Nekromanti Solgudar och solen

Targon

Hero
Nu följer en fundering av det mer teologiska slaget. Som alla vet är Aurias och Pelias de högsta gudarna inom samorismen, och dessa båda representerar den uppåtgående respektive den nedåtgående solen. Men fråga är om Aurias och Pelias till sina gudomliga väsen manifesteras av själva solskivan eller om de bara är de gudomliga krafter som skickar upp solen i gryningen respektive drar ner den i skymningen. Svaret bör naturligtvis vara det senare, för jag kan för mitt liv inte begripa hur två till sitt väsen oberoende gudar kan manifestera sig i en och samma grunka. Eller hur har det tänkts?

- Targon, skrivare

Krille

Super Moderator
Tvåspinnsgudar

"Svaret bör naturligtvis vara det senare, för jag kan för mitt liv inte begripa hur två till sitt väsen oberoende gudar kan manifestera sig i en och samma grunka."

Varför inte ha tvåspinnsgudar? Vrider man guden ett varv så får den andra egenskaper; vrider man den ett varv till så får den tillbaka sina första egenskaper.

Eller, liksom, varför bry sig? Gudar är gudar. De har ingenting med fysiska fenomen att göra. Läs Terry Pratchetts bok "Hogfather" och ge dig in i grubblingarna kring skillnaden mellan att "solen går upp" och "en stor boll med lysande gas stiger över horisonten".

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Targon

Hero
Re: Tvåspinnsgudar

Eller, liksom, varför bry sig? Gudar är gudar. De har ingenting med fysiska fenomen att göra.

Det är ett ofta förekommande drag i religionernas värld att lärans lärda män förväntas kunna ge solklara svar på diverse olika dumma frågor som exempelvis min fråga. Att en religions ämbetsbärare ständigt svarar "Det är saker som ingen vet. Låt bli att rota i sådant som rör tillvarons djupaste och andligaste nivåer" skapar i längden bara alienation bland de troende och reducerar motivationen till varför religionen ifråga skulle vara värdefull för den vanliga människan i hennes jordiska göromål. Att svaren dessutom relateras till den fysiska verkligheten genom mer eller mindre utarbetat mytologisk symbolism förefaller mer regel än undandtag. Tänk på att fornkyrkans lärde herrar ägnade en stor del av sin tid åt att försöka förklara sådana andliga ting som Guds väsen, inkarnationens mysterium och kroppens och själens uppståndelse med språkliga instrument direkt hämtade från den antika och senantika fysiken. Kort sagt, om en folklig religion ska ha anhängare måste den helst vara begriplig i sin lära och möjlig att konceptualisera oberoende av bildningsnivå. En utbredd populär och inte på något vis gnostiskt elitistisk religion som samorismen borde därför ha ett förhållandevis enkelt svar på frågan om väsensförhållandet mellan solen och gudomsväsendena. Ditt förslag om att köra med tvåspunnsgudar har jag svårt att ta till mig. Däremot var säkert förhållandet mellan solen och solguden i grekernas religion en gång i tiden lättare att ta till sig ur ett begriplighetssynvinkel: Solen är en gigantisk vagn och Helios är guden som dagligen kör den över himlavalvet. Solklart! Men ok, om ingen vill hjälpa mig får jag väl jag väl själv utveckla den samoriska mytologin så att mina spelare blir nöjda.

- Targon, skrivare

Krille

Super Moderator

"Däremot var säkert förhållandet mellan solen och solguden i grekernas religion en gång i tiden lättare att ta till sig ur ett begriplighetssynvinkel: Solen är en gigantisk vagn och Helios är guden som dagligen kör den över himlavalvet. Solklart!"

Aha. Det var det du var ute efter.

På grund av tidigare diskussioner så trodde jag att du var ute efter en fysisk koppling mellan soldjäveln och gudarna, och det var det jag vände mig emot.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Targon

Hero

...trodde jag att du var ute efter en fysisk koppling mellan soldjäveln och gudarna, och det var det jag vände mig emot.

Där är jag på din sida.

- Targon, skrivare