Nekromanti Spåra svar på inlägg

Sapient

Swashbuckler
Ibland vill man kanske se om någon har svarat på ens inlägg, men en tråd kan ha sprungit i väg många sidor.

I liknande php-baserade forum har jag ibland sett sådana funktioner implementerade (så att det t.ex. står i en liten ruta "fyra svar" i inlägget och klickar man på länken så listas de...).

Det skulle kunna vara en rekorderlig funktion om man inte vill följa en hel tråd (när diskussionen tar en annan vändning t.ex.) men ändå gärna svarar på följdfrågor som ställs till en. :gremsmile:

(Och om denna funktion finns, så bör detta inlägg uppfattas som: "Och hur hittar man den?")

anth

Vetefan
Av vad jag vet har Dante ställt in så att det alltid är platt visning.
Det gör inte så mycket och om tillräckligt många skriker går det säkert att ändra.

Det stora problemet är att en stor grupp användare inte bryr sig om att det finns en underliggande trädstruktur och därför svarar på det sista inlägget istället för det inlägg man svarar på egentligen.
Detta resulterar i att även om funktionen du efterfrågar finns skulle den vara i stort sett meningslös eftersom folk svarar på fel inlägg.

solvebring

Superhero
anth said:
Det stora problemet är att en stor grupp användare inte bryr sig om att det finns en underliggande trädstruktur och därför svarar på det sista inlägget istället för det inlägg man svarar på egentligen.
Detta resulterar i att även om funktionen du efterfrågar finns skulle den vara i stort sett meningslös eftersom folk svarar på fel inlägg.
Precis det jag tänkt säga.

Funktionen du, Sapient, föreslår är bra - men den kräver att alla forumiter håller koll på vem de egentligen svarar, vilket alla dessvärre inte gör.

Förövrigt ber jag om att få lägga av ett ramaskri vad gäller förslaget att gå ifrån platt visning. Platt visning bör vara default-läge. Så-rä-så!

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
solvebring said:
Förövrigt ber jag om att få lägga av ett ramaskri vad gäller förslaget att gå ifrån platt visning. Platt visning bör vara default-läge. Så-rä-så!
Amen!

anth

Vetefan
solvebring said:
Som jag skrev så fungerar platt visning bra för mig.
Vad jag reagerade på var att någon (Dante?) stängt av trädvisning fullständigt.
Inte ens om jag går in under inställningar och väljer trådad visning blir det trådat - det är fortfarande platt.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
anth said:
Vad jag reagerade på var att någon (Dante?) stängt av trädvisning fullständigt.
Inte ens om jag går in under inställningar och väljer trådad visning blir det trådat - det är fortfarande platt.
Diskussionsval -> Byt till trådad visning

Möller

Hubert Hortlax
Sapient said:
(Och om denna funktion finns, så bör detta inlägg uppfattas som: "Och hur hittar man den?")
Du är medveten om att det i toppen av ett svar, höger om rubriken, finns en knapp som tar en till inlägget som svaras på?

Rickard

Urverk speldesign
anth said:
Det funkar för mig.

/Han som dessutom tycker att folk svarar på fel inlägg är snarare undantag än regel, så inläggshierarkin brukar vara bra i alla trådar

Sapient

Swashbuckler
Vän av ordning said:
Diskussionsval -> Byt till trådad visning
Hmm, jag trodde först som Anth, att jag inte kunde få det att fungera. (Hade provat...) Provade nu en gång till och inser vad problemet är.

Jag kan få en översikt över tråden, vilket är behändigt när det är få inlägg. (Då kan jag få inlägg och struktur att synas samtidigt.) När det är många inlägg får jag iofs. översikt över hela tråden och dess olika grenar, men hur gör jag för att läsa inläggen?

Om jag använder träd-vyn och klickar på ett intressant inlägg, så får jag av någon anledning inte upp det inlägget (vilket jag tycker bör vara den rimliga konsekvensen). I princip händer inget annat än att tråden laddas om och det inlägg jag klickade på är nu inte längre en länk. (Men det är inte heller, som man kanske kunde tänka sig, "omsorterat" med det inlägget som utgångspunkt.)

Går jag in i en tråd som vanligt, via rubriklänkarna i resp. forum, visas inläggen fortfarande "platt" i den meningen att de kommer i en kronologisk följd - och jag hittar inte (inte automatiskt iaf.) någon trådstruktur.

Jag har full förståelse för om den trådningen avslutas för tid och evighet. Den är ju hur buggig som helst!

Sapient

Swashbuckler
Möller said:
Du är medveten om att det i toppen av ett svar, höger om rubriken, finns en knapp som tar en till inlägget som svaras på?
Ja, fast det är den omvända funktionen mot den jag söker. Det ger vägen från svar till ursprung. Jag vill veta t.ex. om jag efter att ha struntat i en tråd i ett par, tre dagar har några inlägg jag borde svara på - t.ex. med frågor till mig. :gremsmile:

Sapient

Swashbuckler
anth said:
(...)Det stora problemet är att en stor grupp användare inte bryr sig om att det finns en underliggande trädstruktur och därför svarar på det sista inlägget istället för det inlägg man svarar på egentligen.
(...)
*GASP!* Vad säger du? Människor som inte respekterar trådning?

Oh my, vart är världen på väg egentligen? Det är säkert samma människor som plankar på tunnelbanan, rycker vingarna av harmlösa insekter, struntar i återvinning och inte poppar popcornen tills alla kärnor har poppat!