Nekromanti Sociala grundegenskaper - ett test

stenhöna

tellstory
Joined
5 Oct 2002
Messages
964
Location
Hamburg
Som en fortsättning på min tråd om socialt regelsystem eller grundegenskaper gjorde jag ett litet testprogram som genererar RP.

Grundegenskaperna är följande:

* Kön
* Ålder
* Ras
* Välstånd
* Utbildning
* Hälsa
* Religion
* Politik
* Sexualitet
* Motto

För många? Tricket är att ha precis tillräckligt för att trigga fantasin, men inte mer än så.

Här är några exempel. Säg att de alla befinner sig i London, i samma byggnad kl 18 på kvällen, av någon anledning.

Gender Woman
Age 51
Race Native Australian
Wealth Homeless
Education Highschool
Health Normal
Religion Hindu
Politics Conservative
Sexuality Heterosexual
Motto Rome was not built in a day
Gender Man
Age 13
Race Arab
Wealth Super rich
Education Highschool
Health Poor
Religion Hindu
Politics Socialist
Sexuality Heterosexual
Motto Do all the good you can
Gender Woman
Age 45
Race Arab
Wealth Homeless
Education University
Health Fit
Religion Atheist
Politics Anarchist
Sexuality Heterosexual
Motto Be the one to light a fire
Gender Man
Age 33
Race European
Wealth Rich
Education Genius professor
Health Fit
Religion Materialist
Politics Don't care
Sexuality Heterosexual
Motto Have courage and be kind
Gender Woman
Age 25
Race Asian
Wealth Homeless
Education Highschool
Health Professional athlet
Religion New-Age
Politics Populist
Sexuality Heterosexual
Motto Have courage and be kind
 

stenhöna

tellstory
Joined
5 Oct 2002
Messages
964
Location
Hamburg
Källfil:

HTML:
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<story namespace="social">
  <!-- Define two dice: d6 and d100 -->
  <dice name="d6" sides="6" />
  <dice name="dAge" sides="100" />

  <!-- Decide gender -->
  <variable name="gender">
    <alt>Man</alt>
    <alt>Woman</alt>
  </variable>

  <variable name="class">
      <alt>Homeless</alt>
      <alt>Poor</alt>
      <alt>Middleclass</alt>
      <alt>Rich</alt>
      <alt>Super rich</alt>
  </variable>

  <variable name="deathreason">
      <alt>cancer</alt>
      <alt>heart attach</alt>
      <alt>brain injury</alt>
      <alt>shot wound</alt>
      <alt>fell</alt>
      <alt>old age</alt>
      <alt>drug overdose</alt>
  </variable>

  <variable name="health">
      <alt>Near dead, {deathreason}</alt>
      <alt>Poor</alt>
      <alt>Normal</alt>
      <alt>Fit</alt>
      <alt>Professional athlet</alt>
  </variable>

  <variable name="specnative">
      <alt>North-American</alt>
      <alt>South-American</alt>
      <alt>Roma</alt>
      <alt>Inuit</alt>
      <alt>Australian</alt>
      <alt>Mongol</alt>
  </variable>

  <variable name="race">
      <alt>European</alt>
      <alt>African</alt>
      <alt>Arab</alt>
      <alt>Asian</alt>
      <alt>Native {specnative}</alt>
  </variable>

  <variable name="atheist">
      <alt>Atheist</alt>
      <alt>Materialist</alt>
      <alt>Existentialist</alt>
      <alt>Agnostic</alt>
  </variable>

  <variable name="religion">
      <alt>Christian</alt>
      <alt>Muslim</alt>
      <alt>Jewish</alt>
      <alt>Hindu</alt>
      <alt>Buddhist</alt>
      <alt>New-Age</alt>
      <alt>Nature religion</alt>
      <alt>Fanatic</alt>
      <alt>{atheist}</alt>
      <alt>Non-religious</alt>
  </variable>

  <variable name="edu">
      <alt>None</alt>
      <alt>Street</alt>
      <alt>Informal</alt>
      <alt>Elementary</alt>
      <alt>Highschool</alt>
      <alt>College/Gymnasium</alt>
      <alt>University</alt>
      <alt>PhD</alt>
      <alt>Professor</alt>
      <alt>Genius professor</alt>
  </variable>

  <variable name="pol">
      <alt>Liberal</alt>
      <alt>Conservative</alt>
      <alt>Populist</alt>
      <alt>Fascist</alt>
      <alt>Green</alt>
      <alt>Socialist</alt>
      <alt>Communist</alt>
      <alt>Anarchist</alt>
      <alt>Don't care</alt>
  </variable>

  <variable name="trans">
      <alt>Transvestine</alt>
      <alt>Transexual</alt>
  </variable>

  <variable name="sexuality">
      <alt>Heterosexual</alt>
      <alt>Heterosexual</alt>
      <alt>Heterosexual</alt>
      <alt>Heterosexual</alt>
      <alt>Heterosexual</alt>
      <alt>Heterosexual</alt>
      <alt>Heterosexual</alt>
      <alt>Heterosexual</alt>
      <alt>Homosexual</alt>
      <alt>{trans}</alt>
  </variable>

  <variable name="motto">
      <alt>I am strong enough</alt>
      <alt>Carpe diem</alt>
      <alt>Faster, higher, stronger</alt>
      <alt>Nothing is impossible</alt>
      <alt>Always be a first-rate version of yourself, instead of a second-rate version of somebody else</alt>
      <alt>“Good enough” isn’t good enough</alt>
      <alt>Love, change it or leave it</alt>
      <alt>Have courage and be kind</alt>
      <alt>Successful people do things when they don’t want to</alt>
      <alt>Breathe in courage, breathe out fear</alt>
      <alt>Rome was not built in a day</alt>
      <alt>Be the one to light a fire</alt>
      <alt>Who needs life whan you have herion?</alt>
      <alt>Family first</alt>
      <alt>Throw me to the wolves and I will return leading the pack</alt>
      <alt>It is better to light a candle than to curse the darkness</alt>
      <alt>We must become the change we wish to see in the world</alt>
      <alt>Liberty, equality, fraternity</alt>
      <alt>I will survive</alt>
      <alt>Every wall is a door</alt>
      <alt>Vision without action is a daydream</alt>
      <alt>Act or accept</alt>
      <alt>You are what you think about all day long</alt>
      <alt>Nothing really matters</alt>
      <alt>If you’re going through hell, keep going</alt>
      <alt>If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go with others</alt>
      <alt>Tomorrow is another day</alt>
      <alt>Opportunities don’t happen. You create them</alt>
      <alt>Progress, not perfection</alt>
      <alt>He who hesitates is lost</alt>
      <alt>Do no harm</alt>
      <alt>Greatness is measured by courage and heart</alt>
      <alt>Honesty is the best policy</alt>
      <alt>All may have life, liberty, and the pursuit of happiness</alt>
      <alt>A mind is like a parachute: it doesn’t work if it isn’t open </alt>
      <alt>United we stand</alt>
      <alt>Simplify</alt>
      <alt>Death solves all problems - no person, no problem</alt>
      <alt>Know your value</alt>
      <alt>Take another step</alt>
      <alt>He who has a why to live can bear almost any how</alt>
      <alt>One thing at a time</alt>
      <alt>Appreciate what you have</alt>
      <alt>Renew your passions daily</alt>
      <alt>It will come to you</alt>
      <alt>Your pain today will be your strength tomorrow</alt>
      <alt>Beyond fear lives freedom</alt>
      <alt>By endurance we conquer</alt>
      <alt>Do all the good you can</alt>
      <alt>Action cures fear</alt>
      <alt>Life is tough, but you are tougher</alt>
      <alt>Life begins at the end of your comfort zone</alt>
      <alt>Fortune favors the bold</alt>
      <alt>Maximum effort</alt>
      <alt>Life is pain</alt>
      <alt>Reality is an illusion</alt>
      <alt>Never ever give in</alt>
      <alt>Work hard, play hard</alt>
      <alt>When you can’t change the direction of the wind, adjust your sails</alt>
      <alt>Every man dies. Not every man really lives</alt>
      <alt>Life is either a daring adventure or nothing at all</alt>
      <alt>Life's too mysterious to take too serious</alt>
      <alt>There isn't a way things should be. There's just what happens, and what we do</alt>
      <alt>Everything happens for a reason</alt>
      <alt>Don't sweat the petty things and don't pet the sweaty things</alt>
      <alt>Do not set yourself on fire in order to keep others warm</alt>
  </variable>

  <sentence>Gender        {gender}</sentence><br/>
  <sentence>Age           {%dAge}</sentence><br/>
  <sentence>Race          {race}</sentence><br/>
  <sentence>Wealth        {class}</sentence><br/>
  <sentence>Education     {edu}</sentence><br/>
  <sentence>Health        {health}</sentence><br/>
  <sentence>Religion      {religion}</sentence><br/>
  <sentence>Politics      {pol}</sentence><br/>
  <sentence>Sexuality     {sexuality}</sentence><br/>
  <sentence>Motto         {motto}</sentence><br/>

</story>
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
De saker du kallar sociala grundegenskaper har jag haft på nästan alla mina rollformulär de senaste 30 åren.
Skillnaden är att jag aldrig kallat dem grundegenskaper. :)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,599
Location
Ludvika
Jar är nyfiken, hur tänker du dig att dessa grundegenskaper skulle användas? Du har väldigt många, och det känns som att i alla situationer kommer flera av dem vara relevanta sammtidigt.

Hur avgör du vilka grundegenskaper som används av de inblandade i olika situationer?
 

stenhöna

tellstory
Joined
5 Oct 2002
Messages
964
Location
Hamburg
anth;n316764 said:
De saker du kallar sociala grundegenskaper har jag haft på nästan alla mina rollformulär de senaste 30 åren.
Skillnaden är att jag aldrig kallat dem grundegenskaper. :)
Exakt. För att grunden i spelet har inte varit social simulering, utan fysisk; den fysiska kroppen är grunden i regelsystemet. Jag vill testa att sätta social status som grund istället.
 

stenhöna

tellstory
Joined
5 Oct 2002
Messages
964
Location
Hamburg
Rymdhamster;n316791 said:
Jar är nyfiken, hur tänker du dig att dessa grundegenskaper skulle användas? Du har väldigt många, och det känns som att i alla situationer kommer flera av dem vara relevanta sammtidigt.

Hur avgör du vilka grundegenskaper som används av de inblandade i olika situationer?
Eh. Bra fråga. Ett första steg kan kanske vara att välja ett konfliktområde? T.ex. sexualitet, politik eller religion. Om man tar politik, kan RP välja vilka handlingar de utför. Anarkisten försöker organisera en demonstration. Den konservativa kvinnan går med i ett parti för att stärka polisens befogenheter. Anarkisten försöker få med sig den socialistiska grabben på 13 år. Det rika geniet kan beskattas för att bekosta polisens utbyggnad, eller bli rånad av anarkisten för att få råd till vapen och propaganda.

Politik är ett ganska naturligt konfliktområde. Svårare blir det med de andra egenskaperna, om de ska användas som grund i en konflikt. Fråga mig inte om tärningsslag...
 

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,864
Location
Värnhem, Malmö
Jag känner att det blir en ganska platt bild av världen om de olika faktorerna inte påverkar varandra. Ska det säga något om hur världen är borde till en viss härkomst göra det avsevärt mindre sannolikt att personen är rik eller högutbildad, dessa faktorer borde i sin tur påverka personens hälsotillstånd, och så vidare. Nu blir det en märklig hybrid där du på en gång vill åskådliggöra skillnader mellan folk, men samtidigt inte pekar på hur dessa faktiskt är kopplade till orättvisor.
 

stenhöna

tellstory
Joined
5 Oct 2002
Messages
964
Location
Hamburg
Svarte Faraonen;n316801 said:
Jag känner att det blir en ganska platt bild av världen om de olika faktorerna inte påverkar varandra. Ska det säga något om hur världen är borde till en viss härkomst göra det avsevärt mindre sannolikt att personen är rik eller högutbildad, dessa faktorer borde i sin tur påverka personens hälsotillstånd, och så vidare. Nu blir det en märklig hybrid där du på en gång vill åskådliggöra skillnader mellan folk, men samtidigt inte pekar på hur dessa faktiskt är kopplade till orättvisor.
Jag förstår precis vad du menar, och jag har tänkt mycket på det. Jag vill omformulera frågan såhär: "Vad är mest intressant - en normalfördelning eller extremer?" Vad triggar fantasin? Hur ser ett villaområde ut där alla är Edward Scissorhands?

Det är oftare lättare att väva en historia kring något som är osannolikt. The underdog. Maskrosbarnet. Men såklart behövs stafflage ("normala" bakgrundsfigurer, t.ex. nästan alla person i Hamlet utan Hamlet själv).

Detsamma kan appliceras på hur man poängsätter "vanliga" grundegenskaper när man skapar en RP - ska man slå tärning för alla, ska man placera ut en normalfördelning, ska man slumpa en typ av fördelning, t.ex. "bäst på allt" eller "dåligt på allt"? Jag tror det senare alternativet ger upphov till mer dynamik i berättelsen. För att det är orättvist, och därmed skapar status- och maktskillnader.

Att låta ålder påverka hälsa är sannolikt, men inte kul. Ett döende barn eller en superatletisk gamling skapar mer berättande än motsatsen.

Så så tänker jag om det. :)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,599
Location
Ludvika
stenhöna;n316799 said:
Eh. Bra fråga. Ett första steg kan kanske vara att välja ett konfliktområde? T.ex. sexualitet, politik eller religion. Om man tar politik, kan RP välja vilka handlingar de utför. Anarkisten försöker organisera en demonstration. Den konservativa kvinnan går med i ett parti för att stärka polisens befogenheter. Anarkisten försöker få med sig den socialistiska grabben på 13 år. Det rika geniet kan beskattas för att bekosta polisens utbyggnad, eller bli rånad av anarkisten för att få råd till vapen och propaganda.
Det jag tänker på är att om vi hamnar i en politisk diskussion/konflikt, så är det ju inte bara mina politiska kunskaper som spelar in. Eller? Jag tänker att om anarkisten försöker övertyga ungen så borde saker som utbildning och kanske rent av sexualitet spela in.

Mängden grundegenskaper du har föreslagit, och deras typ, antyder att du vill ha ett väldigt simulatoriskt system. Kanske så pass att det skulle krävas ett dataprogram för att faktiskt hantera det, där alla grundegenskaper viktas mot varandra i olika typer av frågor.

Om det faktiskt ska vara användbart skulle jag grunna på att banta ner grundegenskaperna till färre, men bredare kategorier.

Off the topp of my head tänker jag mig Inflytande, Pengar, Information, Sex Appeal och kanske (kanske!) Diplomati (jag kom inte på någon bättre term för lögn och svek =).

Sen skulle jag låta varje rollperson välja en av dessa som är en styrka (när någon försöker "angripa" dig på den punkten så är det mycket svårare för dem) och en svaghet (tvärt om, det är mycket enklare att angripa någons svaghet).

Ens värden i dessa fyra/fem egenskaper utgör ens allmänna förutsättningar i området. Sen går själva spelet till stor del ut på att hitta specifika bonusar för det man vill göra. Typ om man kan bli vän med någon som ens måltavla är beroende av så kan man får en rejält bonus när man försöker använda sitt influtande mot den personen. Erbjuder man en stor muta får man en bonus på sitt pengavärde, men de pengarna måste komma nånstans ifrån. Information kan vara både information den andre vill ha, eller sånt den andre inte vill ska komma ut.
 

stenhöna

tellstory
Joined
5 Oct 2002
Messages
964
Location
Hamburg
Rymdhamster;n316804 said:
Det jag tänker på är att om vi hamnar i en politisk diskussion/konflikt, så är det ju inte bara mina politiska kunskaper som spelar in. Eller? Jag tänker att om anarkisten försöker övertyga ungen så borde saker som utbildning och kanske rent av sexualitet spela in.

Mängden grundegenskaper du har föreslagit, och deras typ, antyder att du vill ha ett väldigt simulatoriskt system. Kanske så pass att det skulle krävas ett dataprogram för att faktiskt hantera det, där alla grundegenskaper viktas mot varandra i olika typer av frågor.

Om det faktiskt ska vara användbart skulle jag grunna på att banta ner grundegenskaperna till färre, men bredare kategorier.

Off the topp of my head tänker jag mig Inflytande, Pengar, Information, Sex Appeal och kanske (kanske!) Diplomati (jag kom inte på någon bättre term för lögn och svek =).

Sen skulle jag låta varje rollperson välja en av dessa som är en styrka (när någon försöker "angripa" dig på den punkten så är det mycket svårare för dem) och en svaghet (tvärt om, det är mycket enklare att angripa någons svaghet).

Ens värden i dessa fyra/fem egenskaper utgör ens allmänna förutsättningar i området. Sen går själva spelet till stor del ut på att hitta specifika bonusar för det man vill göra. Typ om man kan bli vän med någon som ens måltavla är beroende av så kan man får en rejält bonus när man försöker använda sitt inflytande mot den personen. Erbjuder man en stor muta får man en bonus på sitt pengavärde, men de pengarna måste komma nånstans ifrån. Information kan vara både information den andre vill ha, eller sånt den andre inte vill ska komma ut.
"Off the top of my head" = på rak arm. ;)

Japp, japp, japp. Man skulle behöva ett sätt att översätta en kvalitativ beskrivning till kvantitativa egenskaper eller färdigheter. Några jag funderade på i en tidigare skiss var:

* Kontakter
* (Materiella) resurser
* Diplomati (eller manipulation)
* Kunskap
* Hälsa

Man kan lägga till våldspotential, men det är såklart väldigt beroende på sammanhang: Vem har högst våldspotential - en anarkist med en molotovcocktail i handen, eller en konservativ domare med politiskt inflytande och polismän/-kvinnor till förfogande? I vilken situation?

Problemet med en bred egenskap som "Inflytande" är att allting påverkar den. Pengar påverkar inflytande. Information också. Liksom alla egenskaper jag själv listade i OT.

En annan lösning kan vara att låta "Utöva inflytande" vara en färdighet, och sen låta mina social "grundegenskaper" ge bonus eller minus på denna färdighet. Varje grundegenskaps värde är som en "specialfärdighet" som ger olika bonusar. Sen görs alla slag mot färdigheter, inte mot egenskaperna. "Inflytande" kan bytas ut mot, t.ex.

* Utöva personligt inflytande (gamla goda "Övertalning" från DoD)
* Utöva offentligt inflytande (offentlig manipulation, propaganda, ryktesspridning)

Problemet med liknande färdigheter är ju att de är helt okänsliga inför sammanhanget. Då är det en bättre idé att leta bonusar i omgivningen, t.ex. att det är bra mycket enklare för en anarkist att övertala en annan anarkist än en konservativ. Var det Krille som hittade på ett sådant system i Västmark? Att man skulle välja ett personlighetsdrag inför varje slag.

Det du beskriver låter annars väldigt spelbart. :) Jag gillar't.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,523
Location
Göteborg
Jag hade nog fokuserat på hur relationen mellan två personer ändras. Jag hade haft några mätare som typ Gillande, Rädsla, Respekt och Medlidande. Sedan kan man jobba med olika taktiker. Du kanske övertalar mig genom att göra mig rädd för dig (eller rädd för Fienden), medan jag försöker att få dig att gilla mig. Beroende på vad jag vill göra så kan olika taktiker vara olika lätta att använda, och olika egenskaper är olika effektiva. Jag har lättare att bygga Rädsla eller Respekt genom att utnyttja min sociala klass. Ett snyggt yttre eller samma sociala klass gör det enklare att skapa Gillande, medan ett handikapp kan vara till nackdel för Respekt men till fördel för Medlidande (eller beroende på hur du nyttjar det kanske det kan vara till fördel för respekt, om du till exempel bestigit Mount Everest utan ben).

På det stora hela är dock min erfarenhet att den här typen av system bryter flödet i konversationer såpass mycket att det inte blir så kul.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
5,272
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Om jag skulle göra ett socialt egenskapsbaserat system, så skulle jag nog börja med världen. Sen så skulle jag nog hålla mig till mer abstrakta värden, som kan inkludera delar av det du redan räknat upp. Egenskaperna skulle nog även få flukturera över tid och situation (kontext).

Kanske gruppera som inre egenskaper och yttre förutsättningar.
Om vi tittar på gamla system så skulle karisma skulle kunna klassats som en inre egenskap, kontakter/status som en yttre.

Sedan så skulle jag nog låta det få vara en resurs, som i vissa fall kan konsumeras (tillfälligt eller permanent).
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,599
Location
Ludvika
stenhöna;n316839 said:
Problemet med en bred egenskap som "Inflytande" är att allting påverkar den. Pengar påverkar inflytande. Information också. Liksom alla egenskaper jag själv listade i OT.
När jag skrev inflytande menade jag snarare kontakter. Alltså att man känner folk som känner folk och vet vem man behöver viska i örat på för att få den effekt man vill ha.

De är fortfarande väldigt breda kategorier och du har helt rätt i att typ alla de saker du hade radat upp i första inlägget påverkar alla dessa i någon på något sätt. Det är just därför jag föreslår att du ska strunta i dina och titta på bredare lösningar =)

Jag tycker du faller lite i fällan som så väldigt många tradsystem (i synnerhet folks egenjorda) faller i: att på något sätt försöka skapa en fungerande och realistisk simulatering av hur verkligheten fungerar. Problemet är att det är något som väldigt många forskare, med väldigt mycket pengar, som har dedikerat sina karriärer till detta fortfarande inte har lyckats göra.

Förenkklingar och generaliseringar är din vän när du vill skapa ett regelsystem.

Fast jag förstår såklart att det beror på vad syftet är. Om det här är en ren tankeövning i hur man kan påverka varandra så är det inget fel i detta. Men om du faktiskt vill få ihop något slags fungerande regelsystem att använda i spel eller ha som inspiration så tycker jag att man behöver acceptera att systemet behöver vara en grov, generaliserad förenkling av verkligheten. Som dessutom ibland är direkt felaktig, men fyller ett regelmässigt syfte.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Det här är en bara en reflektion.
Inför man sociala grundegenskaper är det även vanligt att man inför "social strid".
Många rollspel har färdigheter som t.ex. övertala. Med social strid kan en spelledarperson övertala en rollperson att göra något, trots att spelaren inte vill.
Beroende hur reglerna är utformade kan det bli jätteroligt eller jättetråkigt.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,599
Location
Ludvika
anth;n316871 said:
Inför man sociala grundegenskaper är det även vanligt att man inför "social strid".
Som en sidonot har jag kört "social strid" med helt vanliga regler, hitpoints och allt. Men med INT, WIS och KAR för attack och försvar istället för STY, SMI och FYS.

Det var väldigt improviserat, men det funkade väldigt bra.

Men så använder jag gärna samma system för alla möjliga hinder. Hacka en dator? AC och HP för datorn blir då hur svårt det är att ta sig igneom brandväggen och krypteringen. För hackern blir det istället möjligheterna att förhindra att intrånget upptäckts och stoppas.
 

stenhöna

tellstory
Joined
5 Oct 2002
Messages
964
Location
Hamburg
anth;n316871 said:
Det här är en bara en reflektion.
Inför man sociala grundegenskaper är det även vanligt att man inför "social strid".
Många rollspel har färdigheter som t.ex. övertala. Med social strid kan en spelledarperson övertala en rollperson att göra något, trots att spelaren inte vill.
Beroende hur reglerna är utformade kan det bli jätteroligt eller jättetråkigt.
För att ta ett exempel ur tråden kan anarkistens organiserande av en demonstration anses vara en strid mot en konservativ domare. Likaså kan demonstrationen i sig vara en strid, men det beror ju på vad som händer på den, t.ex. offentlig opinion. Anarkisten kan slå ett slag och välja vilka grundegenskaper han/hon vill använda som bonus. Domaren gör samma sak. Utfallet avser om demonstrationen blir av, eller hur stor den blir, etc.
 
Top