Nekromanti Snyggaste mönsterboken?

Dilandau

Myrmidon
Vilket är i ert tycke den snyggaste monsterboken? Jag tänker i synnerhet på illustrationerna, men även andra designaspekter spelar såklart in.

Tycker ni att monsterboksillustrationer generellt skiljer sig, eller bör skilja sig, från andra typer av monsterillustrationer, exempelvis i artbooks, spelkort eller andra sammanhang?

Minimoni

Homelander
Jorges Bestiarium

På den andra frågan gällande spelkort etc så har jag ingen vidare genomtänkt åsikt. Men Jorges Bestiarium är tveklöst den snyggaste monsterbok jag äger eller har sett.

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Jag är egentligen inte så förtjust i monsterböcker eftersom jag mest spelleder köpäventyr där alla monster ändå finns inkluderade. Att läsa om massa andra monster som ändå aldrig ser dagens ljus i mina kampanjer blir lite onödigt. Därmed inte sagt att jag inte köper monsterböcker och jag förmodar att mina top-3 är Zonernas Zoologi (MUA), Monster Kodex (Symbaroum) och Jorges Bestarium (DoD). Mest utifrån illustrationerna men ZZ specifikt för det annorlunda greppet med receptinslagen.

Den Monsterbok jag tycker sämst om är DoD´s Monsterboken 2 och mest eftersom stor del av boken är tillägnad dinosaurier (hur tänkte man egentligen där?).

Upplever förövrigt att illustrationer av monster generellt känns mer påkostade i en monsterbok än i regelböcker och äventyr, vilket känns självklart eftersom de är bokens själva syfte. Om de är bättre än i artbooks eller på spelkort vågar jag inte uttala mig om.

God45

#PrayersForBahakan
Book of unremitting horror! Det är inte nära, det är ingen tävlan och det är den självklara och perfekta monster boken för alltid!

ALLTID!

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Min snyggfavorit är nog Nattens fasor, Ä-spels monsterbok till Chock. Stefan Kayat gjorde en del mästerliga bilder, till exempel Stor Zombiemästare.

Mogger

Hipsteranka
Med tanke på språket och innehållet i Zonernas zoologi så blir den helt oöverträffad, oavsett illustrationerna (som det verkligen inte är något fel på, men de är inte top notch). Jag är inte speciellt förtjust i monsterböcker, men här fick vi något helt annat!

entomophobiac

Low Prep High Play
Måste nog säga Zonernas zoologi även jag. Gillar framförallt att den är väldigt otypisk.

Gillar även de olika Monstrous Compendium Appendix-böckerna till Planescape, eftersom Planescape helt enkelt är coolast. Men eftersom den spelvärlden har sin egna stil (eller Tony DiTerlizzis stil snarare) så är ju det varför.

Bifur

Veteran
Äger inte särskilt många sådana men jag säger Monster Codex till Symbaroum.

Bäst är nog ZZ men även Old World Bestiary till WFRP 2 var läsvärd. Hedersomnämnande till Monsterboken 1 vars bilder jag fortfarande gillar och den monsterbok jag haft mest användning av.

Bifur

Veteran
Annars känns det som att monsterböcker inte är så vanliga längre? Är det så? Kanske har varit så länge? Det enda aktiva svenska spel som jag kommer på som har en är väl Symbaroum (jag tycker inte riktigt Livet i ordning till Oktoberlandet kan räknas då det bara är en del av en bok).

Uppdat: Jo, Äventyr har ju en.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
S. Petersen's Field Guide to Cthulhu Monsters. Illustrationerna är enormt fina och sätter form på Cthulhu-monstren. Vilket i och för sig kan uppfattas som dåligt, men jag älskar det. Lättare att beskriva för spelarna.

Förutom denna är ju förstås Jorges Bestiarium cool och Old World Bestiary rätt kul. Men när jag tänker efter är nog ändå Monsternomicon bäst. Fantastiska illustrationer och nya monster som är roliga och fantasifulla.

Så Monsternomicon får det bli till slut.

När det gäller om illustrationerna ska skilja sig åt ... tja, jag har inte funderat så mycket på det. De bör väl vara fantasieggande så att man känner "oj vad kul", gärna visa hur monstret ser ut hellre än en klump med monster som ibland dyker upp.

En bild per monster. Behöver inte vara färg, det är ibland bättre med svartvitt. Helst ska illustratören ha läst beskrivningen av monstret ordentligt, vilket inte alltid händer.

/M

Khan

Kondottiär
När det gäller det rent bildmässiga är det nog Jorge som gäller, helt klart. Ska vi ta hänsyn till layout, design och liknande har den hård konkurrens av andra, främst ZZ. Både Jorge och ZZ har också ruskigt bra fluff och känsla i största allmänhet.

Rickard

Urverk speldesign
Monsterboken 1 och 2. Erik Gullikssons bilder ([edit] vilket hans bror Nils hävdar har gjort) är fortfarande assnygga.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Rickard;n331029 said:
Monsterboken 1 och 2. Erik Gullikssons bilder är fortfarande assnygga.
Åh fan! Jag som trodde det var Nisse Gulliksson som gjort dem! ;)

God45

#PrayersForBahakan
Night Horrors the Unbidden till Mage är jävligt cool också. Varje monster där är en unik fasa av magnituden att den kan utmana en grupp magiker.

luddwig

Lawful evil
Robert Jonsson;n331038 said:
Åh fan! Jag som trodde det var Nisse Gulliksson som gjort dem! ;)
Nä, nu blandar du ihop Gulliksson med Nisse Granström. :wink: