MORDMYSTERIET DÄR MAN INTE VET VILKEN ROLLPERSON MAN SPELAR
Förberedelser
Först, klipp ut ett antal lappar lika med antalet spelare gånger två. ge två lappar till varje spelare. Ni kommer att fylla i information på dessa lappar och skicka runt dem. De två lapparna ska ha exakt samma information på sig.
- Först, skriv ett namn på båda lapparna, till exempel "Fröken Victoria Stråhle" eller "Albert Månsson". Skicka lapparna till höger.
- På lapparna du fått, skriv en sysselsättning, till exempel "Manufakturdirektör" eller "Psykolog". Skicka lapparna till höger.
- På lapparna du fått, skriv en relation till en av de två rollpersoner du redan varit inblandad i. Relationen ska inte säga något om det känslomässiga förhållandet, utan vara helt neutral, till exempel "Lärare till fröken Stråhle" eller "Affärspartner med Albert". Skicka lapparna till höger.
- På lapparna du fått, skriv en hemlighet, till exempel "Otrogen med barnmorskan" eller "Medlem i hemligt sällskap".
- Skicka till sist lapparna ett steg till höger, och presentera de rollpersoner ni fått för de andra spelarna. Diskutera dem lite, bekanta er med dem. Lägg dem sedan i mitten av bordet. Det är ännu inte bestämt vem som ska spela vilken rollperson.
Första fasen
I den här fasen, sätt scener där rollpersonerna samtalar med varandra. Varje spelare spelar en rollperson och växlar inte rollperson under spelet (med ett undantag, som förklaras senare). I första fasen vet dock ingen vem som spelar vem, inklusive spelaren själv. Titulera helt enkelt alla andra rollpersoner med "du" (eller ”ni”, om ni vill spela lite formellt sådär) och spela ut era scener tillsammans. Etablera starka relationer i den här fasen! Bygg drama. Kärlek, svek, rivalitet, anklagelser, dubbelspel, åtrå, vänskap! Samtliga spelare sätter en scen under den här fasen. Under spelets gång, rita ett relationsschema över de olika rollpersonerna och deras relationer mellan varandra, för att hjälpa alla att minnas. Skriv spelarens namn, snarare än rollpersonens, eftersom ni inte vet rollpersonernas namn.
Interludium
När första fasen är avklarad, bestäm vem som blir mördad. Den mördade kommer att komma tillbaka och spela detektiven, och denna spelare kommer att ha uppgiften att lägga ett ganska komplicerat pussel. Fråga alla vilka som är intresserade av denna roll, och slumpa sedan vem av dessa som blir mördad. Denna spelare gör en kort beskrivning av hur kroppen hittas (fortfarande utan att säga vem som mördats). Denna spelare hittar också på en detektivrollperson.
Därefter, lotta ut vem som spelar vilken rollperson. Ge varje spelare (inklusive detektiven) ett av rollpersonskorten, men låt dem inte titta på dem. Endast detektiven har rätten att se vem som spelar vilken rollperson. Det kort som tilldelats detektiven visar vem som är mördad. Eftersom ni har två kopior av varje rollperson kan de andra korten användas för att spelarna ska kunna konsultera dem under spel och påminna sig om vilka rollpersoner som finns.
Andra fasen
I den andra fasen är det detektiven som är huvudpersonen. Hen sätter scener där hen intervjuar de olika rollpersonerna och ställer frågor. Detektiven vet ju vem rollpersonen är, men spelaren vet inte. Detektivspelaren bör dock inte anstränga sig för att försöka dölja för spelaren vem de spelar. Ställ relevanta frågor baserat på vad du vet, och låt spelarna under fasens gång inse vem som spelar vem. Ställ också frågor om de andra rollpersonerna med namn. "Såg du måhända fröken Stråhle under kvällen?", och så vidare. Detektiven försöker att bygga ihop någon sorts sammanhängande historia om vad som hände, och de andra spelarna hjälper till bäst de kan.
Avslöjandet
När detektiven känner att hen har fått ihop en bild om vem som var mördaren, sätter hen en scen där alla rollpersonerna är samlade. Här gör hen sin bästa Poirot-imitation och beskriver det underliga fallet och resonerar sig fram till vem som var mördaren. Under denna scen, klargör, om det inte redan blivit tydligt under andra fasen, vem som spelar vilken rollperson. Säg saker som "Och ni, fröken Stråhle!". Detektiven har alltid rätt, och mördaren, när anklagelsen läggs fram, kan neka lite först, men kommer sedan att erkänna allt och förklara sitt motiv.
Sedan är spelet slut, och ni diskuterar lite gemensamt hur kul ni har haft och vilket geni spelmakaren är som skrivit ett så klurigt spel.