Nekromanti Sociala färdigheter

dream

Hero
Re: SL - den stora bluffen!

Inte övertala eller andra sociala färdigheter, men väl karaktärsdrag. När en rp försöker övertala en annan om något som bägge spelarna vet är fel eller dumt eller liknande, brukar de slå mot lämpligt karaktärsdrag för att se om de böjer sig eller inte. Trevligt sätt att lösa det eviga "spelarens info vs rollspersonens info"problemet...

[color:green] //Dream </font color=green>
-------
<A HREF="http://www.offplanet.net/dreaming" target="_new">http://www.offplanet.net/dreaming</A>

Roblin

Warrior

Inte övertala eller andra sociala färdigheter, men väl karaktärsdrag.

Där har du nått som låter resonabelt =)
*Kommer den snåle dvärgen gå med på det prutade priset, han behöver verkligen pengarna, men kan han kanske å mer någon annanstans?

*Kommer riddaren hugga den lede fi i ryggen?

*Kan tjyven hålla sig från att stjäla en obevakad penningpung?

Var det så du menade är jag helt med.

-roblin-

Vindhand

Myrmidon

En grej till förresten, en del märkliga människor har fått för sig att det är smart att använda färdigheter såsom bluffa och övertala, spelare emellan!!!

Det kan gå även om det kanske är synd att mekanisera spelarnas interaktion såpass mycket... IMHO är det rätt kul att prata med andras karaktärer och försöka förstå sig på dem så att abstrahera bort det vore synd. Vad man _kan_ göra är att använda övertalafärdigheten som en informationssamlare. Beroende på hur bra man lyckas får man ställa några hypotetiska frågor till varandra som t.ex: "tror du att du skulle bli sur om jag erbjöd dig pengar för att göra X", "skulle du kunna göra det för den ära det innebär" eller kanske "om jag kallade dig feg, skulle du göra detta för att bevisa motsatsen?". Beväpnad med den informationen kan man sedan spela ut ett mer eller mindre lyckat övertalningsförsök.
Då ligger avgörandet fortfarande hos den utsatta karaktären men han/hon uppmuntras till att tänka igenom och rollspela sina motivationer på ett rimligt vis...

Det är ett knivigt ämne... vissa spelare ser det som en förlust av något slag att bli övertalad och då är man rätt chanslös, även om argumenten man använder borde bitit på karatären.

Roblin

Warrior

Det kan gå även om det kanske är synd att mekanisera spelarnas interaktion såpass mycket...

Milt uttryckt.

Ja du har rätt i att det är kul att utforska de andra karaktärerna, på det sättet har man rollspelat själva mötet mellan de nya rollpersonerna ett flertal tillfällen. Något som gör spelet ännu roligare är om man har rollformulären hos spelledaren .. då kan inte de andra spelarna se vad du har för värden .. och då blir möjligheten till att trvärdigt bluffa sinsemellan större.. och framför allt trovärdigare. Man vet inte allt om alla efter att ha träffats på en krog en halvtimme.

Den som forskar mest i de andras rollpersoner kar ju helt klart ett övertag i en övertalningssituation, då denne vet var de andras ömma tår och svaga punkter finns.

-roblin-

Orchson

Veteran
Mer kul...

... Kan man ha om man som gör som jag har gjort. Vi brukade inte göra så här vi spelade tidigare, men vi testade det och det var faktiskt rätt kul.
Vi gjorde som följer: Spelledaren har alla egentliga värden, spelarna har andra rollformulär på vilket det står exempelvis:
Hoppa: Bra.
Klättra: Bra.
Svärd: Medelbra.
Akrobatik: Värdelös.

På det sättet så fick spelarna ta det för vad det var. Inga exakta värden, man visste inte om man hade 13 eller 15 i svärd, bara att man var bra på det. Det gör att man bland annat inte kan knalla in i en vapenaffär som vilken söndagsflanör som helst och direkt veta vilket vapen man klarar av att använda, utan man måste känna på svärdet och försöka bedöma huruvida det är för tungt eller inte, om det liksom... Känns bra i handen. Det gör för övrigt att till exempel alviska vapen, som skall hålla en bra prestanda, också gör det. De känns helt enkelt rätt i handen, då kan man också påpeka saker som tyngdpunkt och så vidare.
En annan sak är när till exempel en rollperson skall hoppa över en klyfta, han vet bara att han är bra på att hoppa, men att det är svårt att hoppa över en klyfta. han vet att han har klarat det. Men han vet inte om han klarar av det den här gången. Spänningen ökar, spelarna blir så försiktiga som man faktiskt är i verkligheten. De går antagligen fram till kanten, tittar ned, kollar efter andra vägar att ta sig över. sedan kanske de överväger att hoppa, och gör de det ser de till att slänga över all utrustning och dessutom ta ordentligt med sats.
Det fungerade, men det skall sägas att för eventuella powerplayers kan det bli väldans tråkigt, de vet ju inte exakt hur mycket bättre de är än alla andra, de har inget värde att gotta sig åt. Å andra sidan undrar jag om det inte är gott åt dem.

"Folk som tar mig på allvar borde spärras in."

Roblin

Warrior
där har du rätt!

Hur många vet allt som sig själva?
M
an vet kanske att man är hygglig på matte och att man kan sin historia och att man inte har några problem med att åka skridskor.. .men man vet fan inte att man har 14 i skridskor för det =)

-roblin-

Orchson

Veteran
Re: där har du rätt!

Japp. Skall man gå igenom det helt och hållet kanske man till och med borde ha rollformulär som jämnför med andra. För, bara för att lilla Algot i sin lilla by någonstans i mittersta drunok, är överlägsen de andra på att skjuta med pil och båge, så innebär det inte att han vinner mot Solon Terin själv. Inte sant? En rollperson kanske är bäst på svärd i sin grupp, det behöver inte för dens skull innebära att han är speciellt bra. Det kan till och med innebära att han "bara" har över bas i svärd, medan en riktig stadsvakt skulle spöa skiten ur honom.

Vindhand

Myrmidon

Något som gör spelet ännu roligare är om man har rollformulären hos spelledaren .. då kan inte de andra spelarna se vad du har för värden ..

Man behöver väl inte låta folk titta på ens karaktärsblad bara för att man har hand om det själv?

Dessutom kan man använda det till sin fördel... Jag har haft ett antal karaktärer där det funnits två karaktärsblad... ett som innehåller den egentliga karaktären och ett som är insynssäkert och passar mer in på det man försöker föreställa. Tjuvtittande medspelare gräver på så sätt sin egen grop :)

Krille

Super Moderator
Å andra sidan

"Hur många vet allt som sig själva?
Man vet kanske att man är hygglig på matte och att man kan sin historia och att man inte har några problem med att åka skridskor.. .men man vet fan inte att man har 14 i skridskor för det =)"

Å andra sidan vet jag att jag har X antal högskolepoäng i C-programmering, Y antal poäng i databasteori etc. Jag har till och med papper på det. Däremot har jag ingen aning om jag klarar av jobbet framför mig. Det beror på komplexiteten på arbetet och om det ger sig in på områden som jag inte har studerat. Huruvida det går avslöjar vare sig mina högskolepoäng eller mitt färdighetsvärde. Det är det man har tärningen till.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Roblin

Warrior
Re: Å första sidan

Å andra sidan vet jag att jag har X antal högskolepoäng i C-programmering, Y antal poäng i databasteori etc. Jag har till och med papper på det. Däremot har jag ingen aning om jag klarar av jobbet framför mig. Det beror på komplexiteten på arbetet och om det ger sig in på områden som jag inte har studerat. Huruvida det går avslöjar vare sig mina högskolepoäng eller mitt färdighetsvärde. Det är det man har tärningen till.

Jag tycker du säger precis som jag nu, har jag fel då? Förutom att du vill göra gällande att Högskolepoäng kan likställas med FV =)
... vad jag har för mig att jag sa var att man har väldigt svårt att veta vad man har för FV.

Jag menar, du har 15p c-programmering: När du sitter på skolan och hjälper förstaårsstudenter tycker du nog att du har ungefär 17 i C-programmering [nästan svart bälte], men när du sedan kommer ut i verkligheten/arbetslivet märker du snart att du har fyra eller så.

-roblin-

<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Roblin on 2001-06-08 09:42.</EM></FONT></P>

Roblin

Warrior
Gropgrävare

Man behöver väl inte låta folk titta på ens karaktärsblad bara för att man har hand om det själv?

Nee, det behöver man förvisso inte, men kolla vad du skrev sedan, om tjuvtittare =).. de finns alltså! ->

Dessutom kan man använda det till sin fördel... Jag har haft ett antal karaktärer där det funnits två karaktärsblad... ett som innehåller den egentliga karaktären och ett som är insynssäkert och passar mer in på det man försöker föreställa. Tjuvtittande medspelare gräver på så sätt sin egen grop :)
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

"Här på S.P.K.F.S.S.* handlar det mycket om att lita på varandra och ha roligt..."

Men dualcharactercheets [wow] är ju inte dumt, fast på ett annat sätt =)

*)Stockholms Paranoida Konflikt och FalskSpelSällskap

-roblin-

<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Roblin on 2001-06-08 11:16.</EM></FONT></P>

Sodivra

Champion
Tredje sidan!

Det är ju lättare svårighet på studenterna..
Men ändå: Alla som har gått en viss tid i någon kurs har väl inte samma FV?

/RIKTIG Coolhet kommer från harmoni..
Och jag är cool! /images/icons/cool.gif

Krille

Super Moderator

"... vad jag har för mig att jag sa var att man har väldigt svårt att veta vad man har för FV."

Poängen är att jag vet vad jag kan och vad jag borde klara av. Jag kan utifrån det göra en tidsuppskattning av en arbetsuppgift. Så jo, jag vill nog hävda att jag är medveten om mitt FV (åkej, FV är en abstraktion av allt detta och mer därtill, men poängen kvarstår). Däremot är jag inte helt säker på omständigheterna kring uppgiften eller kommunikation mellan mig, systemerare och kund, eller systemets beskaffenhet etc, vilket leder till en viss friktion. Så jag kan inte vara helt säker på tidsuppskattningen, "men om inget oförutsett inträffar så..."

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Roblin

Warrior
Kom tillbaka till min sida!

Hrmm... nu har du nog simmat ut ur bild tror jag.
Eller är det jag som gjort det?

Hur som helst, klart att det kan vara lättare att hjälpa småstudenter, men det viktiga är att du inte känner till din riktiga kunskapsnivå, du vet ju inte med säkerhet att det är en väldigt låg svårighetsgrad på att hjälpa studenterna.
Du har inget att egentligen jämföra med, när du senare får mer att jämföra med då vet du att det kanske var i lättaste laget, men då vet du ju mer om din nivå, du kanske tänker "hrmm.. [som jag brukar göra].. jag kanske inte är så bra som jag trodde [även det har jag gjort någon gång]". Du har fortfarande samma inofficiella FV men du kan inte kalkylera med siffror och tärningar som om du känner till precis allt.

Detta är ingen absolut sanning, bara min åsikt =)

-roblin-

Roblin

Warrior

Poängen är att jag vet vad jag kan och vad jag borde klara av.

Ja, kanske det... märk väl, kanske det... Det är nog ganska ovanligt att man är medveten om hela sin kunskap eller begränsning.

jo, jag vill nog hävda att jag är medveten om mitt FV

Då vill jag hävda en grej! Det jag tror att du känner till är din FN [färdighetsnivå], verkar inte det troligare? Isåfall är vi tillbaka till 2-3 nivåer upp i tråden.

Så jag kan inte vara helt säker på tidsuppskattningen, "men om inget oförutsett inträffar så..."

I systemutveckling inträffar alltid oförutsedda saker, någon sorts naturlag.. =)

-roblin, surfar för mycket på arbetstid-

Orchson

Veteran
Saol

Ok. Det är väl ingen här som är fascist, så om du tycker att det är så, och din spelargrupp tycker att det verkar vettigt, så... Varför inte? Men skall vi vara korrekta så är det bara att slå upp orden i Svenska Akademins OrdLista.

Sodivra

Champion
Ahhh..

Då förstår jag..
Men jag står fast vid min andra punkt:
Man har väl inte samma FV bara för att man gått på samma kurs?

/RIKTIG Coolhet kommer från harmoni..
Och jag är cool! /images/icons/cool.gif

Roblin

Warrior
Ahaa

Men jag står fast vid min andra punkt:
Man har väl inte samma FV bara för att man gått på samma kurs?

Nej det skulle jag verkligen inte tro att man har, alla lär sig ju olika lätt och har lättare/svårare för vissa saker.

-roblin-

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Jag har faktiskt gjort formulär speciellt för det

Men de sög jättehårt. De sög verkligen. Texten blev för liten och det omöjligt att skriva något på dem... men om någon vet var man kan hitta bättre sådana formulär så maila mig gärna (plutonium@thunderdome.zzn.com) eller skicka ett privat meddelande.
Jag kommer nämligen vara bort 3 veckor och kommer förmodligen inte kolla just den här posten sedan.
För övrigt så tycker jag att idén är skitbra, "det blir lite mer 'hardcore'", som en spelare sade när jag framförde idén för vår spelgrupp.

[color:red]/P|uT0NiUm</font color=red> | <A HREF="http://home.bip.net/ananas" target="_new">http://home.bip.net/ananas</A>