Re: Vad ska jag ta mig till?!
Oj, men det måste väl vara det man skriver *sist*? (^_^)
En liten utvikning... Är det en introtext i form av en berättelse eller ska det vara en beskrivning av vad spelet är? Båda kan vara bra att skriva tidigt, som stöd för det fortsatta arbetet. Om du skriver en berättelse kan du efter du skrivit klart ställa dig frågan hur du ska göra för att en rollperson ska vara huvudperson i berättelsen. Vilken information behöver spelaren för att ta besluten personen i berättelsen gör, osv. Om du skriver en beskrivning av spelet kan du kolla vilka delar som känns extra viktiga. Är det till exempel viktigt med en dyster stämning med ond bråd död bakom varje hörn, då får du bygga ett system där döden kan komma plötsligt.
Men tillbaka till min första mening. När jag börjar skriva spel börjar jag alltid med att kasta ner alla mina idéer i ett word-dokument. Huller om buller, alla grejor jag har i huvudet som jag känner har med spelet att göra. Även om saker är helt motsägelsefulla ("rollpersonerna ska ständigt vara inblandade i livsfarliga strider" och "rollpersonerna ska inte kunna dö, det är trist") hamnar de här. Efteråt, när jag inte får ur mig mer omedelbara idéer, börjar jag kolla på vad jag skrivit och om det går att få ihop till ett spel. Kanske måste jag fundera mer på vad jag egentligen menar med "livsfarlig", det kanske inte betyder att rollpersonernas liv är i fara utan att något som spelaren bryr sig om är i fara. Aha, då börjar jag närmar mig de första idéerna när det gäller systemet. Något måste hota det spelaren tycker är viktigt. Vad tycker spelaren är viktigt... osv.
Sist, men absolut inte minst, tänk på att ingen kan skriva något perfekt första gången. Verkligen ingen. Precis alla som skriver texter du tycker är bra och som precis fångar det författaren vill säga är med största sannolikhet reviderade en massa gånger. Jag har läst om nån författare på sextiotalet som hävdade att han fått inspiration till sin mest kända dikt när han promenerade på stranden, och att han gått direkt hem och skrivit ner den. Efter hans död hittade man anteckningar och kladdar som visade att han omarbetat dikten flera gånger innan den publicerades.
Ingen annan kommer att läsa din text förrän du visar den. Skriv så mycket du kan, och lämna den ett tag. Fortsätt skriv på något annat, och gå sedan tillbaka och lägg till eller skriv om. Om du försöker få det perfekt första gången kommer du aldrig komma någonstans.