Nekromanti Solobrute (ett försök) [Megaspoiler: Mina Minions]

Ymir

Liten kantbaron
Jag hade planerat ett lvl 1-encounter bestående av en lvl 6 gelatinous cube, men jag tror det skulle vara alldeles för lätt, så jag har försökt bygga om den till ett solomonster, och är i stort behov av input. Det bidde som följer:

Elder Gelatinous Cube, Lvl 3 Solo Brute
Large unnatural beast (blind, ooze) XP 750
Initiative +3, Senses Perception +2; tremorsense 5
HP 192; Bloodied 96
AC 17; Fortitude 18, Reflex 14, Will 15
Immune gaze; Resist 10 acid
Saving Throws +5
Speed 3 (see also engulf)
Action Points 2
Slam (standard, at-will)
+8 vs Fortitude, 1d6+1 damage, and target is immobilized (save ends).
Slam-Tackle (standard, at-will)
The Elder Cube moves up to 3 squares and makes a slam attack versus one or two targets, if the attack hits, the target is knocked prone, whereupon it might be engulfed or dripped acid on at leisure.
Engulf (standard, at will) Acid
One or two small or medium targets, +6 vs reflex, automatic hit vs immobilized targets. All hit targets are grabbed and pulled into cube’s space; the target is dazed and takes 8 ongoing acid damage until it escape the grab.
Bloop (immediate reaction, when an attack hits the Elder Cube; at-will), Psychic
The Elder Cube gives away a hellish, alien scream: Close Burst 2, +5 vs Will, 1d6+3 psychic damage, and target is dazed (save ends).
Horrendous Engulfing (standard; recharge 5-6), Acid
Close Blast 2, +6 vs Reflex, and Elder Cube shifts into squares of blast. All hit targets are grabbed and engulfed; others may shift out of the blast’s area. Engulfed targets are dazed and take ongoing 8 acid damage until they escape from the grasp.
Acid Rain (standard, recharge when bloodied), Acid
When a target is vulnerable, the Elder Cube may rise above it and pour down a copious amount of acid, melting armour, clothes, skin and bone. Close Blast 1 on a (non-engulfed) target the Elder Cube has combat advantage against, +6 vs Reflex, 3d8+3 acid damage.
Translucent
The Elder Cube is invisible until seen (Perception DC 25) or until it attacks.
Hide (move, recharge 6)
The Elder Cube may move into any squares at least 2 squares away from any light sources, and turn invisible until it attacks or until the end of its next turn.
Alignment Unaligned Languages
Skills Stealth +8

'Horrendous Engulfing' är alltså helt enkelt att kuben kastar sig över en area motsvarande dess egen storlek och engulfar allt i den. 'Acid Rane' fungerande först bara på folk som var prone, men jag kände att det blev för begränsat...i övrigt undrar jag framförallt om ongoing 8 damage är lagom, hur svårt det blir att ta sig ur kubens grepp, om det är för mäktigt att dess reaction-attack gör dazed, om jag kanske borde göra slam till en minor action så kuben får ännu fler attacker, ja, jag undrar om den i största allmänhet verkar vettig, helt enkelt. Den har många attacker som kan angripa två pers som står nära varandra, och en blast och en reaction-at-will-burst, men den skulle kanske ändå behöva fler vanliga attacker för att bli en värdig utmaning. Eller? En möjlighet vore kanske att bara ge den lite fler action points.

Jag är också öppen för alla former av idéer på andra egenskaper, powers etc som vore koola på en solo-gelékub.

Den är lite sneaky, och försöker i strid smyga sig på en hel posse, vänta tills de klumpat ihop sig, och anfalla med 'Horrendous Engulfing'. Om den lyckas slå omkull någon med Slam Tackle bränner den ett action point för att omedelbart torna upp sig över dem och dränka dem i en kaskad av syraslem ('Acid Rain'). Blir den skadad ger den ifrån sig ett läbbigt, omänskligt tjut som vållar näsblod och yrsel på alla inom två rutor ('Bloop'). Den försöker sedan retirera in i skuggorna ('Hide') för att anfalla överraskande på nytt.

- Ymir, oerfaren

CapnZapp

Myrmidon
Kolla in Oozarna i MM2 (gröna slemmet å svarta puddingen) de har fina förmågor.

Jag tog en Gelekub och gav den helt sonika bägges specialförmåga (grabbningen tror jag samt att när man skivar av stycken på en blödandes Kub så blir de små-minions).

Äventyrarna vann fortfarande, men inte utan att sluta sova vid bordet ("den gör vadå?") :)