Nekromanti Som om detta inte tjatats om förut!

solvebring

Superhero
Förlåt... Vissa lär ju få utbrott av denna fråga men vad tusan ska jag göra om jag undrar då?

Hur gör man ett rollspel?

Visst sure, "SÖK!" - har gjort det, men efter många om och men fann jag bara en vettig tråd. Det var denna ... Men Krilles länk där, vilken antagligen var supergivande om man ställer sig denna fråga, ville knappast funka... Typiskt!

Krille

Super Moderator
"Men Krilles länk där, vilken antagligen var supergivande om man ställer sig denna fråga, ville knappast funka... Typiskt!"

Den ska gå hit.

Orsaken till den trasiga länken är att jag har bytt backend på foxtail.nu (eller snarare, skaffat ett publiceringsverktyg som har en backend), men alla gamla artiklar är inte överflyttade till rätt plats än.

DODswe4

Hero
Hur man gör är väll egenligen lite beroende på hur seriös man är.

1: ha en ide om vad man vill göra
2: börja spåna idear
3: sätta igång och jobba

är väll det grundlägande

solvebring

Superhero
Jo det är sant. Allt detta var väl rätt klart för mig kan jag väl säga. Men det var mer ingående, det kan bli mycket fel och krångel, därför är erfarna tips osv. bättre, lite mer upppunktad hjälp om man säger så... Vilket jag fann i Krilles länk.

DODswe4

Hero
är det fel att göra fel då?

vad jag menar = man lär sig av sina misstag, men det är klart man kan ha nytta av tips

solvebring

Superhero
Precis! Så rätt så... Ja, det är fel att göra fel, det märks ju, hörs om inte annat på ordet. Men ur en annan vilkel är det ju rätt, eftersom man lär av sina misstag - något man aldrig slutar med och något man alltid gjort. Men kan man dra ned lite på dem kan det vara roligare... Fel och misstag kommer jag göra hur många texter jag än läser om ämnet, så länge man inte är super-duper-ox-feting-demonfurste-guda-expert så gör man fel och misstag... :gremwink: Det gör alla...

DODswe4

Hero
det var en bra inställning.

okej jag ska ge lite råd som jag använt mig av.

1 Låt någon som inte vet något om saken läsa din text, fick många ööö vad menar du här?

2 kolla genom rätstavning och sånt man stör sig på det sen jag lovar

3 testa spelet med någon när du är klar med vissa delar (typ magi, strid ja sånt)

4 ta tid på dig

och lycka till :gremlaugh:

solvebring

Superhero
Vad ska jag ta mig till?!

Har läst Krilles fina guide om att börja jobba på ett rollspel.
Jag vet vad jag vill, jag har idéer, världen är påbörjad. Jag vet vad som skall vara, och hur jag vill ha det... Vad det verkar som i skallen just nu i alla fall.

Men vad tusan, nu när man tänker göra sig lite bättre och seriösare doningar än ett "hemma-rollspel" - som går på en kvart om man så vill (kanske lite överdrivet), så får jag inte ut idéerna på papper! Jag satt igår och började på en introduktionstext. Men icke, en bit in i texten kunde jag inte få ut mystiken som jag ville ha från hjärnan, ut till Word. Det gick bara inte... Det vill inte ut.

Hur skall man kunna skriva det man verkligen vill, om man inte får till det. Riktig mystik är ta mig tusan en jäkla svår sak att få till med "penna"... I alla fall om man skall överföra den från hjärnans fantasi som är så j*vla mycket mer komplicerad.

Någon som vet hur man kan bearbeta sådana trångmål, ska man vänta. Stödordskladda mera, eller bara trycka på?

Illern

koppariller
Re: Vad ska jag ta mig till?!

Pröva att bara skriva ned det som ''dyker upp'' oavsett om det är en idé eller kanske en ''färdig'' text som är lite lösryckt eller stolpar för beskrivningen av familjesammansättningen eller stolpar för grundegenskapsregler.

Strunta i att skriva från början till slutt ut försök få ned en massa saker på papper, försök sedan binda ihop och sedan försöker du få det att bli bra text.

Skriv lite här och var till att börja med.

Jonas Ferry

Swordsman

Vad är det för idéer du skriver? Är det beskrivning av världen, regler, mål & visioner med spelet, vad?

Krille

Super Moderator
Bygg inte hus på en sandig strand

Introduktionstexter är normalt det sista jag skriver. Det är liksom fernissan som avslutar det hela; sista lagret färg och namnskylten på dörren, så att säga. Du behöver en stadig grund att börja på, innan du börjar mickla med sådant fluff.

Så gör du som jag råder i texten: skriv en innehållsförteckning först, och skriv sedan de bitar som behövs för att spelet ska funka. Introtexten är inte en sådan bit.

Jonas Ferry

Swordsman

Oj, men det måste väl vara det man skriver *sist*? (^_^)

En liten utvikning... Är det en introtext i form av en berättelse eller ska det vara en beskrivning av vad spelet är? Båda kan vara bra att skriva tidigt, som stöd för det fortsatta arbetet. Om du skriver en berättelse kan du efter du skrivit klart ställa dig frågan hur du ska göra för att en rollperson ska vara huvudperson i berättelsen. Vilken information behöver spelaren för att ta besluten personen i berättelsen gör, osv. Om du skriver en beskrivning av spelet kan du kolla vilka delar som känns extra viktiga. Är det till exempel viktigt med en dyster stämning med ond bråd död bakom varje hörn, då får du bygga ett system där döden kan komma plötsligt.

Men tillbaka till min första mening. När jag börjar skriva spel börjar jag alltid med att kasta ner alla mina idéer i ett word-dokument. Huller om buller, alla grejor jag har i huvudet som jag känner har med spelet att göra. Även om saker är helt motsägelsefulla ("rollpersonerna ska ständigt vara inblandade i livsfarliga strider" och "rollpersonerna ska inte kunna dö, det är trist") hamnar de här. Efteråt, när jag inte får ur mig mer omedelbara idéer, börjar jag kolla på vad jag skrivit och om det går att få ihop till ett spel. Kanske måste jag fundera mer på vad jag egentligen menar med "livsfarlig", det kanske inte betyder att rollpersonernas liv är i fara utan att något som spelaren bryr sig om är i fara. Aha, då börjar jag närmar mig de första idéerna när det gäller systemet. Något måste hota det spelaren tycker är viktigt. Vad tycker spelaren är viktigt... osv.

Sist, men absolut inte minst, tänk på att ingen kan skriva något perfekt första gången. Verkligen ingen. Precis alla som skriver texter du tycker är bra och som precis fångar det författaren vill säga är med största sannolikhet reviderade en massa gånger. Jag har läst om nån författare på sextiotalet som hävdade att han fått inspiration till sin mest kända dikt när han promenerade på stranden, och att han gått direkt hem och skrivit ner den. Efter hans död hittade man anteckningar och kladdar som visade att han omarbetat dikten flera gånger innan den publicerades.

Ingen annan kommer att läsa din text förrän du visar den. Skriv så mycket du kan, och lämna den ett tag. Fortsätt skriv på något annat, och gå sedan tillbaka och lägg till eller skriv om. Om du försöker få det perfekt första gången kommer du aldrig komma någonstans.

Krille

Super Moderator
Re: Bygg inte hus på en sandig strand

"Okej. Men då jag skriver på introt ser jag bitar och spelets känsla falla på plats..."

Jupp, men sen kommer verkligheten och bygger om spelets känsla.

Jag har en skitcool idé om ett urbant fantasyspel, och jag försökte också få ner spelets känsla på papper genom att skriva introt först. Det funkade inte. Det är fullt möjligt att det är det förfarandet som krasade det för mig.

Jämför man med till exempel Andra Imperiet, så sammanfattade jag det kort med "samurajsvärd i rymden". Den lilla meningen sade allt om stämningen i spelet, och gjorde så att jag blev fri att skriva spelet utan att behöva lägga ner en massa onödig tid på att stånga mig förbi inledningen.

Big Marco

Läskig
Re: Bygg inte hus på en sandig strand

Fast inledningen kan bli till en vision - inte att förakta.

(själv skrev jag inledningen ungefär 60% in i produktionen)

Zadrith

Hero

Om det är ditt första spelprojekt tror jag att du ska räkna med att allt du skriver nu i början kommer du att vilja göra om längre fram.
Jag har gjort om mitt spelsystem från grunden flera gånger och det är först nu, efter ca tre år, som jag har gjort något som jag faktiskt inte känner att jag måste göra om.
Det kanske låter som extremt slöseri med tid men jag har lärt mig otroligt mycket på alla mina misstag.
Vad du ska undvika är nog att fastna i något. För när ett projekt står still är risken som störst att det dör eller drar ut väldigt mycket på tiden.
Kör du fast med introt så gör något annat en stund och ta upp det igen efter ett tag. Om introt är i novellform så tar det ett tag att lära sig att skriva sådant också och de flesta av oss har väl inte gjort så mycket sådant med undantag för det som vi tvingades till i svenskan i skolan. Det är inte alls samma sak som att skriva regler och man behöver göra båda sakerna ett antal gånger innan man får kläm på det.

Jarl

Hero
OT: romantiker och revidering

Sist, men absolut inte minst, tänk på att ingen kan skriva något perfekt första gången. Verkligen ingen. Precis alla som skriver texter du tycker är bra och som precis fångar det författaren vill säga är med största sannolikhet reviderade en massa gånger.
Detta är dagens sanning, punkt. De som skapade hela begreppet, nämligen romantikerna (Wordsworth och grabbarna) satt och blajade om inspiration från ovan, att diktaren var som ett portal till gudomligheten, man "drabbades" av Konst som man överförde till papper. Men i verkligheten skapades deras ögonblicksinspirationsverk genom träget arbete och revidering, revidering, revidering.

Det är skitsurt, men så är det. Om det finns något fel som speciellt unga författare gör att är att de inte känner för att revidera vad de skrivit. Folk skickar in sina dikter till förlag och blir refuserade. För att de vägrar skriva om dem. "Jag vill inte ändra i mina dikter, det var så jag kände när jag skrev" etc. Och bla. Då får man leva med att det inte blir så bra.

Eh, men nu är jag långt ifrån ämnet, sorry :gremsmile:

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in

Skriv de bitar du kommer på. Räkna med att du får göra flera versioner av ditt spel, så de första varianterna kan lika gärna vara lite oslipade. Om du gör ett allt för komplett spel i början kommer det kännas trögare att redigera det när du märker vad som kan förbättras, så skriv framför allt för att få inspiration till ytterligare skrivande.

Gällande det rent skönlitterära kan jag dock inte hjälpa dig. Jag är usel på det själv och har lika stora problem att få ur mig något på det planet.