Nekromanti Sorligt men sant.

Darkside

Veteran
Det är sorligt att Neogames har lagt upp (enligt mig) ett köp knep, vilket har gjort att jag som spel ledare känner sig tvungen att köpa alla böcker... t.ex. den mest jobbigaste meningen jag vet: läs mer om detta i Krigarens väg... och så mer så mer.... Jag vet inte ifall det bara är jag eller i fall mera tycker det....

Frixeray

Swordsman
Må så vara, men det är de knappast ensamma om (Jag har hört en del om D&D...)

Samtidigt så måste man också förstå varför Neogames gjort som de gjort. Svenska rollspel säljer inte i lika stora upplagor som amerikanska, vilket gör det svårare för rollspelstillverkarna att tjäna pengar. Då måste man få folk att köpa fler moduler för att kunna klara sig. Men själv tycker jag inte att Neogames kör med särskilt mycket sånt här. Det finns värre. Ta exempelvis DoD Chronopia där det finns fler referenser (om jag ej minns fel) vilka leder till böcker som aldrig ens publicerades eller publicerades under andra namn! Så Eon är inget skräckexempel, enligt mig iaf...

Darkside

Veteran
Men jag kommer inte heller på något bättre system för EON, eftersom att man inte kan trycka en enda stor bok.

Slarn

Excentriker
Nja, om man inte drog gränser för vad som skulle finnas i olika moduler, skulle det ju finnas en överhängande risk att modulerna blev "flummiga" och att olika saker skulle finnas på konstiga ställen. Skulle t ex. alvernas, dvärgarnas och tirakernas stridskonster finnas i deras respektive moduler, och inte i KV/Vapenmästaren, skulle det ju leda till ännu mer "modulköpartvång" (även om det skulle vara bra att ha dem i båda modulerna, så att man slapp använda kompisens KV och sin egen Alver, plus en grundbok, när man skulle skapa en alvsnubbe med stridskonst).

Det finns ju dock vissa grejer man "störar" sig på lite extra i vissa moduler, till exempel "sjöslagsreglerna" i S&P. Nu vill jag se omfattande fältslagsbeskrivningar i Fältherren (och gärna ett smidigare system!)

nicole

Warrior
Visst, det är jobbigt att känna att man måste köpa fler böcker, samtidigt är jag glad att de talar om att det finns mer information och i vilken modul den finns för den som vill fördjupa sig. All information kan inte finnas i grundboken. Om jag jämför supplementen med många andra företag innehåller de nya grejor.

Det jag hade att invända mot grundboken var att inte de olika folken presenterades, men då det finns ett kapitel om just detta att ladda ner från www.neogames.se kan jag inte klaga på det heller.

Helmgast
Krille har gjort Västmark utanför Neogames

Har ni gjort det?
Ni? Krille är ingen neogäjmare längre, han sysslar med eget (kanske lite Misslor, men då är det lite). Alltså, Krille har gjort Västmark. Nästan själv. (Finns korrekturläsare å sånt).

Darkside

Veteran
Re: Krille har gjort Västmark utanför Neogames

Men inte lagt ihopp alla Moduler till Eon i en o samma bok??

Krille

Super Moderator
En enda bok

"Men inte lagt ihopp alla Moduler till Eon i en o samma bok?? "

Nä, men jag har gett ut ett rollspel som enbart består av en bok (än så länge, i alla fall).

Och hör och häpna: en gång i tiden var det det enda som Eon bestod av. En enda bok. Och folk spelade det ändå.

Darkside

Veteran
Re: En enda bok

Låter som att du börjar bli sur på mitt klagande...FAst det är ett sett för Neo games att känna pengar på. Det är bara att hppas på det bästa....

[H2O]

Veteran
Alltså... mankan ju inte klämma in hur mycket information som helst i grundboken. Alltså måste en del material komma i senare moduler.
Och väldigt sällan under de sex år jag spelat Eon har jag känt mig handikappad utan "modul X". Det enda du behöver för att spela Eon ordentligt är Grundbok + Geographica Mundana / Mundana
Vill man sedan spela alv så köper man förmodligen Alver, vill man veta mer om dvärgarna köper man Dvärgar...

Man "behöver" inte mer än Grundbok + världsmodul, resten är bara extra godis.

Att det refereras hejvilt är ganska naturligt, och så länge som nämnda modul faktiskt kommer ut så ser jag inget fel? Och hittills har man väl inte missat något?

Perenna

Swordsman

FAst det är ett sett för Neo games att känna pengar på. Det är bara att hppas på det bästa....

Jag tror då att Neogames inte hade funnits kvar på marknaden särskilt länge om de hade släppt Eon som en 800-sidorsbok, med prislapp i samma klass...

DAKRilla

Hero

Jag kan inte förstå hur du resonerar. Menar du att NeoGames är giriga och lurar oss kunder att köpa deras moduler genom att de släpper dem sepparat, som enskiljda moduler? Vill du att varje ny modul istället ska innehålla allt tidigare publicerat material så att om man redan äger en tidigare version så får man dubletter på allt utom det nya? Jag kan hur som helst omöjligen se deras nuvarande system, som i princip alla andra rollspelföretag också använder sig av, som ett primärt sätt att lura sina kunder att köpa mer, utan snarare ett sätt att kunder ska ha möjlighet att köpa mer.

Att de sedan hänvisar till andra moduler tycker jag bara är bra. Förutom att man får reda på var man kan hitta det man söker så visar det att NeoGames planerat* innehållet och inte bara bygger vidare för att ha något att publicera och hålla sig vid liv med. Och det går ju som sagt inte att samla allt i en och samma modul och skulle de göra det skulle folk klaga på att visst material finns i flera moduler. Och att de hänvisar till moduler som inte ännu finns kan åtminstone jag acceptera eftersom NeoGames inte direkt har möjligheten att massproducera nytt material. Det är bättre än att inte hänvisa över huvudet taget åtminstone.

*Några missar har dock gjorts på den punkten eftersom man valt att dela upp moduler för att kunna göra dem större, t.ex. hänvisningarna till Demoner & Vandöda i Mystik & Magi.