Nekromanti "Snygg/vacker" som fördel? "Ful" som nackdel?

Cissi

Up to no good.
Motsatsen till motbjudande är väl inbjudande?

Motbjudande är ett mycket starkare ord än ful och innehåller mycket mer negativa aspekter, i alla fall för mig.

Jag tycker krank kan stanna vid ful/snygg och jobba utifrån det.

God45

#PrayersForBahakan
Vad sägs om född ful, motbjudande eller frånstötande bara för att få det att kännas ännu värre :gremtongue:

Stilig, het, adonis eller venus skulle fungera som alternativa ord till snygg.

gizmo

temporary sunshine
Hakanlo said:
Jag tycker du ska kalla egenskaperna "attraktiv" respektive "motbjudande". Det är lite mer intressanta ord, och ger mer än att man bara är lite så där allmänt ful eller vardagligt tjejen/killen-bredvid-snygg.
Jag föredrar "attraktiv" över "snygg" eller "vacker". För att "attraktiv" täcker mer än bara utseende.
Det kan kommer någon på anställningsinterview som är så snygg att man måste stirra, men ändå vill jag kanske inte anställa honom för att han kommer över som obehaglig på något sätt, det kan vara arrogant eller trångsynt eller vad som helst.

Egentligen är det det som ger för/nackdelarna. hur man kommer över. Utseende är en stor del av det, men inte bara.
Det skulle behövas ett ord för konceptet "verkar behaglig".

EDIT
Precis skickat och sedan kom jag på något: Hur är det helt enkelt med plus eller minus på ett värde som kallas för "utstrålning"?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
gizmo said:
EDIT
Precis skicket och sedan kom jag på något: Hur är det helt enkelt med plus eller minus på ett värde som kallas för "utstrålning"?
Det finns redan; värdet heter "Närvaro" och är antingen utstrålning eller annan förmåga att påverka hur andra känner inför en.

gizmo

temporary sunshine
krank said:
gizmo said:
EDIT
Precis skicket och sedan kom jag på något: Hur är det helt enkelt med plus eller minus på ett värde som kallas för "utstrålning"?
Det finns redan; värdet heter "Närvaro" och är antingen utstrålning eller annan förmåga att påverka hur andra känner inför en.
Och det räcker inte?

Matolo

Warrior
gizmo said:
Och det räcker inte?
(angående egenskapen Närvaro)

En synnerligen relevant fråga. Kraftstrålar kan ha vilken färg som helst - det är effekten du betalar poäng för. Borde då inte rollpersonen kunna se ut hur som helst, med resonemanget att man betalar poäng (höjer Närvaro) för slutresultatet: hur bra är man på att påverka andra?
Förenklat gäller Närvaro för korta interaktioner, Övertala för längre. "Gott/Dåligt intryck" känns alltså helt överflödigt.

Vacker/Ful är mindre självklart. Man skulle kunna se det som ett specificerande Särdrag: för Närvaro vad "God syn" eller "Nedsatt hörsel" är för Perception. Det har bara betydelse i vissa situationer, alltså fungerar ett Särdrag bättre än en generell höjning av Egenskapen.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Matolo said:
Förenklat gäller Närvaro för korta interaktioner, Övertala för längre. "Gott/Dåligt intryck" känns alltså helt överflödigt.
Det saknas det i och för sig textstöd för; just nu gäller Närvaro för känslomässig påverkan och Övertala för intellektuell (typ). Ska vi ha en annan uppdelning behöver beskrivningarna förändras.

Däremot köper jag helt tanken att ta bort gott/dåligt intryck. Det sägs att det är jag som är skyldig till dem; jag kan för allt i världen inte minnas varför jag lade in dem isf.

Matolo

Warrior
Det finns ju ett visst överlapp där. Det emotionella är snabbare än de resonerande.

Närvaro är att hålla masken när tullen stoppar ens smuggelfyllda bil, att marschera förbi vakterna så att de gör honnör istället för fråga efter ID-handlingar. Det är att vråla "upp med händerna" så att folk bibringas uppfattningen att man faktiskt skjuter om de inte gör det.

Övertalning är mer av en dialog och tar därför tid. Det väger in påståenden från en motpart. Så fort det ska växlas mer än några ord är det fråga om att Övertala. Åtminstone var det så jag tänkte. Det är en lättare indelning att göra än att väga känslomässigt kontra intellektuellt innehåll. Om det här behöver omdefinieras känns det som underlag för en helt separat diskussion.