I princip är det följande två aggressiva dimensioner som kommer upp:
* Jag tillhör familjen XXY/har statuspositionen XYZ. Vi har råd och legal rätt. - karaktärer som kan få för sig att tortera en annan familjs tjänare på plats (mot ersättning till den anställande familjen). Sådana finns också bland NPC:er, och vissa spelare älskar att spela det själva. Hjärtligt hatade av alla. Sociala färdigheter är i princip det enda sättet att kontra dessa gruppers legala makt, vilken ju kommer att backas upp av samhället; det är också skälet till att spelare kan gilla att ha den här oberäkneliga makten - rang går före socialt accepterbart beteende, enligt lagen.
*Jag är XXY. Mitt rykte om att vara ett socialt monster är välförtjänt. Vänta medan min livtjänarinna snör samman min korsett lite hårdare, så skall jag strax skapa ett uppror som bränner ned våra fienders hus. Allt som krävs är trots allt lite agitation, ett par rykten och en persons korrumperande vid vaktstationen som för vidare informationen. Så kan vi förbigå det här äventyrselementet helt!
Jag har också tagit mig friheten att förstöra dina familjerelationer, genom att förföra din far till att förföra din hustru. Tyvärr observerades det sistnämnda av din mor och syster, som i gengäld uppmuntrades förgifta din hustrus syskonbarn, som dog, och vars död nu utreds. Konstigt hur sånt kan gå.
Som ovan populär bland spelare, och halvvanlig som NPC. Effekten av att ha tvingande regler i sociala konflikter kan bli hur bra som hälst. Den här formen av kompetens kan också bara kontras av andra sociala färdigheter, och kan också användas för att klättra i samhället, eller komma in i det på en ny plats.
Mindre aggressivt finns följande sidodimensioner.
*Jag är välsocialiserad, och förstår dessutom din kultur och socialgrupp. Det innebär att jag vet precis hur jag skall manipulera dig, för att komma undan sådana saker som social trögrörlighet, eller dina egna värderingar. Dessutom kan jag använda förväntningarna på min egen grupp för att få fram övertag i olika situationer. I princip använder jag detta för att först få orkerna som fångat oss att ta oss till deras ledare, därefter till att få ledaren att leda en raid mot några andra gemensamma fiender, i utbyte mot en del av bytet (inte vår frihet dock), varefter jag använder den framgången till attt göra orkerna till våra vasaller istället för våra fiender. Sen använder jag min nya orkstam till att förtjäna ett ridderskap hemma och ett land-kaparbrev. Och så fortsätter vi äventyret med tiodubbla styrkor. Att bemöta detta kräver att orkledaren har sociala färdigheter.
*Min förmåga bedra är fantastisk. Jag kan rygghugga min familj och få dem att tro att det var grannen, samtidigt som jag fysiskt står med kniven i handen. Jag använder detta för att få folk att tro att jag har tillgång till de aggressiva teknikerna, utan att egentligen ha det. Det funkar (för det mesta), och när det inte funkar, så är det någon annan som får skulden för "missförståndet".
... Att kunna använda de här teknikerna förutsätter bara att ordningsmakten agerar enligt kulturspecifika och hårda regler. Framförallt idén att rang går före socialt accepterbart beteende är viktig här. Det är den som ger tänder åt rangskillnader, och därmed också nödvändiggör sociala färdigheter. Det är nämligen i gapet där vetskapen finns om att de här riddarna/stadsvakterna kan avrätta oss utan att ange skäl, medan vi kommer att straffas om de ogillar oss, som sociala färdigheter blir användbara (framförallt eftersom ordningsmakten alltid har reserver storlek ryssland, i jämförelse med en sjumammagrupp).