Nekromanti [Solar System] Mutantcrunch

Christoffer

It's all pig.
Eftersom jag är helt grön på solarcrunchbyggande så slänger jag ut den här frågan:

Vart skulle ni Solar System-veteraner starta? Vilka är de tre poolerna? Någon som vet någon mutantvänlig crunch att starta från?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Jag funderar på om "fynd/teknik" kan vara en pool.

Och "Inflytande", det är ju ett strikt hierarkiskt samhälle vi pratar om, med IMM på toppen och psimutanter som lägsta av de lägsta. Folk är vana att tänka i termer av herre och tjänare.

Christoffer

It's all pig.
Samhällets hierarki skulle man mycket väl kunna styra genom en kampanjklav som gäller alla annars. Vilket känns mer på den linjen jag är inne på tror jag.

Än är jag inte ens säker på att poolerna bör ändras. De känns rätt vanliga, och Mutant känns, rätt vanligt. :gremsmile:

Vigör, Instinkt och Förnuft känns rätt "rätt".

Nässe

Myrmidon
ser sällan någon poäng med att ändra dem särskilt mycket- blir lätt krystat. Man kan döpa om dem om man vill, men mena samma sak.

En gång hade vi en extra Power pool då vi körde aberant-hack, det funkade ok.

/ Nils

Nässe

Myrmidon
Först Pool

sedan börja lista färdigheter

Gör ett par Hemligheter som man kan välja från i början- ta några av de som finns i boken och lägg till i listan

Gör några nycklar som man kan ta.

Det man ofta kommer fram till är att det mesta ryms inom de vanliga grundreglerna, man behöver inte bygga om själva systemet, med extra pooler och system och så. Låt det mesta vara färg.

man kan ju ha sådant som den förslavade mutantens nyckel
Härskarens nyckel
Robotens nyckel
Mutantrebellens nyckel

Man kan ha den förslavade mutantens hemlighet
Härskarens hemlighet

Alltså vilka teman man belönas för att behandla i den rollen
och vad man kan åstadkomma för att man är i den rollen.

Simon

Swashbuckler
Delar som vanligt NilsHs erfarenheter och tänkt, men vill tillägga:

NilsH said:
Först Pool

sedan börja lista färdigheter
Eller ha en vag idé om pooler, sen göra färdigheter, och sedan se om listan innebär en vettig fördelning mellan poolerna. Ibland märker man då att färdighetsindelningen har bättre stöd i kampanjen än poolerna. "Vad är det som skiljer de här olika färdigheterna åt? Här känns det som om vi ska ha två olika färdigheter som gör samma sak men på olika sätt, bygger på olika pooler."

Tillåt såna insikter under crunchbyggandet. Och justera poolerna efter behov.

När det gäller pooler skulle jag, för en mutant ua-miljö också kunna tänka mig att Vigör, Skärpa och Resning, där saker som etikett, vältalighet, disciplin ligger under Resning, och sånt som att luras, prickskytte, psi och sånt hör till Skärpa.