Nekromanti Solospel och tidsvariabel

Feuflux

omjonasson.se
Hej forumet, jag vet att vi har pratat om solospel och tidsvariabler, men jag lyckas inte hitta det jag letar efter. Ni får lite allmänna forumssololänkar så ni kan läsa på om fenomenet solospel istället: tråd 1, tråd 2, tråd 3 och tråd 4.

Det jag tänkt på nu är att göra ett solospel med rullande tid, dvs att man vid varje paragrafbyte adderar X antal minuter till ingame-tiden. Ex: det tar 20 minuter att gå från torget till helaren, så om du har fightats med torgmonstret på paragraf 18, behöver helas och går till paragraf 44 för att snacka med helaren så läggs 20 minuter till klockslaget. Var klockan kanske 16.50 är hon nu 17.10 och helaren har hunnit gå för dagen. Oflyt!

För tanken är givetvis att alla ställen ska vara olika beroende på när man besöker dem. Besöker man kyrkogården på dagen kan man prata med vaktmästaren och få reda på intressant skvaller och besöker man kyrkogården på nätterna dräller det av zombier att döda.

Det jag hade i tanken (jag räknar givetvis inte med att någonsin få det hela färdigt) är att göra ett spel där man är vampyrjägare, där du hela tiden (åtminstone i början innan man blir mäktig och får coola reliker och så) har tidspress att hålla dig borta under nattetid när vampyrerna är igång. På dagarna är de försvarslösa och kan dödas om du bara lyckas hitta deras kistor. Eller nåt åt det hållet.

Nu ska jag bara komma på nån ordentligt plot och coola grejer man kan hitta under äventyrets gång och mosa vampyrer med. Om inte ni tänker göra det åt mig förstås... *bedjande ögon*

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Ingenting med Feufluxs post att göra...

Jag har tänkt liknande på mitt solospel (som är långt från klart ännu). Där är en sektion (säg kapitel 3) där det ska vara tidspress. Man jagas av någonting som kommer närmare ju längre tid man tar på sig. Jag tänkte först att det skulle bero på hur lång tid det tog att läsa, men kom på att det vara en ganska dum idé. Alla läser ju lika fort och om det gäller läsa fort ksummar man ju och missar detaljer.

Så istället valde jag att räkna antal paragrafer man spenderar. På så sätt spelar det roll vad man gör och hur uppmärksam man är. Det varierar tänket mot det övriga solospelet vilket jag tror är bra (variation är alltid bra :gremwink: ).

Nåja, det här har ju ingenting att göra med vad du skrev men jag kände jag ville skriva det ändå. :gremtongue:

Wilmer

Hero
Varför inte göra ett vanlig datorspel istället? Det är väldigt lätt att koda in ett dygnsystem i till exempel RPGMaker-serien. I mitt senaste projekt har jag faktiskt gjort det och man kan utnyttja det på det listiga sättet att på natten smyga ner i värdhusets källare för att vänta till gryning då ingen är i sovrummet smyga upp och mörda pigan bäbis för att ta dess hjärta som ingediens till en trollformel (bara en side quest).

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Därför att det inte finns samma charm i det? (ANT)

Dessutom är det ett helt annat medium. Det är ungefär som att fråga hur man vill göra en rollspelssak och få svaret "gör det i vanliga livet istället, för det är enklare..." :gremwink:

Wilmer

Hero
Jag skulle lätt dräpa drakar i verkligheten..[ANT]

Om de inte vore fridlysta och oepiska i storlek.

Rising

Vila i frid
Mmm, en fördel för dig är ju (väl) att du helst skriver solon digitalt, varpå det blir en sorts textäventyr snarare än ett bokspel, och då kan ju detta administreras enkelt. Det jag tycker är finessen med att hålla reda på tiden är att man kan införa en tidspress där saker och ting måste utföras i rätt ordning (lite som Majoras Mask, men också ett av... öh, Wonderboy-spelen till Sega 8-bitars, om jag minns rätt. Eller så var det Alex Kid. Man började i ett hus iaf, där man skulle göra saker i rätt ordning, sedan blev det action i en skog med ninjor). Att bara gå omkring på natten och inte ha något att göra, och bara vänta på att det ska bli gryning så att man kan gå ut och döda vampyrer tycker jag däremot låter tråkigt.

Personligen är jag dock inte så haj på cirkulära solospel, så jag kan inte ge mer respons än så.

Feuflux

omjonasson.se
Inga grafikspel

Varför inte göra ett vanlig datorspel istället?

För att det inte blir gjort (självinsikt här alltså). Jag har sett RPGMaker (och totalt glömt bort att det fanns) och jag har försökt göra nåt i Adventure game studio men det som fungerar för mig är att skriva textäventyr. Jag har inte mer anledning än så.

Har du ett eget färdigt spel så måste du givetvis länka till det så att alla får spela det! :gremlaugh:

Rickard

Urverk speldesign
Måste det vara såpass exakt i tiden. Kan du inte bara dela in dygnet i perioder, typ förmiddag, eftermiddag, kväll och natt och sedan delar du in boken i dessa perioder. När man sedan spelar, så går man bara framåt i boken för att påvisa dygnets framfart. Vill man vänta tills morgonen så går man till förstasidan (eller någon sorts "hållplats").

Då blir det inte "Är klockan 17.05 eller tidigare, gå till sidan 42" eller liknande i varje kapitel, utan du kan direkt gå in och beskriva platsen utifrån dess tidpunkt. Alltså, har man varit på förmiddag så kan man endast gå till platser som finns beskrivna på eftermiddagen och därpå kvällen och slutligen natten. Efter natten så börjar man om på förmiddagen.

/Han som gillar idén, även om det blir en sjuhelvetes massa att skriva

Feuflux

omjonasson.se
Att bara gå omkring på natten och inte ha något att göra, och bara vänta på att det ska bli gryning så att man kan gå ut och döda vampyrer tycker jag däremot låter tråkigt.

Tanken var att få till val av typen: "Jag måste till bageriet och hämta vitlök. Ska jag gå ditt nu i natt för att det är bråttom och riskera att möta en vampyr eller ska jag vänta tills imorgon när det är säkert, men förlora värdefull tid?"

Wilmer

Hero
Re: Om att dräpa drakar i verkligheten (OT)

Jag tänkte mer på krododiler och komodovaraner, svenska drakes är lite för mycket DoD för min smak.

Wilmer

Hero
Re: Inga grafikspel

Jag har självinsikten om att jag aldrig kommer lyckas slutföra ett projekt. Så fort det finns mer än 10 minuters gameplay så komemr jag givetvis lägga upp det någonstans!

Feuflux

omjonasson.se
Måste det vara såpass exakt i tiden. Kan du inte bara dela in dygnet i perioder, typ förmiddag, eftermiddag, kväll och natt och sedan delar du in boken i dessa perioder. När man sedan spelar, så går man bara framåt i boken för att påvisa dygnets framfart. Vill man vänta tills morgonen så går man till förstasidan (eller någon sorts "hållplats").

Jag vet inte hur exakt det ska vara, det är sånt jag lär märka när jag väl börjar skriva. Att ha en hållplats har jag dock tänkt mig, och då i stil med att hotell eller nåt dit man kan återvända och sova tills 08:00 eller nåt och således få en fräsh dag att börja göra saker på igen. Eller möjligheten att sova X timmar.

Men det kanske bli för plottrigt att räkna tid för varje paragraf och att man istället som du föreslår ska dela in dygnet i perioder och sen låta alla paragrafer inom en plats utspelas under samma period. Alltså: allt du gör i biblioteket utspelas på förmiddagen hur mycket du än gör, men när du traskar över till simhallen så blir det eftermiddag och fortsätter vara det tills du återigen lämnar den byggnaden. (Hmm, är vampyrer rädda för vatten? :gremwink: )

Jag klurar vidare.

Muggas

Hero
Hans version är i o f s lättare och smidigare, men jag gillar faktiskt din ursprungliga tanke. Om man irrar runt som en lobotomerad höna så kryper tiden iväg och man får ta konsekvenserna av det (och att "kryssa tid" är inte överdrivet omständigt, däremot blir det plottrigare att snickra ihop solot). Sen gillar jag det här med att en händelse kan vara knuten till en särskild plats och klockslag. Alla händelser behöver inte vara viktiga för äventyret - det ger bara solot mer liv om det kan hända oväntade saker för varje spelomgång. Kolla in det gamla amigaspelet "It came from the desert" så fattar ni vad jag menar...