Nekromanti Sorgernas brunn

Brunalven

Warrior
När jag läste detta äventyr som jag tidigare spenderat 200 silver på fylldes jag av sorg, men mest av irritation över hur man kan skriva ett så uselt äventyr. Alla gudar får förlåta mig över min lidelsefulla kritik, men förutom ett fåtal teman i äventyret är det fullständigt oanvändbart. Först borde ett äventyr vara anpassat för en kampanj, vilket detta äventyr i stort sett inte är. I äventyret förekommer flackande fram och tillbaka och i en kampanj har äventyrare inte tid med sådant, för med lite tur fryser de inte ihjäl eller blir lemlästade av rövare på vägen mellan A och B. Om det inte är en episk kampanj utan bara ett vanligt äventyr så ska man begränsa området. Vidare är äventyret styrt med kätting till skillnad från maktens skuggor i Jarla modulen. Det finns inget utrymme för rollpersonerna att påverka i ett styrt äventyr. Det allra bästa skulle vara om man beskrev en massa slp, beskrev en hög med platser och satte upp en tidslinje för de viktigaste händelserna. Till slut måste jag också tillägga att det förekommer en vaktkapten för Nimto stad som går med på det kanske dummaste försöket till att få rollpersonernas respekt och dessutom skuggar dem långt utanför sin stad. Har mannen inte ett arbete att uträtta? Nu skall jag samla upp min galla och bjuda mina närmaste på middag.

... och det finns en demon på slutet!

Är du usel sl eller? Jag fann äventyret skitskoj och det gjorde nog de flesta i min grupp också. Det enda man behövde göra var att göra striderna lite svårare.

... och det finns en demon på slutet!

Är inte det lite småsint så säg.

"I begynnelsen skapade människan Gud"

hatten

Swashbuckler
Är nog ett av de bättre äventyr som jag har varit SL..
och att det är styrt *hmm* det tycker inte jag vi hade många sido äventyr som jag som SL var tvungen att fläta in på grund av spelarnas ohejdade kreativitet och ständiga interna korruption..
Tack vara att Sorgernas brun inte var anpassat till lite sido äventyr för det finns GOTT om plats för sådant i det spelet.

Fänrik Matsson till mig: 409 Carlsson var inte dum då blir du officer...

Nauseam

Veteran
Svag kedja...

Enda problemet med äventyret var enligt mig (eller vi är ju iofs inte klara med den änny utan spelar som bäst) att den kan falla på ett par ganska svaga punkter... Och ja, den är väldigt linjär, men detta kan man väga upp genom att kasta in ett tar sidoäventyr som någon redan nämde... att ställa RP:na inför vall vilka uppdrag de skal prioritera och så ge lite valmöjligheter i skeendeordningen.

~~nauseam~~~~~~~
<A HREF="http://i.am/nauseam" target="_new">http://i.am/nauseam</A>

Kullendorff

Warrior
Kan inte mer än att hålla med ..

Tyvärr har du rätt.

Jag har bättre äventyr i mitt gamla block ifrån D&D tiden (10 år sedan) .. jag försökte dock köra Sorgernas rätt så modifierat för mina spelare men dom bara skrattade och sen så övergav dom alla planer på att hjälpa den däringa damen och fortsatte med viktigare saker.

Den enda glädjen jag fick av detta var att jag dänger upp den på vår Studiecirklar (skitbra sätt att få cash ifrån staten) i äventyrsbyggande och visar hur man INTE ska göra ...

Får hoppas att övrigt material blir bättre.

mvH
Kullendorff

Erkki

Veteran
Go West, young man...

Detta svar hjälper kanske dig föga, då du säkert är en stor fantast av det där eon-spelet. Men det finns hopp, om du bara är beredd att titta på ett annat spel (som jag förstås anser vara mycket bättre).

Vill du ha äventyr som är mer anpassade för kampanjspel skall du flukta åt väster. Till "Western - det kompletta rollspelet" görs just denna typen av äventyr.

1. Äventyren är uppbyggda genom en tidslinje. Denna tidslinje modifieras av rollpersonernas handlande, vilket gör att äventyren ej känns direkt styrda.

2. Till varje äventyr tillkommer platser och spelledarpersoner som med lätthet kan återanvändas gång på gång.

På rollspel.com kan du ladda hem ett exemplar på ett Western äventyr, ex. "Ritningens Irrfärder", så förstår du bättre.

MVH
E.

Sir Foilan

Hero
Re: Go West, young man...

". Till varje äventyr tillkommer platser och spelledarpersoner som med lätthet kan återanvändas gång på gång."

Fan va bra, det funkar ju inte med något annat rollspel... /images/icons/wink.gif

/Sir Foilan

Tribble

Veteran
Liten protest... Äventyret är helt ok. Om spelare och SL är flexibla spelar det ingen roll om strukturen i övrigt är styrt.

- Snart dags att börja slå på åldringstabellen -