Som en del i min "slösa-femhundra-spänn-på-spel-jag-aldrig-spelat-och-som-antagligen-suger"-drive på BSK köpte jag också Ludus Gladiatorius. Det suger inte egentligen, för 200:- fick jag fem färdigmålade gladiatorfigurer, sju tärningar och en spelplan (samt regler, men dessa hade jag tänkt åtgärda iom denna tråden).
Tärningarna är sex stycken kamptärningar och en kejsartärning(med tre tummen upp och tre tummen ner). Kamptärningarna finns i tre utföranden, vanliga, boostade och "Mighty effort". Det blev jobbigt att beskriva dem i text så här kommer en enkel tabell:
Vanlig tärning:
1: Sköld
2: Sköld
3: Sköld
4: Svärd
5: Svärd
6: Svärd
Boostad tärning:
1: Två sköldar
2: Sköld
3: Sköld
4: Svärd
5: Svärd
6: Två svärd
Mighty effort:
1: Två sköldar
2: Två sköldar
3: Två sköldar
4: Två svärd
5: Två svärd
6: Två svärd
Strid utkämpas genom att anfallaren slår sina attacktärningar (kan vara vanliga eller boostade, man får tillgång till Mighty effort genom specialattacker) och räknar antalet svärd. Sen slår försvararen sina försvarstärningar och räknar antalet sköldar. Antalet svärd minus antalet sköldar är skadan som går in. Varje gladiator har åtta, tio, eller tolv KP.
Man spelar på en arena med hexagoner och varje gladiator flyttar 3, 4 eller 5 hexar varje runda, före eller efter strid (men man får inte flytta, attackera och sen flytta igen).
Varje gladiator har ett visst antal av olika specialattacker (finns fyra olika) som kryssas av efter de har använts. Man måste välja en specialattack varje runda (det finns en blank blipp om man inte vill använda någon alls och spara sig) och den är dold tills man utför den. Använder man den inte räknas den ändå som använd och kryssas av.
Det finns Savage attack, som gör att man rullar sina vanliga stridstärningar + en boostad och en mighty effort men man får inte försvara sig i denna rundan. Feint gör att man får slå om anfallstärningar som visar sköldar (ett omslag per tärning bara dock). Dodge gör att man får slå om försvarstärningar som visar svärd och Doughty defence gör att man får slå en boostad och en mighty effort-tärning utöver sina försvarstärningar, och dessutom får man använda överblivna sköldar till att försvara mot fler attacker (överblivna sköldar ignoreras i vanliga fall). Dock får man inte anfalla denna rundan.
Detta är iofs ett rätt okej spel, gladiatorerna är lite annorlunda jämfört med varandra men alla har samma beväpning(ett kort svärd och en sköld) och jag tror inte skillnaderna kommer leda till att det blir ett särskilt roligt spel - man springer rakt in i varandra och sen bankar man (=rullar tärningar) och gladiatoriella skillnader kommer inte påverka hur man spelar varje gladiator och manövrering blir helt ointressant.
På den gamla goda tiden hade de ju olika klasser av gladiatorer för att det skulle bli roliga fajter, det skulle jag vilja att man kunde märka. Även om figgarna är rätt lika i utrustning (alla är lätt rustade och har en stor hjälm, det som skiljer är pose och storleken på skölden) kan man ju göra regler som säger annorlunda tills dess att jag köpt och målat upp fem figgar till i olika klasser. Frågan är bara var man får tag på hexagonala baser att limma fast dem på...
Hursomhelst - har ni något roligt regelklur för att det här ska bli intressantare? Tärningarna är ju coola, och jag har för avsikt att bygga om detta till ett litet och lättransporterat konventsspel som man kan ta fram och lira när man har en liten stund att slå ihjäl. Regelsystem för att skapa karaktärer (typ som i Frag! där man får ett visst antal poäng att dela ut när man börjar spela) vore rätt ballt och kan ju finnas både med och utan de tio färdigskapade karaktärerna som jag kommer ha när det är klart.
Regler för räckvidd på vissa vapen samt kastvapenregler vore också skitballt, kanske till och med brottningsregler.
Se detta som er chans att go crazy med stridsregelidéer ni har haft lurkandes och hjälpa mig fixa ett schysst konventslir.
Tärningarna är sex stycken kamptärningar och en kejsartärning(med tre tummen upp och tre tummen ner). Kamptärningarna finns i tre utföranden, vanliga, boostade och "Mighty effort". Det blev jobbigt att beskriva dem i text så här kommer en enkel tabell:
Vanlig tärning:
1: Sköld
2: Sköld
3: Sköld
4: Svärd
5: Svärd
6: Svärd
Boostad tärning:
1: Två sköldar
2: Sköld
3: Sköld
4: Svärd
5: Svärd
6: Två svärd
Mighty effort:
1: Två sköldar
2: Två sköldar
3: Två sköldar
4: Två svärd
5: Två svärd
6: Två svärd
Strid utkämpas genom att anfallaren slår sina attacktärningar (kan vara vanliga eller boostade, man får tillgång till Mighty effort genom specialattacker) och räknar antalet svärd. Sen slår försvararen sina försvarstärningar och räknar antalet sköldar. Antalet svärd minus antalet sköldar är skadan som går in. Varje gladiator har åtta, tio, eller tolv KP.
Man spelar på en arena med hexagoner och varje gladiator flyttar 3, 4 eller 5 hexar varje runda, före eller efter strid (men man får inte flytta, attackera och sen flytta igen).
Varje gladiator har ett visst antal av olika specialattacker (finns fyra olika) som kryssas av efter de har använts. Man måste välja en specialattack varje runda (det finns en blank blipp om man inte vill använda någon alls och spara sig) och den är dold tills man utför den. Använder man den inte räknas den ändå som använd och kryssas av.
Det finns Savage attack, som gör att man rullar sina vanliga stridstärningar + en boostad och en mighty effort men man får inte försvara sig i denna rundan. Feint gör att man får slå om anfallstärningar som visar sköldar (ett omslag per tärning bara dock). Dodge gör att man får slå om försvarstärningar som visar svärd och Doughty defence gör att man får slå en boostad och en mighty effort-tärning utöver sina försvarstärningar, och dessutom får man använda överblivna sköldar till att försvara mot fler attacker (överblivna sköldar ignoreras i vanliga fall). Dock får man inte anfalla denna rundan.
Detta är iofs ett rätt okej spel, gladiatorerna är lite annorlunda jämfört med varandra men alla har samma beväpning(ett kort svärd och en sköld) och jag tror inte skillnaderna kommer leda till att det blir ett särskilt roligt spel - man springer rakt in i varandra och sen bankar man (=rullar tärningar) och gladiatoriella skillnader kommer inte påverka hur man spelar varje gladiator och manövrering blir helt ointressant.
På den gamla goda tiden hade de ju olika klasser av gladiatorer för att det skulle bli roliga fajter, det skulle jag vilja att man kunde märka. Även om figgarna är rätt lika i utrustning (alla är lätt rustade och har en stor hjälm, det som skiljer är pose och storleken på skölden) kan man ju göra regler som säger annorlunda tills dess att jag köpt och målat upp fem figgar till i olika klasser. Frågan är bara var man får tag på hexagonala baser att limma fast dem på...
Hursomhelst - har ni något roligt regelklur för att det här ska bli intressantare? Tärningarna är ju coola, och jag har för avsikt att bygga om detta till ett litet och lättransporterat konventsspel som man kan ta fram och lira när man har en liten stund att slå ihjäl. Regelsystem för att skapa karaktärer (typ som i Frag! där man får ett visst antal poäng att dela ut när man börjar spela) vore rätt ballt och kan ju finnas både med och utan de tio färdigskapade karaktärerna som jag kommer ha när det är klart.
Regler för räckvidd på vissa vapen samt kastvapenregler vore också skitballt, kanske till och med brottningsregler.
Se detta som er chans att go crazy med stridsregelidéer ni har haft lurkandes och hjälpa mig fixa ett schysst konventslir.