Nekromanti [Solar System] Refreshment

Mogger

Hipsteranka
Från regelboken:

Pool Refreshment

As intimated above, conflicts are pretty hard on poor player characters — they get beaten around and have to spend Pool points to succeed in getting their desires, especially at the beginning stages of their stories. What such a weakened character needs is a Pool refreshment, which is to say, he needs to get some rest!

Characters refresh their Pools by relaxing and letting their guard down, simply enough. Drama-wise this is an opportunity for a slow point in the action, as a suitable refreshment scene is not about struggle or action at all. Rather, it is an opportunity for developing character and looking for new directions to take the campaign.

Individual Pools are refreshed in slightly different conditions, like thus:

* Vigor: Physical exertion with another character, such as hard partying, martial arts sparring, massage or doing drugs, as long as its for the purpose of enjoyment.
* Instinct: Acts of social pleasure with others, such as a cocktail party, going on a date, gambling or other pleasurable pastimes.
* Reason: Intellectually stimulating interaction, such as poetry recital, a late-night philo­sophical debate or a chess match.

As can be seen, a character pretty much has to interact with others to refresh himself. This is intentional — such situations are great for introducing new secondary characters or other human interest. Likewise it’s clear that the same activities might well refresh several Pools at once, which is just dandy.

When a player wants a refresh for his character, there are essentially two situations: either the character is already well positioned with his friends at hand and a mutually acceptable pastime in mind, in which case the scene can just proceed normally, or the character might be at loose ends and explicitly going to look for a refreshment. In the latter case it’s up to the Story Guide to frame a refreshment scene and let the character make some friends.

There are two specific narrative motifs that the Story Guide should consider when a refreshment scene arrives:

* The refreshing character has his guard down, so the refreshment scene is a tacit permission to mess with the character’s fate in unexpected ways. If the player had his character go drinking in the bad part of town for his refreshment, say, it would be quite possible for him to make an error in judgement and end up in a compro­mising situation related to his current troubles; having a refreshment scene means doing some pretty foolish things.
* If the refreshing character has resolved most of his troubles and seems to be settling in comfortably, the Story Guide may well use a refresh scene to introduce new stories: a refreshing character often ends up meeting, greeting and getting friendly with new secondary characters who may then get the character involved in something serious later on. Whenever the current story matter seems to be running down, the Story Guide does well to introduce new material in refreshes — the stuff need not combust immediately, but it’s useful to have some preparations in place for when the character’s current trouble is resolved once and for all.
Hur ser det här ut i praktiken? Jag har spelat och spellett Solar System, men i mitt hack bytte vi ut refreshments mot tillbakablickar (det var zombie-apokalyps och i sådana vill man ju veta var karatärerna kommer ifrån), och i det andra blev det till och från lite krystat.

Så, några konkreta frågor:
1) Har SL total auktoritet under de här scenerna? Kan inte själva scenen bli lite antiklimax då? Som spelare gillar jag att då och då bara berätta hur jag går på baren m.m. Har spelaren något att säga till om, mer än att begära scenen?
2) Hur hanterar man den här typen av scener i vildmarken? Trovärdigheten kan lätt bli lidande om det plötsligt dyker upp en polare i Dungeon of Death.
3)Leder inte sådana här scener ofta till konflikter om de spelas? Isf blir det ju inte garden ner. Dåblir det ju konflikt och poolen spenderas igen.

Fyll gärna på med egna erfarenheter!

Simon

Swashbuckler
Måns said:
Hur ser det här ut i praktiken? Jag har spelat och spellett Solar System, men i mitt hack bytte vi ut refreshments mot tillbakablickar (det var zombie-apokalyps och i sådana vill man ju veta var karatärerna kommer ifrån), och i det andra blev det till och från lite krystat.

Så, några konkreta frågor:
1) Har SL total auktoritet under de här scenerna? Kan inte själva scenen bli lite antiklimax då? Som spelare gillar jag att då och då bara berätta hur jag går på baren m.m. Har spelaren något att säga till om, mer än att begära scenen?
2) Hur hanterar man den här typen av scener i vildmarken? Trovärdigheten kan lätt bli lidande om det plötsligt dyker upp en polare i Dungeon of Death.
3)Leder inte sådana här scener ofta till konflikter om de spelas? Isf blir det ju inte garden ner. Dåblir det ju konflikt och poolen spenderas igen.

Fyll gärna på med egna erfarenheter!
Spelledaren har inte mer auktoritet än i någon annan scen egentligen. Det vill säga, spelledaren har auktoriteten att frejma scenen, att säga "du är här och det här har hänt, vad gör du?" I princip.

Om nåt så tycker jag det är god praxis att ge spelaren större frihet i att frejma en återhämtningsscen än vanligt. De kommer ju ofta från ett spelarinitiativ, typ "efter den här scenen vill jag väldigt gärna ha en refreshment scene", och då tycker jag att rätt respons från spelledaren är att säga "okej, vad gör du och med vem?" och låta spelaren styra tills man ser en öppning att addera kul saker själv.

Den där bilden av att det är spelledarens uppgift att använda återhämntningsscener för att pusha saker på rollpersonerna som inte spelarna kan säga nej till tycker jag är en lite olycklig följd av hur det presenteras i boken. Det absolut viktigaste med dem är att de låter oss runt spelbordet se sidor av rollpersonerna som vi inte vanligtvis ser mitt i det vanliga drivet mot de stora målen, och att vi får lite tempoväxling i storyn. Inte att rollpersonerna ska hamna i situationer som ställer till det för dem.

Sen blir det ofta så att det händer saker under återhämtningsscenerna som innebär mat för drama, och då är det ju en bra sak.

Njäe, jag skulle säga att övergår en återhämtningsscen i en konfliktscen mer än en eller två gånger medan spelgruppen håller på att hitta sina nivåer tillsammans, så är spelledaren dryg. Pushar spelledaren så släpper inte rollpersonerna garden, och då får vi ingen refresh. Rollpersonen fyller inte sina pölar och vi runt bordet missar det inslag i spelet som refresharna innebär. Så, min uppmaning till spelledaren: don't push! :gremsmile:

Det kommer att komma roliga saker ut av det ändå, i form av fördjupade och nya relationer framför allt, men också i rent nöje av att få se vad legosoldaten ser på teve med sin nördpolare och hur de hänger, vem som går och hämtar öl i kylen och så. Skoj av olika sort, med andra ord.

Joru, ang vildmarken! Finns det andra rollpersoner där, så finns det inget som hindrar att man har en refresh utan slpar, bara de softar och sänker garden tillsammans på något passande sätt, beroende på pöl.

Och, finns det ingen annan person där, om en enda rollperson är ensam ute i vildmarken, så nä! Då blir det ingen refresh! Alltså, se till att det finns personer att relatera till, eftersom spel utan relationer och samvaro mellan personer blir tråkigare och plattare spel!

Men att man hittar någon att ha en scen med är väl inte särskilt omöjligt, nästan var man än befinner sig? Det måste ju inte vara en gammal polare, det kan ju vara nån man aldrig har sett innan. I skogen eller bergen kan man ju möta en annan ensam vandrare att dela lägereld och berättelser med. Ner i dunjonen kanske man till och med stöter på en ensam gammal goblin som är trött på att döda varenda äventyrare och hellre delar en mugg sprit och lite skryt med.

Egna lärdomar jag gjort och inte hade tänkt utan att göra dem i spel, är att man inte ska vidga definitionen av "en person" för mycket. Rollpersonens hund är inte en person i sammanhanget. För det mesta inte andar eller AIar heller, om de inte är extremt vardagliga i settingen. För grejen är att scenernas resonansbotten är vanliga mänskliga relationer, som vi kan känna igen oss i och som, hur enkla de än kan tyckas, alltid kan kompliceras nästan oändligt mycket. En relation med en trogen hund har inte den komplexiteten.

Jag skulle inte heller byta ut scener nu mot återblickar annat än i undantagsfall. En återblick innebär ju inte någon egentlig tempoväxling i storyn där den är nu, och de tenderar också att han mycket mindre bäring på storyns riktning från nu och framåt, eftersom den handlar om nåt som redan hade hänt när hela spelet började, bara att vi inte vetat om det förrän nu.

Mer vid fler frågor! :gremsmile:

Mogger

Hipsteranka
Bra svar, tack! Det här känns som ett mycket bättre sätt att hantera det på än det som nämns i boken. Å andra sidan kan ju de nya relationer lätt leda till den typen av scener senare, när vi väl lärt känna individerna och vet vad de vill.

Doomhamster

Swordsman
Simon - hur ser du på flashbacks som refreshment scenes? Minns inte på rak arm hur det är i Solar System, men det godkänns i t.ex. Lady Blackbird som ju har en liknande mekanism där.

Själv är jag lite osäker, det känns som att det borde vara okej till viss del, men att man riskerar att flytta fokus för mycket från RPns relationer just här och nu.

Simon

Swashbuckler
Måns said:
Bra svar, tack! Det här känns som ett mycket bättre sätt att hantera det på än det som nämns i boken. Å andra sidan kan ju de nya relationer lätt leda till den typen av scener senare, när vi väl lärt känna individerna och vet vad de vill.
Ja, precis, jobbar man såhär med dem så hamnar man lätt i något som liknar exemplet i boken (som alltså är att rollpersonen festar järnet och somnar med armen om en person som inte är hans partner), och då upplever man gärna det som awesome. Men det är lite tokigt av boken att lägga fram det som en slags bild av vad det borde vara, för det leder som sagt gärna en på omvägar. (Inget stort problem egentligen, jag tror att det blir ganska tydligt när man spelat en bit vad som ger Skoj i högre grad än mindre.)

Simon

Swashbuckler
TheSod said:
Simon - hur ser du på flashbacks som refreshment scenes? Minns inte på rak arm hur det är i Solar System, men det godkänns i t.ex. Lady Blackbird som ju har en liknande mekanism där.

Själv är jag lite osäker, det känns som att det borde vara okej till viss del, men att man riskerar att flytta fokus för mycket från RPns relationer just här och nu.
Jag har ingenting emot flashbacks som återhämtningar egentligen. Har nån en fet idé till en scen som är en flashback så grymt, kör på!

Men baslinjen är att spela scener här och nu, för jag tycker generellt att det ger mycket mer. Eller, ännu mer, kanske.

Och jag tycker inte man ska vara rädd för att trycka in tid för en refreshment scene även där det ser ut som om storyn inte "borde" ha tid till det. Tänk att man är några stycken som försöker fly ur Onda Borgen. Man har just haft världens flykt och fajt genom korridorer och salar och haft ihjäl tjogtals onda knektar, men hundratals fler står mellan hjältarna och friheten utanför. Klart man har tid med en refresh! Hjältarna hittar ett skrymsle nånstans, ett bortglömt utrymme bakom en lönndörr, en kloak, nånstans. Där pustar de ut och har en stund som de aldrig kommer att glömma, förmodligen. Generellt sett mycket koolare och roligare än att lägga in en återblick, en scen som inte innebär att något egentligen händer här och nu.