entomophobiac
Low Prep High Play
För ett tag sedan läste jag Ironsworn, som känns som den kanske viktigaste representanten för solorollspel som finns därute. Kort, regler, och orakel (tabeller för att besvara frågor eller systemifiera hur du själv kommer på svar) i spelet är utformade för att spelas lite hur som helst. Med SL, utan SL, eller helt solo: du och reglerna.
Idén är intressant. Nästan mer ett författarhjälpmedel än “rollspel” på det sociala sätt jag är van vid att spela. Och högaktuellt i COVID-19-tider, tillsammans med ett växande community kring olika “solitaire wargames” och andra solospel.
Rekommenderar även en kik på eminenta Black Sonata, som är ett solobrädspel med dold förflyttning.
Men nu är det dags att skriva ett eget solorollspel. Det känns helt enkelt som en passande utmaning. Så jag tänkte höra med er—bortom magkänslan att solorollspel minsann inte är rollspel—vilka aktiviteter som faktiskt underhåller er i ett hypotetiskt solospelande?
Mitt mål är att skriva ett litet sword & sorcery-inspirerat solorollspel i december. Joina mig i denna “utmaning” om ni vill!
Idén är intressant. Nästan mer ett författarhjälpmedel än “rollspel” på det sociala sätt jag är van vid att spela. Och högaktuellt i COVID-19-tider, tillsammans med ett växande community kring olika “solitaire wargames” och andra solospel.
Rekommenderar även en kik på eminenta Black Sonata, som är ett solobrädspel med dold förflyttning.
Men nu är det dags att skriva ett eget solorollspel. Det känns helt enkelt som en passande utmaning. Så jag tänkte höra med er—bortom magkänslan att solorollspel minsann inte är rollspel—vilka aktiviteter som faktiskt underhåller er i ett hypotetiskt solospelande?
- Rena brädpelsmekanismer. Rulla tärning/dra kort, läs och se vad som händer? (Soloäventyr)
- Progression. Nya levels, ny gear, tuffare monster?
- Göra rollpersoner! Detta är ju ett klassiskt solospel: att ta fram dysfunktionella antihjältar som inte kan samarbeta och sen spela varsin sån tillsammans, i grupp. Solo kan du slippa gruppen! (O:FR fattade ju detta med sin Life Board!)
- Dungeons. Slumpmässiga, typ Dark Fort (som följde med Mörk Borg Cult); eller kanske från klassiska D&D-äventyr?
- Utforska story. Uppnå mål. Det som Ironsworn fokuserar på?
- Intressanta val som ger dig förskrivet material, typ som storyboken i brädspelet Tales of the Arabian Nights?
Mitt mål är att skriva ett litet sword & sorcery-inspirerat solorollspel i december. Joina mig i denna “utmaning” om ni vill!
Last edited: