Nekromanti Socialt nätverk för att rollspela

Exubitor

Veteran
Tjo på er,

Jag leker med tanken på att man skulle kunna använda ett socialt nätverk för rollspelare: för att rollspela. Tänkbara användare är de som träffar sin spelgrupp sällan, men vill hålla sin kampanj levande. Eller för de som vill spela pen and paper rollspel på nätet. 

Jag tänker mig spelupplägget liknande facebooks, där spelledaren berättar vad som händer och spelarna vad de gör. Tänkbara fördelar är att man inte behöver vara inloggade samtidigt. Utan precis som Facebook så går man in lite när man har lust. Samt att man kan posta bilder och videor.

För att testa idéen har jag tagit fram tjänsten socialroleplaying.com (för tillfället bara på engelska.)

Så här skulle en spelarsession kunna se ut: http://www.socialroleplaying.com/group/1

Förutom aktivitetsflödet så har man tillgång till att kunna slå tärning och kunna spara dokument som rollformulär och andra dokument.

Ni får gärna titta in. Behöver feedback på om det går att spela så här :gremwink:

Som sagt, inte säker på att idéen håller men skulle ändå vilja ha den testad.

Hälsningar

Daniel Andersson

Exubitor

Veteran
För att berätta lite mer . Idéen föddes när man nu blivit lite äldre och inte har möjlighet att spela så ofta. Så här kan man ändå hålla en kampanj levande. Testa gärna att använda tjänsten. Behöver feedback :gremwink:

Unfair

Hero
Har tyvärr lite svårt att se fördelarna med det gentemot de redan befintliga sätten att spela rollspel online på idag, forum, googledocs, m.m.

Du får gärna utveckla dina argument ytterligare.

Sedan så tror jag att rollspelshobbyn kan vara för liten, du kommer aldrig kunna få det "stort".

Gillar ju annars din tanke bakom det och dit initiativ! :gremwink:

Petter42

Swordsman
Spelar väl egentligen ingen roll om det blir stort? Finns gott om folk här som skapar rollspel och grejer trots att dom vet att dom aldrig kommer nå den stora massan. Kanske inte ens den lilla massan (rollspelare).

Du kanske ska lägga till en funktion som minimerar ett inlägg och dess kommentarer?

Sen får du nog komma på några saker som verkligen får din tjänst att sticka ut om du vill att någon alls ska använda den. Varför ska jag t.ex. använda sidan som den ser ut nu, när jag kan göra en hemlig grupp i facebook där jag får en chat, liknande upplägg m. inlägg/kommentarer och där mina spelare redan är aktiva?
Exempelvis kanske man kan lägga dit en funktion som gör att man kan begränsa åtkomsten till ett inlägg, så att bara sl ser det t.ex.(dock gärna så att man kan ställa in det helt fritt)? Själv gillar jag wikis som man också skulle kunna lägga dit. Sådana saker... men om du lägger dit sådana funktioner får dom inte vara halvhjärtade. Då blir det bättre att använda andra liknande och dina blir istället ett hinder.

Caligo

Swashbuckler
Utan att ha testat några andra alternativa spelsätt på nätet (facebook, wikis, chat etc) så verkar det väl som en bra idé.

Har du kollat upp vilka "konkurrenter" du har?

Exubitor

Veteran
Fördelarna är att socialroleplaying är dedikerad mot rollspelare. Roll dice och möjligheten att spara dokument under gruppen är några saker(tillgängliga för endast gruppen). Samt att man måste få tillstånd av spelledaren för att få gå med i en gruppen och att gruppen kan låsas till medlemmarna. Håller på att kolla på fler bra saker att implementera också. Annars är motiven att jag vill ha en plattform för att kunna rollspela med vänner som finns utsprida över Sverige. Är i den åldern :gremwink: Sociala nätverk verkade vara det absolut lättaste sättet. Då kan ju alla göra sina handlingar utan att vara inloggade samtidigt också. En dedikerad sajt mot rollspelare kändes på något underligt vis rätt.

Exubitor

Veteran
Tittar lite på sådana lösningar. Fördelen med socialroleplaying är bland annat roll dice funktion, möjligheten att spara dokument under gruppen. Sök på rollspelsgrupper och kategorier. Har en del saker jag själv vill se på önskelistan också :gremwink:

Exubitor

Veteran
Det var kul att lägga upp sajten, därför gjorde jag det. Och för att hitta en plattform för att spela med vänner. Tittar på konkurrenter nu också förstås.

Alkemist

Veteran
I min grupp använder vi oss redan av Facebookgrupper i det syftet och det funkar utmärkt. Vi kan diskutera vad som har hänt, uppdatera dem som inte är med så ofta och dela bilder, musik och annat som kan inspirera.

Exubitor

Veteran
Alkemist said:
I min grupp använder vi oss redan av Facebookgrupper i det syftet och det funkar utmärkt. Vi kan diskutera vad som har hänt, uppdatera dem som inte är med så ofta och dela bilder, musik och annat som kan inspirera.
Intressant. Vad skulle du vilja se av en dedikerad tjänst som socialroleplaying.com? Finns det något man skulle kunna lägga till den upplevelsen ni redan har?

Rickard

Urverk speldesign
Alkemist said:
Vi gjorde det också. Jag funderar på om det inte vore enklare att bara göra en facebook-plugin istället. Hemsideadressen kan pekas om till en facebookgrupp som är tillägnad det pluginet.

/Han som visserligen kan förstå om projektet görs för att det är kul att koda

Exubitor

Veteran
Funderat på Facebook integration. Vilket det kommer att bli. Känns däremot som man har större möjligheter att utveckla bra lösningar med egen server.

Doomhamster

Swordsman
Jo, rollspel över sociala nätverk typ LiveJournal eller Facebook är en väldigt bra idé, jag tycker de som kom på den för tiotalet år sen förtjänar nån sorts pris :gremgrin:

...ironi åsido så kan det för all del vara praktiskt att ha tärningsslagsfunktion.

Petter42

Swordsman
För all del, men det är ju inte mycket besvär att ha några tärningar framför datorn eller en tärningsapplikation. Om den dessutom ligger under en annan flik på sidan måste man ju ändå göra nåt för att få fram den. Lägg den som en som en sidogrej så blir närheten en fördel gentemot separata appar.

EDIT: Förlåt om jag låter kritisk och negativ, men det är jag inte.

Exubitor

Veteran
Petter42 said:
För all del, men det är ju inte mycket besvär att ha några tärningar framför datorn eller en tärningsapplikation. Om den dessutom ligger under en annan flik på sidan måste man ju ändå göra nåt för att få fram den. Lägg den som en som en sidogrej så blir närheten en fördel gentemot separata appar.

EDIT: Förlåt om jag låter kritisk och negativ, men det är jag inte.
Det är lungt. Nu ligger Roll Dice som sidogrej istället.

Simon

Swashbuckler
Hepp! Nu så ska även jag slänga in ett litet svar! :gremsmile:

Idén är mycket trevlig. Som sagt så måste den ju göra sina grejer lika bra eller bättre än andra verktyg som redan finns. Andra har nämnt facebook. För mig är det gdocs som är oöverträffat. Här är några saker som behövs för att jag ska kunna vara intresserad:
- realtidsskrivande, så man kan bli taggad av att man ser att nån annan är inne och skriver
- texttäthet. En spelsession blir snabbt jäävligt mycket text, och med ett forumliknande interface så går det åt för mycket skärmyta för varje inlägg.
- gärna att texten är indelad i "scener" eller stycken som kan kollapsas till bara en rad där man ser vad det är för scen och vilka rollpersoner som är närvarande i den.
- en yta för vad som händer i spelets fiktion och en för regelsnack och andra offkommentarer.
- en yta för flyktigt offsnack, typ en chattruta.
- helst textfärg per rollperson istället för användaravatarer vid vartenda inlägg i spelet. Och att man smidigt kan byta mellan olika färger om man har flera rollpersoner per spelare.

Finns säkert mer att säga, men hinner inte skriva mer just nu. För referensens skull så ser mitt sätt att spela över nätet ut såhär. Det fungerar utmärkt.

Exubitor

Veteran
Simon said:
Idén är mycket trevlig. Som sagt så måste den ju göra sina grejer lika bra eller bättre än andra verktyg som redan finns. Andra har nämnt facebook. För mig är det gdocs som är oöverträffat. Här är några saker som behövs för att jag ska kunna vara intresserad:
- realtidsskrivande, så man kan bli taggad av att man ser att nån annan är inne och skriver
- texttäthet. En spelsession blir snabbt jäävligt mycket text, och med ett forumliknande interface så går det åt för mycket skärmyta för varje inlägg.
- gärna att texten är indelad i "scener" eller stycken som kan kollapsas till bara en rad där man ser vad det är för scen och vilka rollpersoner som är närvarande i den.
- en yta för vad som händer i spelets fiktion och en för regelsnack och andra offkommentarer.
- en yta för flyktigt offsnack, typ en chattruta.
- helst textfärg per rollperson istället för användaravatarer vid vartenda inlägg i spelet. Och att man smidigt kan byta mellan olika färger om man har flera rollpersoner per spelare.

Finns säkert mer att säga, men hinner inte skriva mer just nu. För referensens skull så ser mitt sätt att spela över nätet ut såhär. Det fungerar utmärkt.
Där var ju lite att bita i med andra ord. ska ta mig en funderare :gremwink:

Ichabod_UBBT

Warrior
Ta en titt på Fantasygrounds för inspiration.

Annars tycker jag iden är bra överlag, riktigt coolt tänkt faktiskt. Jag tror inte på facebook, möjligtvis en plugin däremellan för skojs skull eller för att få tag på enkla inlogg och liknande, eller att posta framgångar och så. Men om jag spelar online vill jag inte störas av massa annat, vänner, trådar, reklam och liknande. Dessutom vill jag bara se de andra spelarnas namn och karaktärsbild i princip.

Jag håller också med om möjligheten till realtid.

Doomhamster

Swordsman
Om du kan få till allt på Simons önskelista så tror jag att du skulle vara nåt på spåren. Att dela upp textytor på det sättet skulle faktiskt vara mer värdefullt för de flesta, rollspel på nätet tenderar ju att involvera ett minimum av tärningsrullande i de flesta fall.