Nekromanti Sorlet kring spelbordet

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Hur låter det då ni spelar? Använder ni era karaktärers namn då ni handlar "Noomi går fram mot..."? Hur bra är du som SL på att improvisera dialog och ändra ordföljder, grammatik beroende på ras? Används kropsspråk? Kör ni med engelska då ni vill vara Hollywoodaktiga eller är det stenförbjudet? Kort sagt; ta ett scenario ur minnet och skriv ner hur det brukar låta/ser ut då ni spelar. Jag och flera med mig är nyfikna på att jämföra.

Själv använder jag engelska ibland (scifispel så klart inte fantasy), immiterar röster, använder kroppsspråk, försöker immitera ljud, gester... Men som alltid finns det mer att lära. Nyfiken på hur dialoger kan låta...

Olle Linge

Snigel
Hur låter det då ni spelar?
Walium spelade in sist, men jag tror det är konfientiellt :gremlaugh:

Använder ni era karaktärers namn då ni handlar "Noomi går fram mot..."?
Näe, det är klart att jag inte gör. Jag säger "Jag" om mig själv. Däremot tilltalar jag andra spelare med deras rollpersoners namn.

Hur bra är du som SL på att improvisera dialog och ändra ordföljder, grammatik beroende på ras?
Improvisera är det enda jag gör, nästan. Däremot har jag bara människor när jag spelleder, så frågan är inte så relevant. Men det är en intressant diskussion.

---

Målet är att hålla dialoger så rena som möjligt från offande. Ibland sticker man in kommentarer om något som man gör ifall det är svårt att gestalta eller ifall man vill vara säker på att det går fram. Det finns få saker som sänker en dialog bättre än att inte tala som karaktären och istället köra på "Min rollperson säger med en ynklig stämma att han inte vet var polisen tog vägen."

MrG

Swashbuckler
Så mycket som möjligt lägger jag in röster, dialekter, talovanor och liknande för att levandegöra slps bättre.

Självklart kommer det ofta även med gester och manerer.

Ens egna karaktärer är i jagform, andras med deras namn, SLPs oftast med namn, men i många lägen räcker rösten eller gester för att det ska vara underförstått vem som talar.

Allt spontandubbas till svenska, så engelska försvinner helt ur kampanjerna (undantaget enstaka uttryck).

Senaste utamningen är shamenen i min nuvarande kampanj som "hör" djuren tala, vilket tvingar mig till att hitta talmönster för massa olika djurarter.

Balderk

Swashbuckler
Intressant fråga.

Har inte tänkt på det så mycket. Och det var så länge sedan jag spelade nu också att jag har svårt att komma ihåg hur det ser ut.

Hur låter det då ni spelar? Använder ni era karaktärers namn då ni handlar "Noomi går fram mot..."?
Men jag ska ge lite generella svar på dina frågor. Vi spelare säger uteslutande "Jag går och kollar bakom stenen om det finns lite kokain där" eller vad fan som helst vi kan tänkas göra. Jag för min del tycker att det är lättast att komma in i stämningen om man refererar till sin karaktär som "jag".

Hur bra är du som SL på att... ändra ordföljder, grammatik beroende på ras?
Visste inte ens att det var något som man "skulle" göra. Och inte något som man blev bra spelledare av för att man gjorde. Nu spelleder inte jag personligen, men spelledarna i min grupp skiter fullständigt i det där. Om det är en barracuda som snackar till oss, så får vi veta innan att det är en barracuda... Då spelar det ingen roll om han har en annan ordföljd än andra fiskar.

...på att improvisera dialog[...]
Det ä'r mina spelledare däremot riktigt bra på. Och självkart använder de olika röster för olika personer. Men rasen har inte så stor betydelse.

Används kropsspråk? Kör ni med engelska då ni vill vara Hollywoodaktiga eller är det stenförbjudet?
Kroppsspråk används. Vi tenderar att börja springa omkring en hel del i rummet också. Men inte alltid, bara när det verkligen passar och vi spelar friform. Fast ibland händer det väl när vi spelar med regler också. Engelska uttryck och namn används väl ibland. Men det är aldrig någon som börjar snacka flera meningar engelska vid spelbordet, det är väl inte förbjudet direkt, men man skulle bli utskrattad.

En vanlig sak vi gör när vi spelar friform är att vi försöker efterhärma våre omgivningar så mycket som möjligt. Så om alla i spelet sitter på rad bredvid varandra och tittar ut över ett hav, så försöker vi sitta bredvid varandra i rummet där vi spelar också. Om vi å andra sidan sitter i en bil, så bygger vi en bil av stolarna i rummet, alltså så att två sitter framför de andra som alltså måste titta bakåt för att se de andra. Detta är ett riktigt bra knep, det blir faktisk jävligt lätt att komma in i spelet.

/Balderk

Muggas

Hero
Som rollperson är det alltid "jag" som används... När jag spelleder föreställer jag mig röster och använder ansiktsuttryck, men sällan reser jag mig upp och/eller använder gester. Det där med ordföljder, grammatik o dyl försöker jag mig inte på, för jag vet att jag aldrig skulle klara av att upprätthålla det på ett trovärdigt sätt. En grej som en av våra SL körde med var "time-out" tecknet som användes då man ville säga något utanför spelet. Användes inte detta var det ens rollperson som pratade... En fånig grej som han körde stenhårt med.

I stridssituationer brukar ibland en del spelare svinga vilt i luften med tomma läskflaskor och göra swoooosh-ljud, vilket innebär att man får ducka lite då och då...

Brunalven

Warrior
Jag brukar tala ur första och tredje person vid olika tillfällen. Om min rollperson talar med en specifik person så är jag direkt i första person och talar som om jag vore min rollperson. Här använder jag mig att min rollpersons personlighet, röstförändring i små varianter och eventuellt kroppsspråk (har hänt att jag spottat på SL). När jag låter min rollperson tala till flera samtidigt, särskilt när jag initierar ett samtal, börjar det i tredje person: "[insert name of character] höjer rösten och säger: ..."

Större delen av våra spelmöten går ut på att våra rollpersoner tjafsar med varandra så att hålla det i tredje person kan bli väldigt jobbigt och konstigt.

När det gäller imiteringar så finns det en del som är bra på olika dialekter och då är det aldrig fel att använda dem. Att ändra rösten från nasal till guttural, från ljus till mörk, från rapp till släpande är exempel på rätt lätta förändringar. Det gör oxå att man som SL slipper säga: "Berig säger:..." för att spelarna ska fatta vilken SLP som talar. Har man ett gäng olika SLP med olika röstlägen så identifierar spelarna direkt SLPn med röstläget.

Att snacka engelska låter vi i princip bli om vi inte spelar spel som förtjänar lite engelska, exempelvis In Nomine, Shadowrun och Deadlands. Annars blir det lätt töntigt och jobbigt.

Honken

Hero
Jag ska väl villigt erkänna att när jag spellett en av mina gamla grupper har det blivit VÄLDIGT mycket om och kring snack. Vi träffades väldigt sällan så det var kanske anledningen.

I den nya gruppen jag spelar med så är det väldigt lite utanförsnack, det händer förståss men är rätt så lite. När jag spelar pratar jag uteslutande i första person, vid handlig blir det "jag går och..." o.s.v.

Det är sällan jag försöker göra till rösten, men jag försöker bättra mig på det. Nyligen spelade jag en halvorch i DoD och gav honom en ganska grov röst och stapplande språk.

/Honken

Honken

Hero
En grej som en av våra SL körde med var "time-out" tecknet som användes då man ville säga något utanför spelet. Användes inte detta var det ens rollperson som pratade... En fånig grej som han körde stenhårt med.

Har själv provat det när jag spellett, men tycker det mest missbrukas. Så vi har slutat med det. Däremot ser jag fortfarande att mina gamla spelare använder utan att tänka på det.

/Honken

Kultkult

Veteran
Som SL styr du naturligt språket och stilen i en spelgrupp men du måste också vara lyhörd eftersom en viss stil eller olika typer av språk inte behärskas av alla. Du måste se till att alla är trygga med sina färdigheter och känner att de spelar på en nivå som passar och roar dem.

PAX

Jordisk Äventyrare
Lite synd är det ju att man inte har engelskan som modersmål tycker jag. Att härma tyskar, indier och fransmän som pratar engelska är ju en klassiker. Tyskar på svenska är ju en klockren stämningshöjare naturligtvis. Speciellt i rollspel som behandlar 2:a världskriget - jaaa... Eller som i mitt fall där jag har en urtysk Bauhauskille i vår Sci-Fi kampanj. "Mycket schmärtzen där jaaa..."

Kroppsspråket brukar nog inte vara så levande. Däremot är det ju inte fel att lägga på en annan basröst eller hesa till det något. Justera även volymen beroende på vem som talar.

Att använda karaktärsnamnen på spelarna är en fördel. Gäller bara att komma ihåg dem vid rätt tillfälle. Har nämligen hänt att vår käre SL lyckats benämna oss med fel namn vid spel av annat rollspel än det ordinare som brukar spelas. Då sitter namnen verkligen i ryggraden.

Snow

Swashbuckler
tysk brytning [ot]

Om någon vill lära sig att prata engelska med tysk brytning: (skriv bara om engelskan med reglerna och uttala det sedan som det står)
The European Commission has just announced an agreement whereby English
will be the official language of the EU rather than German which was the
other possibility. As part of the negotiations, Her Majesty's Government
conceded that English spelling had some room for improvement and has
accepted a 5 year phase-in plan that would be known as "Euro-English".

In the first year, "s" will replace the soft "c". Sertainly, this will
make the sivil servants jump with joy. The hard "c" will be dropped in
favour of the"k". This should klear up konfusion and keyboards kan have 1
less letter.

There will be growing publik enthusiasm in the sekond year, when the
troublesome "ph" will be replaced with "f". This will make words like
"fotograf" 20% shorter.

In the 3rd year, publik akseptanse of the new spelling kan be ekspekted to
reach the stage where more komplikated changes are possible. Governments
will enkorage the removal of double letters, which have always ben a
deterent to akurate speling. Also, al wil agre that the horible mes of the
silent "e"s in the language is disgraseful, and they should go away.

By the fourth year, peopl wil be reseptiv to steps such as replasing "th"
with "z" and "w" with "v". During ze fifz year, ze unesesary "o" kan be
dropd from vords kontaining "ou" and similar changes vud of kors be aplid
to ozer kombinations of leters.

After zis fifz yer, ve vil hav a reli sensibl riten styl. Zer vil be no
mor trubl or difikultis and evrivun vil find it ezi to understand ech
ozer. Ze drem vil finali kum tru! And zen ve vil tak over ze world!
För att svara på frågorna:

Jag pratar alltid om min egen rollperson i första person.
När vi pratar som våra rollpersoner händer det ibland att man säger saker som "Jag frågar värdshusvärden om de har några rum"... men då är det ofta ganska ointressant. Annars säger man exakt det som rollpersonen säger. Ofta följt av "jag skrattar inte" eller "Jag ser allvarlig ut", eftersom vi har sådana usla pokerface.
Som spelledare försöker jag använda dialketer och brytningar men sällan Yoda-grammatik. Det blir för svårt att hålla konsekvent. Jag har spelat en två långa kampanjer med samma rollperson som var ryss och försökte prata engelska. Jag försökte bryta på ryska hela tiden men det lät mest som kidz från rosengård. :gremsmile:

Rickard

Urverk speldesign
Lite standardsvar

"Använder ni era karaktärers namn då ni handlar 'Noomi går fram mot...'?"
I regel använder jag jag-form när jag beskriver vad mina karaktärer gör, men känner jag verkligen inte för att rollspela (är sliten etc) så beskriver jag istället vad min karaktär gör och då använder jag namnet..

"Hur bra är du som SL på att improvisera dialog..."
Beror på om det har något med scenariot att göra och hur pigg jag är.. Ju mer det har med scenariot att göra och ju sämre påläst jag är, desto sämre går det..

"...ändra ordföljder, grammatik beroende på ras?"
Nej, inte alls.. Jag skulle vilja börja exprimentera med dialekter men det är rätt jobbigt att uppehålla, eftersom en del av hjärnkapaciteten används till att använda dialekten samtidigt som jag ska improvisera fram något att säga..

"Används kropsspråk?"
Om det är ett extremt kroppspråk, så ja.. Annars så brukar jag vilja intala mig själv att kroppspråket kommer naturligt, så länge jag sätter mig in i rollen ordentligt.. Fryser min karaktär och jag tror mig själv frysa, så drar jag mig samman mer..

"Kör ni med engelska då ni vill vara Hollywoodaktiga eller är det stenförbjudet?"
Jag tycker personer som snackar engelska är töntar och om de försöker göra det under ett speltillfälle så tycker jag det är lika stämningsförstörande som att lyssna på Spice Girls medan man spelar fantasy (ja, det har hänt mig).. Tyska och spanska går an.. Har för mig att en spelledare och spelare hankade sig fram på tyska en gång, för att markera hur svårt det var att kommunicera.. De var de enda i gruppen som kunde tyska (läs: det gemensamma språket mellan spelledarperson och rollperson)..

"Kort sagt; ta ett scenario ur minnet och skriv ner hur det brukar låta/ser ut då ni spelar."
Kan inte, för jag skulle antagligen försköna hur vi spelade.. Dessutom så skulle det bli asmycket text, eftersom det hinns drällas av massor med ord under någon minut utan att något vettigt bli sagt.. Ta istället och kolla på The Gamers.. Den är mer träffande om hur det går till.. :gremsmile:

/Han brukar ibland imitera ljud men det är rätt sällan förekommande, men däremot så brukar han försöka använda sig utav analogier rätt mycket

Johan K

Gammal & dryg
Använder ni era karaktärers namn då ni handlar "Noomi går fram mot..."?
Tja, till & från..
Vi använder våra karaktärers namn till & från. det går i vågor..

Hur bra är du som SL på att improvisera dialog och ändra ordföljder, grammatik beroende på ras?
Inte alls bra faktsitk..
Det är en punkt som jag kan bli otroligt mycket bättre på. Så det är väll bara att fortsätta att öva på att vara sl..

Används kropsspråk?
Mjaa, jo lite kanske..

thark

Hero
Re: Lite standardsvar

[ QUOTE ]

"Hur bra är du som SL på att improvisera dialog..."
Beror på om det har något med scenariot att göra och hur pigg jag är.. Ju mer det har med scenariot att göra och ju sämre påläst jag är, desto sämre går det..

[/ QUOTE ]

Ah, en angreppspunkt på den frågan, som jag tycker är intressant eftersom det är en personligt svaghet.

Alltså, nu vet jag inte om jag tolkar det ursprungsinlägget är ute efter rätt (och/eller på samma sätt som tidigare kommentarer); improviserad dialog ser jag här som att återge ordagrant vad som sägs (utan förskrivna tal, men "boxed text" är det väl knappast någon här som kör med i större omfattning, mer än stödord?), till skillnad från att sammanfatta/förklara vad som sägs ("Han försöker övertala er att stanna", "Jag talar om att fisken var röd", etc).

Jag är nu väldigt dålig på att "improvisera" konversation; det är en svaghet IRL och givetvis kvarstår den i rollspel - jag behöver ha en stund på mig för att formulera mig för att det ska bli mer innehållsrikt än "ööh, eeh, alltså, ööh", och det är väldigt svårt att övertyga spelarna om att Baron von Påhi-Taad är en elegant konversatör (eller SL om att min rollperson är det) om vart tredje ord han säger är "öhh" - medan långa pauser istället bryter upp stämningen helt (spänd situation, spellarna kastar ur sig någon oväntat fråga och... man riktigt ser hur kugghjulen gnäller fast när universum stannar upp en minut).

Så alltså, jag har väldigt svårt att klara mig i ett spel där jag inte får "tell, don't show" (förklara istället för att visa) när det behövs - och jag tycker egentligen inte det är så fel heller, även om jag förstås skulle vilja bli bättre på detta.

Diskutera!