Nekromanti Social rang?

Serek Mörke

Veteran
Hej!

Jag tänkte ställa en liten fråga om social rang i Eons värld.

Alla rasernas samhällen är tämligen hierarkiska (vet dock inget om misslor) och det är väl beskrivet i de olika modulerna hur folk beter sig inför -över respektive underordnade inom de enskilda kulturerna, men hur beter sig t. ex en "ofrälse" Thismalv inför en högadlig människa och vice verca; hur ställer sig en Thismalv till en Sanari halvalv? Förväntar sig en högättad dvärg på besök i "människoland" den respekt han "förtjänar"?

"Vanliga personer" torde ha en begränsad kunskap om andra kulturer än sin egen och konfliktrisken i en värld med så många skilda kulturer borde därför vara fasansfullt hög (näst intill ospelbart hög). Jag har svårt att tänka mig att speciellt många högättade personer (oavsett ras) låter respektlöshet gå ostraffat med motiveringen "han/hon visste inte bättre"

Jag hänför snarast till situationer där en alv/dvärg av börd besöker ett värdshus i en människostad och blir tilltalad mäster alv/dvärg och inte möten mellan tränade diplomater.

Serek

Tavili

Veteran
Tja, fem eller sex stora krig mellan alver och dvärgar gör nog att dessa raswr bevandrat sig lite om deras kulturella skillnader föe att undvika krig. Mellan feodal samhällen kan du ta en titt i riddaren för adeln vilket den sociala rangen spelar mest roll.

Krille

Super Moderator
"Jag har svårt att tänka mig att speciellt många högättade personer (oavsett ras) låter respektlöshet gå ostraffat med motiveringen "han/hon visste inte bättre""

Exakt. Därför är gemene man jefligt försiktig med vilka de kan förolämpa eller behandla respektlöst, och just därför tilltalas alver och dvärgar som "mäster alv" eller "mäster dvärg".

En stor del handlar också om attityd. Man lär sig jefligt snabbt att uppfatta på kroppsspråket om huruvida denne är en högdragen jefel som förväntar sig ett par meter respekt (kläder och stil i övrigt hjälper också till - skitiga luffare får ont om respekt, till exempel, oavsett hur snorkigt de uppträder. Så om en thism kliver in på ett värdshus med näsan i vädret som om han ägde bygget så anpassar man sig jefligt fort och tilltalar honom "m'lord" eller motsvarande. Spetsiga öron, snoffsiga kläder, ett svärd och en sådan attityd pekar med all önskvärd tydlighet att den här personen är av rang.

Det finns vissa kända spänningar, huvudsakligen mellan léaram och thism, mellan thism och henéa, och mellan tiraker och allt annat inklusive andra tiraker. I dessa kan man förvänta sig noll respekt, dessutom på rätt hyfsat brutalt sätt.

I alla andra fall är man försiktig hur man behandlar någon, och man är hellre för mycket artig än för lite artig. Det krävs i princip att man vet att man kan ge sig på den andre utan återverkningar eller att man är svuren ärkefiende med den andre för att man ska behandla någon utan respekt.

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Re: Social rang? [OT]

..."mellan tiraker och allt annat inklusive andra tiraker."

Vaddå fördomar? :gremwink: Tiraker rules ju :gremcrazy:.

Kom inte och säg att du aldrig har spelat en tirak...