Re: Tvåspinnsgudar
Eller, liksom, varför bry sig? Gudar är gudar. De har ingenting med fysiska fenomen att göra.
Det är ett ofta förekommande drag i religionernas värld att lärans lärda män förväntas kunna ge solklara svar på diverse olika dumma frågor som exempelvis min fråga. Att en religions ämbetsbärare ständigt svarar "Det är saker som ingen vet. Låt bli att rota i sådant som rör tillvarons djupaste och andligaste nivåer" skapar i längden bara alienation bland de troende och reducerar motivationen till varför religionen ifråga skulle vara värdefull för den vanliga människan i hennes jordiska göromål. Att svaren dessutom relateras till den fysiska verkligheten genom mer eller mindre utarbetat mytologisk symbolism förefaller mer regel än undandtag. Tänk på att fornkyrkans lärde herrar ägnade en stor del av sin tid åt att försöka förklara sådana andliga ting som Guds väsen, inkarnationens mysterium och kroppens och själens uppståndelse med språkliga instrument direkt hämtade från den antika och senantika fysiken. Kort sagt, om en folklig religion ska ha anhängare måste den helst vara begriplig i sin lära och möjlig att konceptualisera oberoende av bildningsnivå. En utbredd populär och inte på något vis gnostiskt elitistisk religion som samorismen borde därför ha ett förhållandevis enkelt svar på frågan om väsensförhållandet mellan solen och gudomsväsendena. Ditt förslag om att köra med tvåspunnsgudar har jag svårt att ta till mig. Däremot var säkert förhållandet mellan solen och solguden i grekernas religion en gång i tiden lättare att ta till sig ur ett begriplighetssynvinkel: Solen är en gigantisk vagn och Helios är guden som dagligen kör den över himlavalvet. Solklart! Men ok, om ingen vill hjälpa mig får jag väl jag väl själv utveckla den samoriska mytologin så att mina spelare blir nöjda.
- Targon, skrivare