Nekromanti Som en blixt från klar himmel!

Archer

Swashbuckler
Som en blixt från en klar himmel ställer en av mina spelare frågan; "Om jag tar på mig en ring of dexterity, så att min dexterity höjs och jag uppfyller kravet för rapid shot, kan jag då ta den featen, och använda den även efter jag tagit av mig ringen?"

Det behövs väl inte sägas (med tanke på denna postnings titel) att jag mer eller mindre tappade hakan, och inte hade något svar. Personligen tycker jag att detta inte är något som bör tillåtas, men vad är det officella svaret ifrån reglerna (kan inte hitta något)?

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Ur fel bok visserligen...

...men det borde vara samma:

"You can't use a feat if you'velost a prerequisite. For example, if your strength temporarily drops below 13 because you're fatigued, you can't use the Power Attack feat until your Strength score returns to 13 or higher." - d20 Modern, sid 77 (i början av kapitlet om Feats, borde finnas motsvarande text i D&D PHB tycker jag).

Det borde ju svara på frågan om han kan använda denna feat om han tar av sig ringen: Nej. Om han får ta den? Tja... det är du som är SL. Jag hade sagt nej.

Pom

Swashbuckler
Inte officiellt och behöver därför inte läsas

"Om jag tar på mig en ring of dexterity, så att min dexterity höjs och jag uppfyller kravet för rapid shot, kan jag då ta den featen, och använda den även efter jag tagit av mig ringen?"
Så här kör vi:
Så länge det är en kontinuerlig bonus (inte bara Cat's Grace eller så) som gör en i stånd att ta featen så kan man göra det. Men man kan bara använda den så länge man uppfyller kraven. I våra kampanjer skulle alltså din spelare få ta rapid shot, men om han tog av sig ringen skulle han inte kunna använda sig av featen förrän han tog på ringen igen.

Foggmock

Myrmidon
Re: Inte officiellt och behöver därför inte läsas

Det låter riktigt schysst. Liksom, man blir smidigare på magisk väg så kan man göra nya balla saker, ungefär som när Arthur Dent upptäcker att han kan flyga. Sen om man tar av sig ringen är man ju inte lika vig längre och då kan man inte skutta som en guttaperkaboll längre - men om man återfår smidigheten (levlar) vet man ju fortfarande hur manövern utförs. Kan ju dessutom ge äventyrsuppslag.

Att förbjuda dem att välja featen är nog alldeles för meta för min smak. Karaktären vet ju inte att det är Dex +1 som gör att den kan hjula numera, utan att den bara lärt sig nått nytt.

Oldtimer

Slava Ukraini!
"Om jag tar på mig en ring of dexterity, så att min dexterity höjs och jag uppfyller kravet för rapid shot, kan jag då ta den featen, och använda den även efter jag tagit av mig ringen?"
Enkelt. De förutsättningar som skall uppfyllas för ett visst knep är ett krav för att få använda knepet. Om du väljer Snabbskytte och inte har Händighet nog för att använda knepet, har du just slösat bort ett knep.

Om du sedan tillfälligt höjer din Händighet så att du uppfyller förutsättningarna, kan du givetvis använda knepet... tillfälligt.

Om Händighetshöjnigen är i form av en ring, känns det ju ganska säkert - även om man ju kan hamna i lägen där man blir av med ringen och därmed möjligheten att använda knepet. Att basera användningen av knepet på kattsmidighet eller någon annan kortvarig höjning av Händigheten verkar däremot måttligt smart.

/Mikael

Troberg

Sinister eater
Med andra ord, kravet är alltså för att få använda en feat, inte för att få ta den?

Pom

Swashbuckler
De förutsättningar som skall uppfyllas för ett visst knep är ett krav för att få använda knepet. Om du väljer Snabbskytte och inte har Händighet nog för att använda knepet, har du just slösat bort ett knep.
Hm. Men PHB:89 säger: "Prerequisite: A minimum ability score, (...) or a class level that a character must have in order to acquire this feat." (min fetstil)

Innebär inte detta att rollpersonen på något vis måste kunna prestera förkunskapskravet för att få ta knepet?

(Edit: förtydligade att fetstilen var min)

Archer

Swashbuckler
Re: Tackar för svaren.

Tackar för svaren. Jag har nu ett bättre svar att ge min spelare, och vet hur jag ska hantera det i framtiden.

chrull

Stockholm Kartell
Vidrigt.

Fy fan vad jobbigt.

Så såfort någon tappar lite av någon grundegenskap måste man slå i böcker för att kolla prereqs på varenda feat karaktären har. urk säger jag bara.

d20 är ju inte direkt världens smidigaste system när det kommer till sånt här...

chrull

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Om man vill...

Förutsatt att man orkar bry sig så blir det ju lite krångligt (underdrift?). Jag tror inte ens jag läst reglerna om utmattning och dylikt än så det är knappast nåt som skulle dyka upp i första taget hos mig.

Pom

Swashbuckler
Du har så rätt...

...när någonting man inte har varit med om förut inträffar får man hitta på följderna själv eller slå upp dem. Vidrigt var ordet.

Staffan

Myrmidon
Motsvarande finns i D&D

Kolla under prerequisites i Feats-kapitlet i PHB - i SRDn står "A character can't use a feat if he or she has lost a prerequisite," och PHB borde ha något liknande. Det finns vissa feats som specifikt kan användas om prereq är borta, men det står då i beskrivningen (t ex Shadow Magic i FRCS).

chrull

Stockholm Kartell
Re: Du har så rätt...

ability drain har varit rätt vanligt de senaste gångerna jag spellett D&D. Men att vissa feats påverkas hade jag ingen aning om...

chrull

Snurgla

Veteran
Jag tycker det smidigaste och trevligaste är att:
1) Låt folk införskaffa vilka feats de vill, även de de inte kan använda. T.ex. har jag inget problem med att en level 3-fighter använder ett feat till att skaffa Weapon Specialization. Han kan bara inte använda bonusen än. Dock är det mera rimligt att kräva att folk har alla feats som är prereqs innan de skaffar featen.
2) Var försiktig med ability damage. Det är riktigt trist, åtminstone på låga levlar, särskilt eftersom den enda riktiga effekten är att spelarna omedelbart vill att RP skall vila om de har fått ability damage.

Några konsekvenser av detta:
Man behöver inte skaffa en feat man vill ha på level 5 med den slot man får på level 6, utan kan använda level-3-slotten istället. Spelarna kan helt enkelt skaffa en feat för användning senare, och slipper förlora levlar på detta. För spelledaren är det ännu mer händigt: Att göra NPC:er blir MYCKET enklare. Tänk dig att göra en gubbe på level 14, med två olika PrC:s. Dessa har prereqs, alla feats har prereqs, man får räkna på skills, och i det närmaste göra gubben level för level. Utan feat prereqs blir det MYCKET lättare, du kan helt enkelt skaffa alla feats du vill på ett bräde.