Livsfarlig Rally
"Jag kommer ihåg att jag läste en bok som hette "livsfarligt rally" för flera år sedan och den funkade på soloäventyrssättet."
Ja, de är skithäftiga, böckerna i den där serien. Jag har Rallyboken och den om... um... resan till öh.. jag har ingen aning om vad den heter, trots att det inte alls var länge jag spelade det. Det skall finnas någon annan bok i den serien också, om något spökhus, har jag för mig. Jag har inte läst den. De där böckerna var iaf ALLTID utlånade på vårt skolbibliotek, de mest populära böckerna någonsin, och även om rallyboken är bra så är det den där med resan som är bäst. Det är en stor gul fågel på framsidan.
Hmmm, det konstiga med de där böckerna är att de är strukturerade i en trädstruktur. Alltså, en punkt i boken kan förgrena sig i två alternativa vägar, men det finns inte någon punkt någonstans som man kan komma fram till på mer än ett sätt. Det är lite speciellt. En annan rolig sak med dem är att de alltid refererar till vilken sida man skall fortsätta läsa på. Inte vilket nummer. Det gör att det är mycket illustrationer och stor text i böckerna (målgruppen är nog väldigt ung), vilket bara är mysigt.
Nå, det häftiga med boken om den där resan är att den har en så vild intrig: Man är på en expedition i antarktis och letar efter en tokig forskare som haft en teori om att jordklotet är ihåligt och att det finns ett svart hål (!) i mitten. Nå, man står vid en glaciärspricka och funderar på den där teorin när man plötsligt märker att man glider ner mot avgrunden och ramlar! Javisst, teorin är riktig och man har dragits ner av gravitationen från det svarta hålet, och efter att få ha räddats av en stor gul telepatisk fågel så kan man gå omkring i denna nya värld. Det är alltså som att gå omkring på insidan av en stor boll, och man ser alltså ingen horisont i fjärran, utan istället så tornar världen up sig framför en och man kan alltså se hur topparna på höga berg liksom "viker" sig när världen kröks långt framför en för att torna upp sig åt alla håll och omge dig. Visst är det häftigt? Tyvärr finns det inga riktigt bra bilder i boken som kan illustrera hur det måste kännas.
Men man hålls alltså kvar av någon sorts vanlig gravitation i jordskorpan, typ, jag vet inte hur författaren får det där att fungera, men det finns iaf en möjlighet att klättra så högt upp i ett berg att man till slut känner hur det svarta hålet ovanför en suger tag i en och då kan man dö om man inte aktar sig.
I själva verket kan man träffa någon sorts infödingar i den nya världen där den tokiga forskaren nu lever.
En rätt ball berättelse, jag diggar verkligen den där sortens skruvade upplägg. Rallyboken är inte dålig, den heller. Man kan bland annat hitta ett kranium från den felande länken om man har tur...
/Rising
som alltid fuskar i alla solospel.