Nekromanti Snygga tjej-monster Do's and Don't:s

Ymir

Liten kantbaron
Jag erkänner att jag på många sätt gillar den här kategorin av fantasyvarelser/monster som diskuteras flitigt i den här tråden. Jag pratar om nymfer, dryader, succubor, sjöjungfrur, hurier, hulijing; monster som av någon anledning uppträder i attraktiv kvinnlig människolik skepnad. Jag är självfallet medveten om att sådana koncept kan vara djupt problematiska och den länkade tråden har belyst detta än mer, men grejen är, både sådana varelser och deras sexuella förföra män-koncept är väldigt närvarande i en uppsjö av jordiska mytologier, och därför är jag inte för ett ögonblick beredd att avfärda dem som totalt förlegade och ett no-no att använda i fantasy. Ett exempel, och detta är awesome imo:

A story type or theme appearing over and over again in the Mahabharata is that of an Apsara sent to distract a sage or spiritual master from his ascetic practices. One story embodying this theme is that recounted by the epic heroine Shakuntala to explain her own parentage.[3] Once upon a time, the sage Viswamitra generated such intense energy by means of his asceticism that Indra himself became fearful. Deciding that the sage would have to be distracted from his penances, he sent the Apsara Menaka to work her charms. Menaka trembled at the thought of angering such a powerful ascetic, but she obeyed the god's order. As she approached Viswamitra, the wind god Vayu tore away her garments. Seeing her thus disrobed, the sage abandoned himself to lust. Nymph and sage engaged in sex for some time, during which Viswamitra's asceticism was put on hold. As a consequence, Menaka gave birth to a daughter, whom she abandoned on the banks of a river. That daughter was Shakuntala herself, the narrator of the story.
Sure, här används alltså apsaran som en stereotyp 'farlig fresterska' som vill leda den rationelle, spirituelle mannen bort från hans framgång, och detta är givetvis sunkigt. Men det sköna med hela grejen är att -det sker på uppdrag av en annan man-, guden Indra, som är avundsjuk på att en mere mortal håller på att nå nirvana.

Sen har vi den här underbart meganeurotiska backståryn till succuba/inkubus, där succuban förför en munk, tar med sig hans säd ner i helvetet där hon knullar en inkubus som suger upp säden, tar med sig den upp till jorden där han sätter på en nunna. När syster Filomenas barn sedan visar sig märkligt likt broder Filobert i klostret två kilometer bort kan alla ropa "demoner!" och låtsas som inget. :gremsmirk:

Men jag vet inte. Jag startade det här inlägget för att jag ville belysa hela ämnet från ett annat perspektiv än "det suger ofelbat". Min fråga till er är:

Vad kan man göra med den här typen av varelser och vad -bör- man göra med dem för att de inte ska vara sunkiga genusmässigt? Vilka aspekter finns det hos dem som ändå hade kunnat vara värda att ta tillvara, och vilka potentiella nya hade man kunnat tänka sig som vore intressanta?

Jag minns en gång att någon klagade på att varelser jag skrivit blev för 'könade': jag hade skrivit typ "apsaror är kvinnliga primalväsen som tar sig formen av smäckra människoliknande varelser". Personen tyckte det blev väldigt mycket bättre efter att jag hade ändrat till "apsaror är primalväsen som tar sig formen av mycket smäckra kvinnor med i stort mänskliga drag". Vad som skedde här, och det tror jag är viktigt, är att könet antyddes vara ett -val- eller liknande från varelsens sida, snarare än dess rent biologiska natur. Sen kan man givetvis fråga sig varför den gjorde det valet, -varför- den tar just en kvinnlig form...men det känns som att det kunde väcka intressanta frågor relaterade kring könens symbolik etc i kosmologin i fantasyvärlden ifråga snarare än kännas unket, jag vet inte?

Vad mer kan man göra än att göra dem mindre 'könade' på detta sätt? Jag tänker:

- Låt dem inte vara heteronormativa. Om nymfer eller sjöjungfrur eller whatnot har som koncept att förföra folk med magi, låt dem förföra -alla-, oavsett kön och läggning.
- Låt dem byta skenbart kön baserat på personen de vill förföra. (Detta känns spontant mer normativt än föregående förslag, men hade kaaaanske kunnat funka om jag tex vill ha sjöjungfrur i min Piratakampanj eftersom det mäjkar hur mycket sense som helst att söjungfrurna generellt skulle välja att ta kvinnlig form då nästan alla mänskliga sjöfarare är män...)
- Avsexualisera dem så att sexdemon-biten inte längre är en påtaglig del av deras koncept; de kan fortfarande vara förföriska och sexiga, men det blir en del av en enskild individs personlighet mer än deras -natur- som varelser. Ett bra exempel på detta är hur hulijing:en Xiaowei skildras i Painted Skin-filmerna.
- Kvotera in manliga individer av deras 'ras' så att de inte uppenbart är Always Female, detta gjorde jag med några lustdemoner i Eon. Vet inte om det är tillräckligt, tror inte det.
- Gör de manliga individerna till en central del av varelsens 'mating cycle'/strategi, som i succuba/inkubus-exemplet ovan. Vet inte om det hade hjälpt alls...
- Gör varelsen till en slags opportunistiskt illusorisk varelse som tar sig former den upplever som fördelaktiga för stunden, hence human female om man ska förföra män.

Det var lite sporadiska tankar, jag är inte redo att formulera något konkret om detta, och hoppas ni ska hjälpa mig. Allt jag vet är att jag när allt kommer till kritan tycker valkyrior, yakshiner, apsaror, hulijing etc är svinkoola...

Edit: Jag vill betona, det jag är ute efter här är en konstruktiv debatt om hur vi räddar dessa varelser. Belys gärna problem med dem, såga dem jämns med fotknölarna om ni så vill, men kom också med lösningar.

God45

#PrayersForBahakan
Gör dem till Daeva eller Toreador från Vampire the Requiem/Masquerade. Känslokontrolerande monster som inte har några sexuella lustar eller känslor själva men använder dem som ett vapen.

Lupus Maximus

Tekniker
Man kan, istället för att "balansera" varje specifik varelse, balansera upp "den sammanlagda ensemblen" av varelser med många alternativ, av och för båda könen.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Till att börja med tycker jag gott att många sånna här varelser kan vara könslösa i sig, och sedan antar de den form som är mest lockande för sitt offer, vare sig det är en man, kvinna, ett får eller en termos med makaroner.

Sen kan jag tycka att de kan behöva lite bredare motivation än bara "jag vill ha sex!" Vad är syftet? Vad är deras mål i livet? Sirenerna vill ju i alla fall äta upp folk.

Recca

Femme Fatale
Att göra en kvinna eller kvinnlig/feminin varelse till existensberättigad endast för sin förmåga att ha sex, är grunden för det sexistiska här. Det duger då absolut inte att tillägga att hon sexar med mannen för att få en unge som är ond. Det gör om något saken ännu sämre eftersom detta cementerar kvinnans roll i sammanhanget (för att vidröra Numenara-diskussionen).

För att göra en Succubus okay så säger du helt enkelt att hon är en cool jävla demon med en brutal magisk yxa/magi/infernaliska krafter samt en egen metaplot knuten till henne. Och så vid sidan av så har hon ingenting emot att typ charma folk/gudar/andra demoner, om hon behöver göra det för att uppnå någonting. Hon kan ha det inskrivet i sin bakgrundshistoria, att hon vid tillfälle haft sex med några för att de skulle göra som hon ville, utan att det blir hennes identitet. Det ögonblicket det blir hennes identitet är du körd, Ymir. Det tror iaf jag.

Skillnaden mellan en succubus och en incubus är att det i den manliga "rollen" är en bravad att få ligga och det i den traditionellt kvinnliga rollen är slampigt att ligga. Sett ur våra subjektiva normer om att det inte är ok att ligga runt som tjej så kommer det ha en tendens att påverka bilden av succubusen negativt, medan incubusen kommer få ett positivt sken.

Ymir

Liten kantbaron
För att göra en Succubus okay så säger du helt enkelt att hon är en cool jävla demon med en brutal magisk yxa/magi/infernaliska krafter samt en egen metaplot knuten till henne. Och så vid sidan av så har hon ingenting emot att typ charma folk/gudar/andra demoner, om hon behöver göra det för att uppnå någonting. Hon kan ha det inskrivet i sin bakgrundshistoria, att hon vid tillfälle haft sex med några för att de skulle göra som hon ville, utan att det blir hennes identitet. Det ögonblicket det blir hennes identitet är du körd, Ymir. Det tror iaf jag.
Men då är hon ju inte längre en succuba, eftersom hela konceptet bygger på sex-grejen, så då har du inte räddat den här kategorin varelser (vilket var vad jag var ute efter), utan skrotat dem. Finns det verkligen inget sätt att befria de här koncepten från sitt misogyna bagage utan att ändra så mycket att de blir någonting helt annat? Säg att vi tänker oss en grupp av demoner som behöver äta folks livsenergi, ett sätt av flera att göra det är att ha sex med dem, för detta syfte kan demonerna ta sig manlig, kvinnlig eller androgyn gestalt och förföra människor. Jag ser inget inherent problem i det konceptet, utan problemet kommer just när -kvinnligheten- blir reducerad till objektifierande sexuella egenskaper. Eller?

Recca

Femme Fatale
Ymir said:
Men då är hon ju inte längre en succuba, eftersom hela konceptet bygger på sex-grejen, så då har du inte räddat den här kategorin varelser (vilket var vad jag var ute efter), utan skrotat dem. Finns det verkligen inget sätt att befria de här koncepten från sitt misogyna bagage utan att ändra så mycket att de blir någonting helt annat? Säg att vi tänker oss en grupp av demoner som behöver äta folks livsenergi, ett sätt av flera att göra det är att ha sex med dem, för detta syfte kan demonerna ta sig manlig, kvinnlig eller androgyn gestalt och förföra människor. Jag ser inget inherent problem i det konceptet, utan problemet kommer just när -kvinnligheten- blir reducerad till objektifierande sexuella egenskaper. Eller?
Du har rätt, tycker jag. Men ordet succubus är ju knutet till kvinnlig demon som suger i sig livsenergi genom att lura män till sex. Så byt namn på den och gör om den på det där sättet där det handlar om könslösa varelser. Eller skrota den.

Ymir

Liten kantbaron
Du har rätt, tycker jag. Men ordet succubus är ju knutet till kvinnlig demon som suger i sig livsenergi genom att lura män till sex. Så byt namn på den eller skrota den.
Mm, jag tror du har en poäng att själva ordet är värt att undvika; I Eon har IIRC inkubus/succuba-orden aldrig förekommit, utan istället används termen 'Lustdemon' vilket ger mer genusmässigt neutrala konnotationer. Däremot är jag öppen för att in-game låta olika munkar etc referera till de här varelserna som inkubus/succuba, men jag skulle anstränga mig för att inte etablera det som nån slags sanning. Sen måste man givetvis göra en ansträngning, eftersom spelarna ändå kommer föreställa sig lustdemoner som primärt kvinnliga, att etablera att det verkligen rör sig om varelser som inte egentligen har ett mänskligt kön utan bara väljer att bebo mänskliga kroppar, manliga såväl som kvinnliga.

Just att byta ut laddade termer är kanske en bra start när det kommer till att bli av med bagage; de asiatiska kvinnliga varelserna av den här typen har en fördel här eftersom västerländska fantasynördar inte har några etablerade associationer till dem...

Lupus Maximus

Tekniker
Rymdhamster said:
Till att börja med tycker jag gott att många sånna här varelser kan vara könslösa i sig, och sedan antar de den form som är mest lockande för sitt offer, vare sig det är en man, kvinna, ett får eller en termos med makaroner.

Sen kan jag tycka att de kan behöva lite bredare motivation än bara "jag vill ha sex!" Vad är syftet? Vad är deras mål i livet? Sirenerna vill ju i alla fall äta upp folk.
En i mina ögon bra lösning på detta är älvfolket i Exalted.

Jag spoilermärker utifall det är någon som vill spela Exalted och upptäcka från rollpersonens vy.

* De är kön och formlösa i sin ursprungliga form
* De väljer en eller flera former när de går in i världen
* De kan ha valt ett mänskligt utseende, men kommer aldrig att ha mänskliga känslor eller helt kunna imitera mänskligt beteende.
* De "stelnar" då de befinner sig i världen, och måste livnära sig på folks känslor och drömmar för att inte "stelna"
* Vissa älvfolk fastnade djupt inne i världen under en misslyckad "invasion" med mål att lösa upp styggelsen som en fast värld innebär för många av dem.
* Vissa av älvfolken är dock fascinerade av "den statiska världen" och dess invånare.

Så med dessa har man harpyor, näcken, skogsrå, maran, bergatrollen, och en massa andra varelser och monster. Borde inte vara så svårt att göra något som motsvarar/uppfattas som en succubus med dem. :gremsmile:

Recca

Femme Fatale
Ymir said:
Du har rätt, tycker jag. Men ordet succubus är ju knutet till kvinnlig demon som suger i sig livsenergi genom att lura män till sex. Så byt namn på den eller skrota den.
Mm, jag tror du har en poäng att själva ordet är värt att undvika; I Eon har IIRC inkubus/succuba-orden aldrig förekommit, utan istället används termen 'Lustdemon' vilket ger mer genusmässigt neutrala konnotationer. Däremot är jag öppen för att in-game låta olika munkar etc referera till de här varelserna som inkubus/succuba, men jag skulle anstränga mig för att inte etablera det som nån slags sanning. Sen måste man givetvis göra en ansträngning, eftersom spelarna ändå kommer föreställa sig lustdemoner som primärt kvinnliga, att etablera att det verkligen rör sig om varelser som inte egentligen har ett mänskligt kön utan bara väljer att bebo mänskliga kroppar, manliga såväl som kvinnliga.

Just att byta ut laddade termer är kanske en bra start när det kommer till att bli av med bagage; de asiatiska kvinnliga varelserna av den här typen har en fördel här eftersom västerländska fantasynördar inte har några etablerade associationer till dem...
Grejen är att du missar antagligen alla möjliga icke heteronorma sexrelationer om du gör lustdemonerna könlösa i grunden. Om du däremot hade haft ett kön på dem, kallat dem något annat och låtit dem vara mer än summan av sin sexlust så hade de kunnat vara coola på ett annat sätt.

Ymir

Liten kantbaron
Grejen är att du missar antagligen alla möjliga icke heteronorma sexrelationer om du gör lustdemonerna könlösa i grunden. Om du däremot hade haft ett kön på dem, kallat dem något annat och låtit dem vara mer än summan av sin sexlust så hade de kunnat vara coola på ett annat sätt.
Jag tror du har rätt, men jag förstår inte riktigt; hade man kunnat göra detta men ändå -behålla- konceptet att ett sätt dessa varelser får näring/kraft på är att ha sex med människor? Menar du just att det konceptet är väl okej, men de måste ha -fler- koncept och ha andra saker också going för sig som karaktärer i ståryn? Eller är tvärtom hela det konceptet problematiskt, även om man lyckas ta bort associationen till kvinnlighet?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Nja, det är väl inte nödvändigt. Om ingen av rollpersonerna har en sexuell läggning som passar kan man ju stoppa in en slp som blir förförd av en lustdemon i skepnad av samma kön som den förförde, exempelvis.

En i grunden könlös lustdemon som anpassar sig efter offrets preferenser öppnar ju snarare upp för precis alla former av relationer, heteronormativa eller inte.

Och om man vill kan man dessutom lägga in saker som anspelar på potentiella undermedvetna dragningar. Dvs kvinnan blir förförd av en vackerman som sedan visar sig ha en perfekt vagina. Lustdemonen framhäver att den bara följer kvinnans inersta önskningar. Detta kräver dock lite mer fingertoppskänsla beroende på spelgrupp.

Ymir

Liten kantbaron
Och om man vill kan man dessutom lägga in saker som anspelar på potentiella undermedvetna dragningar. Dvs kvinnan blir förförd av en vackerman som sedan visar sig ha en perfekt vagina. Lustdemonen framhäver att den bara följer kvinnans inersta önskningar. Detta kräver dock lite mer fingertoppskänsla beroende på spelgrupp.
Men är potentiellt underbart freudianskt, I love it... :gremconfused:

Blasphemy

Swashbuckler
Vad kan man göra med den här typen av varelser och vad -bör- man göra med dem för att de inte ska vara sunkiga genusmässigt? Vilka aspekter finns det hos dem som ändå hade kunnat vara värda att ta tillvara, och vilka potentiella nya hade man kunnat tänka sig som vore intressanta?
Om du pratar om just demoniska varelser eller olika typer av övernaturliga hot så speglar väl den sexuella karaktäriseringen mänskligheten som de hemsöker. En förförisk lustdemon fungerar just eftersom människorna (eller i vilken setting man nu spelar) blir påverkade just av detta.

Ta bara de kvinnliga vampyrerna i Dracula (De tre vampyrkvinnorna på slottet, Lucy och Mina - även om den sistnämnda inte hinner bli förvandlad fullt ut) där är ju vampyrismen något som frigör deras sexualitet och de blir farligt lustfyllda något som inte alls är lämpligt en viktoriansk kvinna. Men ack så lockande.

Så demoner speglar således spelvärldens lustar och längtan.

- Avsexualisera dem så att sexdemon-biten inte längre är en påtaglig del av deras koncept; de kan fortfarande vara förföriska och sexiga, men det blir en del av en enskild individs personlighet mer än deras -natur- som varelser.
Ja det är väl en bra idé. Lite som en sådanhär djuphavsfisk som lockar till sig byten genom ett lysande spröt. Fisken har själv inget intresse i det lysande sprötet utan tänker bara äta de som kommer nära. Detta om det ska vara "monster" rätt av.
- Gör varelsen till en slags opportunistiskt illusorisk varelse som tar sig former den upplever som fördelaktiga för stunden, hence human female om man ska förföra män.
Skogsrån i Eon är ju lite så. Fast då ser man ju det man åtrår. Så åtrår du en getabock så är det en getabock som står där och bräker lustfyllt. Fast det gills ju inte riktigt. Det det är ju i rollpersonens huvud.

- Kvotera in manliga individer av deras 'ras' så att de inte uppenbart är Always Female, detta gjorde jag med några lustdemoner i Eon. Vet inte om det är tillräckligt, tror inte det.
Ja om det är en "ras" och de är 50/50 män och kvinnor är det väl lämpligt att kvotera lite. Men sedan i rollspel så slänger man ju in dessa väsen oftast "Because of story" och för att det ska spela mot rollpersonernas lustar. Beroende på spelgrupp och kön så tenderar det nog således att bli det ena eller det andra könet. Och nu handlade ju tråden om snygga tjej-monster.

Sedan ska det tilläggas...
Att jag tycker helt klart det sexuella har sin roll att spela i rollspel. I alla fall vissa typer. För att spelare ska kunna knyta an till det hela så är det bra om det är något som de själva kan relatera till. Mitt eget exempel som jag tycker om är att blanda det sexuella och lockande med det groteska. Tycker Clive Barker är en expert på detta. Det finns något sexuellt laddat i mycket han skriver om så det handlar om att äta rakblad eller att ha sex med en kvinnlig cenobit när hon ligger uppfläkt på en hög med avhuggna huvuden.

Här blir det en balansgång men skulle man byta ut cenobiten mot en man i detta fall (för mig som manlig och hetro-läsare) så tror jag absolut inte effekten blir densamma. Således "because of story" och i rollspel "spelarna" så får man anpassa så att scenariont/scenen/varelsen blir knutna till dessa om det är laddnigen man vill ha. Så låt det vara vått, rått och snuskigt. Könsvätskor, stön och sädesvätska i mängd.

Den tråkigaste typen av kvinnliga monster är sådana som man finner i serietidningar. Typ alla typer av superhjälteserier. Där alla bara är snygga, har barbiefigurer och typ inga kläder med lite döskalledetaljer men deras sexualitet "existerar" inte i serien annat än deras utseende. De klär sig som strippor men hänger ihop med alla andra superhjältar/superskurkar och gör vanliga badass-saker och deras utseende och uppenbara sexighet är bara där för ögat och har inget storymässigt syfte.

Blasphemy

Swashbuckler
Så du menar det finns transdemonen, bögdemonen, lebbdemonen, queerdemonen, fetishdemonen, real-dolldemonen osv?

Tycker könlösa och att de kan anpassa sig till betraktarens lustar låter vettigare då.

Men samtidigt... frågan är väl. Vad vill demonen och varför har den denna förmåga.

Är det klassiskt och kristet? Dvs den är OND och vill korrumpera folk med snusk?

Är det ett sätt att äta och få föda - dvs en jaktmetod?

Är demonen själv kåt och vill ha en partner av rätt sort etcetera?

Kan man svara på detta så kan man nog mer hitta hur demonen är och beter sig.

Blasphemy

Swashbuckler
Det här känns också lite som att det kommer bero lite på hur mycket i detalj man spelar ut sexscenerna. Om det ska bli långdragna beskrivningar av pumpande kön, (sedan ställer jag mig i den här ställningen och bara Xxx) eller inte. Så hur användbart är sådana saker i själva spelet?

Vad funkar helt enkelt.

.113

Swashbuckler
Personligen tycker jag inte det gör något att vissa väsen är bundna till ett visst kön, varför ska det vara ett problem? Det är enkelt att hitta, eller komma på egna liknande varianter om man vill.

Bara för att den klassiska succubus demonen är en kvinna så finns det väl inget som faktiskt säger att det inte kunde finnas manliga, sjukt förföriska varianter av samma demon. Vill man ha ett annat namn är det väl bara hitta på det.

När det gäller skogsrån och liknande så, ja dom är och passar bäst som kvinnor tycker jag därför att dom alltid vad jag vet varit det. Finns även grott-rån och sjö-rån (lady of the lake kanske är en sådan egentligen, vem vet). Finns även en så kallad "Havsfru" som skulle vara något liknande fast över hela havet istället för bara ett område.

Men manliga varianter då? Ja då har man ju t.ex. Näcken, som enkelt går vrida till lite. Lockar till sig barn för att dränka dom, likadant män kanske, men kvinnor kanske blir sexuellt förförda istället, fasen släng in några freaky älvhybridbarn som föds av det också om man vill.

Och troll, före dom blev stora klumpiga och fula var ju typ dom vackra i bergen, som förförde både män och kvinnor att gå med dom till bergakungens sal ungefär, där de sedan spenderade kanske några kvällar för att sedan komma ut 40 år senare istället. Bortbytingar som inte upptäcktes kommer antagligen från tiden då troll var vackra inte stora klumpiga elefantmonster (inte för att inte den varianten är cool eller så, men de är mera passande Rese/Jätte varianterna egentligen).

Att vara FÖR politiskt korrekt är inte coolt. Oden var en Man, inte en Hen. Det fanns istället asgrymma valkyrier som i sin tur var kvinnor INTE män.

Det är faktiskt skillnad på män och kvinnor, det betyder inte att den ena är bättre än den andre på något rent allmänt men skillnader är det. Sen att vissa har kommit i skymundan det kan man absolut jobba på, men inte genom att ta bort kön överhuvudtaget. Då har ju alla förlorat.
I många fall finns som sagt redan liknande versioner, i andra finns dom inte men det är enkelt (och coolt) att hitta på en liknande variant av dom.

Jag vet inte om det har så mycket med diskussionen att göra, men detta med att vara man eller kvinna spelar väl bara roll när man ska göra barn?

… så vadå?

Ingen aning, men jag tror jag fick ett uppslag till en liten kampanj.

I en stad härjar typ ett sånt där monster i numenära-rollspelet (eller vad det hette); en kvinnovarelse som förför män för att göra demon-barn.
I grannstaden härjar en manlig motsvarighet; en mansvarelse som förför kvinnor för att göra demon-barn.
Rollfigurerna får i uppdrag att göra något åt problemet i staden där de bor. Till en början märker man bara att ett antal demonbarn springer runt och ställer till ofog, men till sist lyckas rollfigurerna luska ut vad som pågår, och kan gå till roten med problemet.
I samband med sina efterforskningar får de veta att om kvinnovarelsen och mansvarelsen skulle göra barn tillsammans, så skulle avkomman bli en förfärlig varelse som tillintetgör det mesta som finns.
Rollfigurerna måste stoppa båda varelserna innan de ligger med varandra.

---

Hmm, min idé kanske inte har "räddat" någonting, varken monster eller genus.

Lupus Maximus

Tekniker
Då det gäller "manliga skogsrå" så har Skåne sin "Skogsman" och Norge sin "Huldrekarl".

Vill man hitta alternativ kan man alltid leta i mytologin. Den "vanliga skogsrån" har också en förmåga att bli mer komplex än vad monsterböcker till rollspel brukar göra gällande. :gremsmile:

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
.113 said:
Bara för att den klassiska succubus demonen är en kvinna så finns det väl inget som faktiskt säger att det inte kunde finnas manliga, sjukt förföriska varianter av samma demon. Vill man ha ett annat namn är det väl bara hitta på det.
Det finns. De heter Incubus.