Nekromanti solvebring scenariospånar [spoiler mina spelare]

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Ja, jag orkar inte dra hela storyn. Dels blir det jobbigt för er att läsa och tja, det blir drygt att skriva och förklara allting.

Under debuten började jag lite "Lite/Light" med att rollpersonerna, i behov av pengar, sattes på att smuggla/forsla opium vilket också krävde att de behövde rensa ut en skock rövare längs handelsrutten.

Nu behöver jag göra något mer av detta. Tanken är i korthet: En konkurrent/rival/gammal fiende till rollpersonernas nuvarande boss, Gazim, skickar in några av sina fula underhuggare i Gazims mer eller mindre halvhemliga lager, leter reda på opiumet och förgiftar det. Så, en dag står Gazim där med sin opiumkällare fylld med lik. Hans opium är förstört och han ligger pyrt till.

Rensa upp liken tänkte jag att han använder annat folk till, folk som kan det här med finlir. Rollpersonerna däremot, som redan utfört lite ruffare jobb för en ringare slant, kanske han sätter in som extra vakter på sitt lager? Ja, något måste ju ha hänt med de förra vakterna btw. Kanske skickar han rollpersonerna till lagret och ber dem spåra förrövarna?

Uppslag?

/solvebring som har några egna tankar men som diggar att vidga vyerna.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Om ingenting oväntat inträffar så kommer jag att börja lira imorgon kring 18:00, som nästan varje torsdag då tordagar är mina speldagar. Med andra ord borde jag ha tid att plocka upp kommentarer och uppslag innan jag sticker någon gång kring 18:00 imorgon. Ifall någon kommer på något, menar jag. =)

Imorgon Nästa session blir det till att lira klart rövarna och nomadernas ökenstation. Är i slutet av rövaravsnittet. De har dödat samtliga rövare, tror de (två har flytt), och kommer antagligen att hitta rövarnas grotta. Därefter ska drogerna levereras och så bär det tillbaka till Kadjim (tror jag - spelarna bestämmer ju det).

Jag tror att jag ska köra på att spelarna skickas till lagret för att undersöka vad som har hänt - spåra upp och nita de skyldiga. Varpå det blir till att improvisera ihop något dugligt - förhoppningsvis coolt dugligt - som sedan kan växa efter hand eller få ett coolt avslut inför andra äventyr. Jag ska försöka mixa in lite svartmagi och wicked things, så klart.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
solvebring said:
Jag tror att jag ska köra på att spelarna skickas till lagret för att undersöka vad som har hänt - spåra upp och nita de skyldiga. Varpå det blir till att improvisera ihop något dugligt - förhoppningsvis coolt dugligt - som sedan kan växa efter hand eller få ett coolt avslut inför andra äventyr. Jag ska försöka mixa in lite svartmagi och wicked things, så klart.
Vad tycker ni förresten är bra/underhållande spår?

- Någon utsöndring eller dylikt från de weirdovarelser som gjorde det?
- Accessoar/kännetecken: Tygbit, hårtest, smycke, vapen? Osv.
- Överlevande/vittnen?
- Planterat bevis/villospår som leder till fel person?

Shoot! =)
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,550
Location
Slätta
Vittnen.

Någon som sett förrövarna, kan ge en skaplig bild av dem men som skulle behöva vara med och leta efter dem för att vara säkra på att träffa rätt.

Sedan att denne fruktar för sitt liv, inte vill på grund av att denne har ett verkligt liv, är klumpig som en elefant i en porslinsaffär eller vad som nu kan tänkas krydda på det sätt som du gillar (drama, moral, slapstick, ...) som ni gillar.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Tackar för feedbacken. Jag tänkte dock avsluta det här, för närvarande, med att vara så här öppet. Jag har nämligen tänkt att försöka skriva en Fenix-artikel på hjärtat i min urnya, improade orientalsettingen och se vart det landar. Jag har trots allt bara improviserat fram en liten bit av den, och bara spelat en gång i det jag har. Så en artikel kan komma att utveckla den både för min egen del och andras. Till den kommer jag antagligen att ta det här scenariot, i reviderad form, och klistra på som ett lämpligt nybörjareäventyr till just den settingen.
 
Top