Lyss till ett gammalt ordstäv: "allt går att lösa med våld". Hur du än försöker, så kommer du inte att kunna hitta på ett problem, som spelarna inte på något sätt kan lösa med våld. Är allt då hopplöst? Sannerligen inte! Det gäller att vara smart, och ligga ett steg före sina spelare, helt enkelt genom att göra våld till den minst attraktiva lösningen.
Hur uppnår man då detta mål? Jo, man gör så att våld får konsekvenser. Säg att rollpersonerna måste hitta en värdefull brosch. Broschen gömdes undan av den förre kungen, och den enda person, vid liv idag, som vet avr den befinner sig, är en femtio år gammal systerdotter till den gamle kungen. Kvinnan ifråga är så att säga hovets "maskot", och hon är mycket populär på fester. Hon är ett ofarligt fyllo, men hon är omtyckt av de flesta. Nu måste rollpersonerna alltså övertala henne att visa dem vägen till broschens gösmtälle. De har två valmöjligheter för hur de ska gå tillväga:
<ul style="list-style-type: disc">[*]Vinna hennes förtroende, bli hennes vänner och försöka övertala henne eller lura henne att ge ifrån sig ledtrådar till var gömstället är beläget.
[*]Slå ned henne, dra iväg med henne och tortera fram sanningen ur henne. [/list] Som spelledare vill du förstås att de väljer den första metoden. Hur går du till väga?
Jo, det första du kan göra är förstås att föröska få rollpersonerna att tycka om personen själva. Om det misslyckas, så kan du med all önskvärd tydlighet betona, att hovets alla medlemmar tycker om henne, och att det vore föga attraktivt att ha ett femtiotal hämdlystna adelsmän efter sig, efter att man torterat en värnlös kvinna. Det kan vara svårt att få fram detta budskap utan att vara övertydlig, men du kan i ett antal föregående äventyr ha klargjort för spelarna att när du är spelledare, så kan man inte gå omkring och slå ihjäl folk hur som haver. Illdåd får konsekvenser. Sålunda kommer spelarna inte att finna det särskilt attraktivt att använda våld, när det finns betydligt bättre metoder att tillgå som enbart kräver social list.