Vitulv
Årets spelledare 2011 och 2013
- Joined
- 23 Dec 2000
- Messages
- 7,060
Kommer ni ihåg det gamla gubben-i-lådan-tipset från DoD? Att man skulle återanvända vissa spelledarepersoner i senare äventyr för att skapa en igenkänningskänsla för spelarna? Såklart ni gör. Det är basic spellederi, och ni har säkert använt det massor av gånger.
Jag tänkte prata lite om plantering av gubbar i lådor.
Jag skulle vilja börja dra WoW-exempel på planteringar som funkat både bra och dåligt. Mina exempel utgår från att man har ett hum om WarCraft-fluffet, men inte är någon utpräglad lorenörd. Man har spelat RTS:erna, och levlat någon gubbe i MMO:et.
Exempel 1 - Vemdå?
I The Burning Crusade, den första expansionen till World of WarCraft återkommer skurken Illidan Stormrage upp, en halvdemonisk nattalv med en koppling till händelserna i det tredje kriget. Jag och många med mig hade inte en aning om vem Illidan var, och någon gubbe i lådan var det då rakt inte. (Som tur var fick vi några andra gubbe-i-lådanögonblick, bl.a. när orchen Gul'dan, en riktig gammal ärkeskurk, skymtade förbi i ögonvrån.)
Illidan är en dåligt planterad skurk. Blizzard gjorde måhända en bristfällig uppskattning av hur "känd" Illidan var innan Burning Crusade och ohshithesback-effekten uteblev för de flesta.
Det betyder inte att det är fel att använda en taskigt planterad NPC. I det här fallet fick lorenördar sitt lystmäte mättat, och vi andra fick helt enkelt ta reda på mer om historien om Azeroth och Outlands om vi ville veta mer.
Exempel 2 - otippat
I den andra expansionen till spelet, Wrath of the Lich King, dyker en av huvudpersonerna från Warcraft 3 upp, Arthas - den fallne paladinen som förvandlats till the Lich King.
Alla som spelar WoW vet vem Arthas är, och alla visste att han skulle dyka upp igen. WoW och Arthas är som whiskey och cola, som internet och pornografi, eller som Star Wars och Darth Vader.
Så att använda Arthas var visserligen ashäftigt, men väldigt förutsägbart. Ingen gubben-i-lådaneffekt, ingen överraskning, bara en övertydlig plantering.
Det här är inte heller fel, men Arthas är ett kampanjfundament, en självklarhet i hela WarCraftmytologin, ungefär som en världsdel eller en metaplot, inte en gubbe i någon låda.
Exempel 3 - Åh, den jäveln är tillbaka
I den nya expansionen (som borde komma någon gång nästa år) återkommer draken Deathwing/Neltharion från jordens innanmäte för att slita Azeroth (spelvärlden) i stycken. För min del (som ni märker utgår jag hysteriskt mycket från mig själv i det här inlägget) var Deathwing en perfekt gubbe i låda.
Därför att: jag kommer inte ihåg om man stött på Deathwing i något spel, men hans namn har ständigt dykt upp i alla möjliga sammanhang. Innan någon expansion kom till spelet fick man slåss mot de toklegendariska drakarna Nefarian och Onyxia - Deathwings barn. Om de mötena var rent episka, hur ska då inte en konfrontation med deras farsa bli?
Blizzard har lyckats plantera Deathwing om och om igen, men på hyfsat subtila sätt vilket gjort att alla (WoW-spelare) har hört hans namn, och alla kan relatera till honom, men ingen vet riktigt vem han är.
När Blizzard släppte nyheten om hans återkomst (som också radikalt kommer att förändra spelvärlden) så kände i varje fall jag - självklart! Den jäveln har legat och lurat på oss hur långe som helst nu, och vi ägnade det inte en tanke!
Snygg plantering, snygg gubbe i låda, snyggt jobbat.
Så nu har ni lärt er allt ni behöver veta om det.
Jag tänkte prata lite om plantering av gubbar i lådor.
Jag skulle vilja börja dra WoW-exempel på planteringar som funkat både bra och dåligt. Mina exempel utgår från att man har ett hum om WarCraft-fluffet, men inte är någon utpräglad lorenörd. Man har spelat RTS:erna, och levlat någon gubbe i MMO:et.
Exempel 1 - Vemdå?
I The Burning Crusade, den första expansionen till World of WarCraft återkommer skurken Illidan Stormrage upp, en halvdemonisk nattalv med en koppling till händelserna i det tredje kriget. Jag och många med mig hade inte en aning om vem Illidan var, och någon gubbe i lådan var det då rakt inte. (Som tur var fick vi några andra gubbe-i-lådanögonblick, bl.a. när orchen Gul'dan, en riktig gammal ärkeskurk, skymtade förbi i ögonvrån.)
Illidan är en dåligt planterad skurk. Blizzard gjorde måhända en bristfällig uppskattning av hur "känd" Illidan var innan Burning Crusade och ohshithesback-effekten uteblev för de flesta.
Det betyder inte att det är fel att använda en taskigt planterad NPC. I det här fallet fick lorenördar sitt lystmäte mättat, och vi andra fick helt enkelt ta reda på mer om historien om Azeroth och Outlands om vi ville veta mer.
Exempel 2 - otippat
I den andra expansionen till spelet, Wrath of the Lich King, dyker en av huvudpersonerna från Warcraft 3 upp, Arthas - den fallne paladinen som förvandlats till the Lich King.
Alla som spelar WoW vet vem Arthas är, och alla visste att han skulle dyka upp igen. WoW och Arthas är som whiskey och cola, som internet och pornografi, eller som Star Wars och Darth Vader.
Så att använda Arthas var visserligen ashäftigt, men väldigt förutsägbart. Ingen gubben-i-lådaneffekt, ingen överraskning, bara en övertydlig plantering.
Det här är inte heller fel, men Arthas är ett kampanjfundament, en självklarhet i hela WarCraftmytologin, ungefär som en världsdel eller en metaplot, inte en gubbe i någon låda.
Exempel 3 - Åh, den jäveln är tillbaka
I den nya expansionen (som borde komma någon gång nästa år) återkommer draken Deathwing/Neltharion från jordens innanmäte för att slita Azeroth (spelvärlden) i stycken. För min del (som ni märker utgår jag hysteriskt mycket från mig själv i det här inlägget) var Deathwing en perfekt gubbe i låda.
Därför att: jag kommer inte ihåg om man stött på Deathwing i något spel, men hans namn har ständigt dykt upp i alla möjliga sammanhang. Innan någon expansion kom till spelet fick man slåss mot de toklegendariska drakarna Nefarian och Onyxia - Deathwings barn. Om de mötena var rent episka, hur ska då inte en konfrontation med deras farsa bli?
Blizzard har lyckats plantera Deathwing om och om igen, men på hyfsat subtila sätt vilket gjort att alla (WoW-spelare) har hört hans namn, och alla kan relatera till honom, men ingen vet riktigt vem han är.
När Blizzard släppte nyheten om hans återkomst (som också radikalt kommer att förändra spelvärlden) så kände i varje fall jag - självklart! Den jäveln har legat och lurat på oss hur långe som helst nu, och vi ägnade det inte en tanke!
Snygg plantering, snygg gubbe i låda, snyggt jobbat.
Så nu har ni lärt er allt ni behöver veta om det.