Nekromanti [SotC] Magi

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,955
Location
Stockholm
Oba!

Sitter och trixar med ett enkelt magisystem till Spirit of the Century. Grunden är FATE2:s "The door to shadow", alltså en system där man improviserar utrifrån ett valt tema ("luftmagi", "Den gröna gudens välsignelse"). För att vara magiker måste man ha en aspekt som beskriver magin, samt en färdighet som är kopplat till aspekten.

När man kastar en besvärjelse, slår man för färdigheten mot en grundsvårighetsgrad på "Average (+1)". Slaget modifieras av olika omständigheter (magins effekt, räckvidd, etc). Så långt allt väl.

Nu är frågan. Hur hanterar man lättast modifikationerna? Andvänder man dem som bonusar/avdrag på tärningarna, eller till att höja/sänka svårighetsgraden. Vad är enklast? SotC reglerna känns lite som de hanterar modifikationerna på båda sätten samtidigt, lite godtyckligt.

Jag har även funderat på att använda shifts (ett lyckat slags antal steg över svårighetsgraden) på så vis att man får "köpa" olika grejer till besvärjelsen. Tex om man får 3 shifts på sin eldboll, så kan man spendera 2 till att öka arean, och 1 till öka skadan. Eller tvärt om.

Problemet med det är att ett lyckat slag egentligen inte betyder något. Utan shifts så får man en besvärjelse som varar jättekort stundo ch har jätteliten effekt.

Oh well. Tål att tänkas på, och jag uppskattar kommentarer.

Edit
Alltså. Vad är roligast för en spelare: Modifikationer på tärningsslaget, eller modifikationer på svårighetsgraden?
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,694
Location
Fallen Umber
Det klassiska tänket är ju att modifikationer på slaget (eller rollpersonens värde) passar bäst då det handlar om rollpersonens problem (till exempel skada), medan modifikationer på svårighetsgraden passar bäst då det handlar om yttre omständigheter (till exempel oväder). Det har diskuterats förr, men jag har ingen länk att erbjuda, i alla fall inte för ögonblicket. Själv bryr jag mig dock inte så mycket om det här. Jag tycker att man lika gärna kan köra med enbart skiftande svårighetsgrader.


/Dimfrost
 
Top