som rökare glömt slänga, men snus hittar jag både inomhus och utomhus, t.ex på datasalsgolv och liknande. Hur vidrigt som helst!)
Jo. Det är sant, det är dock inte alla av oss snusarna som beter oss som grisar. Är jag inomhus söker jag upp en toalett eller en lämplig soptunna. Dock har jag ett sådant där litet "skräp"lock på min dosa som jag kan slänga snus i om jag inte har tillfälle att slänga den någon annan stans. Håller med dig, det är jävligt dålig stil att folk tror att snus okej att slänga inne. Jag menar, det blir typ som att spotta en bit man eller en halvtuggad godis på golvet. Speciellt om det är baksnus...
...Fan, nu saknar jag baksnus bara för det. Har inte kunnat snusa det sedan jag började plugga animation. Blir ju bruna tumavtryck på alla papper. :gremlaugh:

Hahahahaha, tror du på den själv? Om inte snusaren använder något väldigt svagt snus så stinker det fan så snart vederbörande öppnar käften.
Ja, det tror jag på. Vad det gäller andedräkten måste man ju ändå vara ganska nära, och då luktar ju alla ur truten. :gremwink:

Lukten är också ett problem, för mig och för många andra. Det handlar inte om att vara känslig, utan om att inte vilja att det ska stinka askkopp överallt.
Jo, det är sant. Det jag menade var just det att röken är ju den som tränger in över allt, och i och med det luktar sedan allting. Håller alltså med dig.

krank

solvebring said:
Tja, skulle du och jag sitta vid samma bord och du bad mig att inte öppna dosan i närheten är det självklart att jag skulle ta hänsyn till det.
Problemet är väl situationer där det inte direkt är ett alternativ; säg en biosalong. Senast jag var på bio förstördes min upplevelse av filmen ordentligt av att någon ett par rader fram tog fram sin mycket starkt... luktande, är väl det neutrala ordet - snusdosa och stoppade in en prilla. För mig hör det till samma sorts etikett som att man köper prasselfritt godis, inte sörplar, undviker att fisa och överhuvudtaget visar respekt mot andra i salongen. Men tydligen inte. Motsvarande respektlöshet träffar jag i stort sett inte på hos rökare, annat än hos en del elever som inte fattat att man givetvis som rökare ser till att gå en bit bort från ingångar och ventilationer när man är ute och röker, oavsett väder.

solvebring said:
Ja, det tror jag på. Vad det gäller andedräkten måste man ju ändå vara ganska nära, och då luktar ju alla ur truten. :gremwink:
Det beror lite på sortens snus och mängden, ska jag säga. Sedan är det lite som med rökare - man blir till viss del blind för hur starkt det luktar eftersom man själv vänjer sig. Snusare tror själva ofta att det inte luktar så mycket... Men resten av oss känner lukten starkare än snusarna själva.

Om vi inte är rökare då. Det är en av de saker jag saknar med att röka: Snus stank mindre =)

Min grundinställning är egentligen enkel, och den var densamma när jag själv rökte: man visar förihelvete respekt mot sina medmänniskor. Man sprutar inte på sig massor av parfym om man ska någonstans där det finns en massa folk, man stoppar inte in en snus i en folkmassa, man går en bra bit bort och röker och håller koll på vindriktningen, i görbarast möjliga mån hänger man sina rökarkläder separat från ickerökarnas kläder, och så vidare. Det är inte så värst svåra grejer att göra egentligen.

//krank, som tycker att snusare gott kan ta en snuspaus på nån minut och gå in på toaletten eller gå ut, på samma sätt som rökare får ta rökpauser utomhus

Vitulv

krank said:
Arfert said:
Förmodligen är han påverkad av det. Tonåringar är äckliga. :gremgrin:
Det är de.

Frågan är hur många tonåringar som slänger fimpar inomhus? Nä, inte ens tonåringar gör så.

Däremto har jag sett snus slängda i handfat och liknande på krogen. Fulla människor är i stort sett lika äckliga som tonåringar.
Anledningen till att man inte slänger fimpar innomhus är väl att man inte röker inomhus? Jag vill minnas att på den tiden man fick röka på krogen så fanns det gott om fimpar lite varstans.

Och att fulla människor är äckliga... är inte det halva grejen med att vara full? :gremsmile:

solvebring

Superhero
För mig hör det till samma sorts etikett som att man köper prasselfritt godis, inte sörplar, undviker att fisa och överhuvudtaget visar respekt mot andra i salongen.
För mig är det inte alls samma sak. Jag menar, det kanske lutar en pytteliten stund med det är ju knappast outhärdligt. Jag menar, så länge man just inte sitter och spottar snus på golvet måste man ju kunna ta snus på en allmän plats eller så. Däremot säger jag inte emot din åsikt, jag håller bara inte med om att det skulle vara störande. Du har helt enkelt en hypernäsa, vilket jag själv inte har för övrigt. Har ganska taskigt luktsinne.

Ljud stör på bio, fisar är inte vidare fräscht att lägga av över huvud taget om man är bland folk, men att ta sig en snus tycker jag inte kan räknas bland dessa etiketter. Det vore ju som att tycka det är fult av någon att beställa kolsoppa på en resturang, för att det luktar.

Det beror lite på sortens snus och mängden, ska jag säga. Sedan är det lite som med rökare - man blir till viss del blind för hur starkt det luktar eftersom man själv vänjer sig. Snusare tror själva ofta att det inte luktar så mycket... Men resten av oss känner lukten starkare än snusarna själva.
Det tror jag är mycket sant, för det vet man som rökare som lagt av - eller ja - trappat ned till obetydlig mängd, att som rökare blir man som sagt blind inför röklukt.

Man sprutar inte på sig massor av parfym om man ska någonstans där det finns en massa folk, man stoppar inte in en snus i en folkmassa, man går en bra bit bort och röker och håller koll på vindriktningen, i görbarast möjliga mån hänger man sina rökarkläder separat från ickerökarnas kläder, och så vidare. Det är inte så värst svåra grejer att göra egentligen.
Wow... Det var verkligen hänsyn på full nivå.
Själv tar jag bara mindre parfym, snusar hur och vart jag vill så ingen säger till att det är otrevligt för då tar jag hänsyn... Jag tycker inte man ska behöva trippa på tå för världen bara för att man har en bit tobak i truten. Men gör dock likadant vad det gäller rökningen. Ja, inte kläderna då, det har jag inte ens tänkt på. Känner samtidigt att sådant som alkoholodörer, röklukt etc. är sådant man får räkna med när man går ut.

krank

Vitulv said:
Anledningen till att man inte slänger fimpar innomhus är väl att man inte röker inomhus? Jag vill minnas att på den tiden man fick röka på krogen så fanns det gott om fimpar lite varstans.
Kanske det, men det tycker jag är ett solklart exempel på att man även borde tvinga snusare att gå ut om de nu måste knarka...

Vitulv said:
Och att fulla människor är äckliga... är inte det halva grejen med att vara full? :gremsmile:
För mig var alltid typ 99% av att vara full det här med att kunna träffa folk av det motsatta könet och faktiskt våga prata med dem. Numera har jag mindre bekymmer med dylikt och har dessutom insett att jag inte är tillräckligt mycket grottmänniska för att kunna hävda mig i krogmiljö vad gäller sådant (mina två senaste gånger som jag faktiskt varit nära på ragg har det kommit nån askalas stark grottmänniska och mer eller mindre bokstavligen tagit tjejen och lagt upp henne över axeln och gått...), så för mig finns det överhuvudtaget inga anledningar att vara full... =)

//Krank, som inte har något intresse av att göra otroligt korkade saker om han kan undvika det

krank

solvebring said:
För mig är det inte alls samma sak. Jag menar, det kanske lutar en pytteliten stund med det är ju knappast outhärdligt.
Godiset kanske prasslar en pytteliten stund, sörplandet kanske låter en pytteliten stund, fisar kanske luktar en pytteliten stund...

solvebring said:
jag håller bara inte med om att det skulle vara störande.
Inte för dig, nä. men du är ju snusare, så ditt perspektiv är ju med nödvändighet annorlunda =)

solvebring said:
Du har helt enkelt en hypernäsa, vilket jag själv inte har för övrigt. Har ganska taskigt luktsinne.
Jag har knappast nån hypernäsa; har däremot fått mycket bättre sedan jag helt lade av med rökningen.

solvebring said:
Ljud stör på bio, fisar är inte vidare fräscht att lägga av över huvud taget om man är bland folk, men att ta sig en snus tycker jag inte kan räknas bland dessa etiketter.
Att ta en snus är ungefär lika fräscht som att lägga av en fis...

solvebring said:
Det vore ju som att tycka det är fult av någon att beställa kolsoppa på en resturang, för att det luktar.
En restaurang där de serverar kålsoppa skulle väl snarare motsvara en tobaksbutik eller kanske nån bisarr klubb för tobaksuppskattning eller så. Går man på restaurang accepterar man att folk äter där. Däremot kanske man blir mer irriterad om folk röker inomhus, fiser, låter väldigt högt eller lägger in en snus vid matbordet.

solvebring said:
Det tror jag är mycket sant, för det vet man som rökare som lagt av - eller ja - trappat ned till obetydlig mängd, att som rökare blir man som sagt blind inför röklukt.
Slutar man helt får man steg för steg tillbaks luktsinnet. Vilket till viss del är helt fantastiskt (är helt kär i lukten av smält smör på rostat bröd...) men gör att man får lägre tolerans. Rökare luktar plötsligt askkopp... =)

solvebring said:
Wow... Det var verkligen hänsyn på full nivå.
Jag räknar med att om jag visar respekt, så gör andra det också. Så jävla viktigt är det inte för mig att få ha parfym på mig liksom - mitt behov av att bära parfym är mindre än det obehag t.ex allergiker får utstå av att folk har parfym. Man måste ställa saker i relation till varandra, liksom. Vems rätt är störst - min önskan att röka/snusa inomhus eller omgivningens rätt att slippa snus/rökstank?

Jag gnäller dock inte på andra om jag slipper, försöker ha överseende så gott jag kan. Klagar gör jag bara om jag verkligen inte står ut. Jag var dock nära att kasta något på idioten på biografen, det stank verkligen helvete, och idiotjävelns polare bredvid satt och pillade med en mobil med jätteljus skärm...

Hur svårt är det att antingen stå ut med samma snus under en hel film, eller se till att ha luktfritt snus på bio? Det finns snus som inte luktar jättestarkt, liksom.

Vitulv

Jag ser mig själv som en ganska hänsynsfull person, som går undan om jag vill ta en cigarett, inte leker med mobilen på bio, inte tränger mig i kön och i allmänhet försöker låta bli att gå folk på nerverna, men om någon skulle be mig gå ut för att ta en snus skulle de allvarligt få fingret direkt.

Att vara hänsynsfull är även att ha ett visst överseende med folks olater. Världen kretsar inte runt mig.

Krank said:
Kanske det, men det tycker jag är ett solklart exempel på att man även borde tvinga snusare att gå ut om de nu måste knarka..
Saken är väl den att det inte är skadligt för din omgivning på samma sätt som det är med passiv rökning.
Din passiva doftning av att jag stoppar in en prilla skadar inte din hälsa så som att inandas någons cigarettrök.

Det visste du, men du vill väl bara gnälla som vanligt :gremwink:

krank

Vitulv said:
Jag ser mig själv som en ganska hänsynsfull person, som går undan om jag vill ta en cigarett, inte leker med mobilen på bio, inte tränger mig i kön och i allmänhet försöker låta bli att gå folk på nerverna, men om någon skulle be mig gå ut för att ta en snus skulle de allvarligt få fingret direkt.
Alltså; jag säger inte åt folk att gå ut för att ta en snus.
Jag tycker däremot att det vore en jättebra grej om snusare slutade se det som en mänsklig rättighet att förpesta sin omgivning.

Vad jag säger åt folk att göra och vad jag tycker vore en vettig mem att sprida är två skilda saker.

krank

Draugen said:
Saken är väl den att det inte är skadligt för din omgivning på samma sätt som det är med passiv rökning.
Din passiva doftning av att jag stoppar in en prilla skadar inte din hälsa så som att inandas någons cigarettrök.
En annan jämförelse än rökning då: Pruttar. Pruttar är såvitt jag vet inte hälsofarliga, men ändå anses det vara ganska osmakligt att lägga av en stinkare när man har folk omkring sig. Man går en bit bort, eller in på toalett, eller håller sig.

Detsamma borde gälla för snus.

Det är ganska bisarrt att vi inte bara har socialt accepterat drogmussbruk (som bara gäller vissa droger) utan att det också av någon anledning anses att det är drogmissbrukarna som självklart ska sitta på rättigheter snarare än omgivningen.

Man behöver givetvis inte bry sig om vad jag tycker, om man inte vill. Men eftersom ni svarar på mina inlägg antar jag att ni bryr er om mina åsikter - och för mig är snusare som inte respekterar sin omgivning definitivt en grej som sänker mitt omdöme om sagda snusare. Att dessutom förneka att det luktar känns bara idiotiskt.

Christoffer

It's all pig.
Eller så accepterar man att folk luktar, beter sig på sätt man inte alls förstår sig på, och är glad och nöjd med tillvaron?

Annars kommer vi sitta i en nazidiktatur där ingen får dricka rödvin på kvällen, ingen får blossa pipan på balkongen, inte någon fet mat eller socker åt de som vill missbruka det, ingen våldsfilm på tv, ingen dålig musik på radio, endast statens färg på läppstiften (hellyeah! det förespråkar jag iofs), och damn den som råkar sätta på fel deodorant innan han/hon går hemmifrån, den personen skall stenas offentligt för fjärilsblomster är fan äckligt, vi vill ha sommaräng om och om igen!

solvebring

Superhero
Att ta en snus är ungefär lika fräscht som att lägga av en fis...
Och det är nog där den stora skillnaden ligger. Jag skulle aldrig jämföra de två sakerna. :gremlaugh:

En restaurang där de serverar kålsoppa skulle väl snarare motsvara en tobaksbutik eller kanske nån bisarr klubb för tobaksuppskattning eller så. Går man på restaurang accepterar man att folk äter där. Däremot kanske man blir mer irriterad om folk röker inomhus, fiser, låter väldigt högt eller lägger in en snus vid matbordet.
Åter igen, för dig är snus något i jämförelse med typ... kryptonit. :gremsmile: Tobak är en råvara som vad som helst, dessutom en laglig sådan, som inte skadar något annat än brukarens tandkött. Jag förstår fortfarande inte varför du vill jämföra det med fisar och cigaretter. Fisar hör till bajs, och bajs är inget trevligt överhuvudtaget, och cigaretter påverkar bokstavligen omgivningen.

Vems rätt är störst - min önskan att röka/snusa inomhus eller omgivningens rätt att slippa snus/rökstank?
Lika stor, eftersom alla människor har rätt till sitt utrymme, och därav kompromisser, som t.ex. att röka på bestämda platser. Det är bra tillexempel.

Jag räknar med att om jag visar respekt, så gör andra det också.
Och just det lägger jag samman med det jag skrev ovan.
Så, jag håller fullt med dig, fast jag inte vill ha så hårda restriktioner för allt riktigt, och tycker att man kan anpassa saker och ting, som tillexempel att man inte får röka på vissa platser, avråds från att använda parfym i vissa miljöer etc.

Hur svårt är det att antingen stå ut med samma snus under en hel film, eller se till att ha luktfritt snus på bio? Det finns snus som inte luktar jättestarkt, liksom.
Ja, fast varje sort har ju sin egen lukt och smak liksom. Själv har ju jag mitt favoritsnus just för att jag tycker det smakar bäst. Ska jag då behöva byta till något mindre gott bara för att den sorten då kanske just jag använder luktar mer?
... Svårt det där, för lukten tränger ju in på ditt space, och att tvinga snusaren att byta märke tränger ju in på denne space.

solvebring

Superhero
Jag tycker däremot att det vore en jättebra grej om snusare slutade se det som en mänsklig rättighet att förpesta sin omgivning.
Men det är ju som om jag tyckte att din roll-on luktade skit och därför ansåg att Krank får gå ut för hans roll-on förpestade min tillvaro...

Det är en doft... Inget mer, det påverkar inte mer än så.

Det är min spontana tanke om det där med att förpesta någons tillvaro.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
solvebring said:
Men det är ju som om jag tyckte att din roll-on luktade skit och därför ansåg att Krank får gå ut för hans roll-on förpestade min tillvaro...

Det är en doft... Inget mer, det påverkar inte mer än så.

Det är min spontana tanke om det där med att förpesta någons tillvaro.
Ja, och snus luktar ju dessutom gott.