Hej !
Vi börjar bli sugna på att plocka upp Solar System ur lådorna efter något års dammande (efter en asgrym Solar 1976-kampanj!). Vi bestämde ikväll att vi ska köra en kampanj som kommer handla om homosexuella män på åttiotalet som drar runt på klubbar i New York eller San Francisco. Torka aldrig tårar är en självklar inspirationskälla, samt någon film med Al Pacino som de andra sett.
Hiv och Aids ska finnas i bakgrunden och helst växa sig större allt eftersom tiden går. Det ska inte handla om sjukdomen men det ska helt klart finnas med som ett enormt stort tema/ hot i berättelsen- och självklart kan det potentiellt handla hur mycket som helst om det, beroende på vad som sker. Men det är inte en "Aids-kampanj".
Min fråga är då hur man hanterar detta i rollspelandet med regler och dylikt.
En tanke är självklart att inte alls göra några regler för hur och om man blir smittad etc. Allt är friform, och antingen bestämmer SL allt, eller så bestämmer man själv. Jag lutar dock åt att jag vill ha någon slags slump i detta, i alla fall någon slags mekanik.
En tanke är att ha någon form av allmän nyckel som ligger på bordet och som man kan få. En annan tanke är slumptabeller. Kanske kan man ha nycklar som handlar om oro för sjukdomen. Hmm, inte enkelt.
Hur skulle ni lösa detta i Solar, eller i andra spel?
Kanske ska man försöka skapa ett kreativt tomrum och skapa regler för allt omkring, men inte för själva smittan? (oro, rädsla, utstötning, förföljelse etc)
Edit: funderar nu och tänker att det sistnämnda nog är den bästa lösningen. Man har en gemensam nyckel mellan sig där all skit som kan inträffa finns med, och det fungerar som en gemensam nyckel. Sen har man kanske även en countdown som i AW- mot allt jävligare tider.
Vi börjar bli sugna på att plocka upp Solar System ur lådorna efter något års dammande (efter en asgrym Solar 1976-kampanj!). Vi bestämde ikväll att vi ska köra en kampanj som kommer handla om homosexuella män på åttiotalet som drar runt på klubbar i New York eller San Francisco. Torka aldrig tårar är en självklar inspirationskälla, samt någon film med Al Pacino som de andra sett.
Hiv och Aids ska finnas i bakgrunden och helst växa sig större allt eftersom tiden går. Det ska inte handla om sjukdomen men det ska helt klart finnas med som ett enormt stort tema/ hot i berättelsen- och självklart kan det potentiellt handla hur mycket som helst om det, beroende på vad som sker. Men det är inte en "Aids-kampanj".
Min fråga är då hur man hanterar detta i rollspelandet med regler och dylikt.
En tanke är självklart att inte alls göra några regler för hur och om man blir smittad etc. Allt är friform, och antingen bestämmer SL allt, eller så bestämmer man själv. Jag lutar dock åt att jag vill ha någon slags slump i detta, i alla fall någon slags mekanik.
En tanke är att ha någon form av allmän nyckel som ligger på bordet och som man kan få. En annan tanke är slumptabeller. Kanske kan man ha nycklar som handlar om oro för sjukdomen. Hmm, inte enkelt.
Hur skulle ni lösa detta i Solar, eller i andra spel?
Kanske ska man försöka skapa ett kreativt tomrum och skapa regler för allt omkring, men inte för själva smittan? (oro, rädsla, utstötning, förföljelse etc)
Edit: funderar nu och tänker att det sistnämnda nog är den bästa lösningen. Man har en gemensam nyckel mellan sig där all skit som kan inträffa finns med, och det fungerar som en gemensam nyckel. Sen har man kanske även en countdown som i AW- mot allt jävligare tider.