Obehagliga upplevelser
... eller var det inte det du efterlyste.
Jag måste uttrycka mig så här. Jag tror att det finns saker som övergår vad vi i vetenskapliga termer kan beskriva... än så länge. Det är inte omöjligt att det endera dagen går att både beskriva och förklara olika fenomen som människor upplevt.
Haken är som det så riktigt påpekats att vi har ingen linjal, alfaspekrometer eller annat att mäta saker som NU ligger utanför vår uppfattningsförmåga.
Om det sedan rör sig om saker i eller utanför vårt huvud så spelar det mindre roll. Låt mig förklara lite tydligare. Om upplevelsen av en ande (klassiska spöket) är verklig (utomkroppslig och verkligen den klassiska varelsen Spöke) eller är inombords (något vår hjärna tillverkat) så spelar det mindre roll. Idag kan vi inte bordlägga ens endera fenomenet.
För mig får det till följd att jag tror på att det finns fenomen som faktiskt bör undersökas och få en förklaring. Själv har jag dessutom upplevt saker som jag än idag inte kan förklara. Låt mig ge en beskrivning av dessa.
1. Under tre- fyra års tid hade jag mardrömmar där min bror dök upp i olika olyckstillfällen (observera att det var bara en av mina bröder...) i vart och ett hörde jag honom alltid yttra orden "...det gör så ont..." Sista året jag bodde i Jakobsberg (och sista året jag hade sagda mardröm) så hände det. Min bror körde omkull på motorcykel, han tog sig hem och "lord and behold" yttrade orden "...det gör så ont, mamma..."
2. Åren innan så hade jag två upplevelser som fortfarande idag jagar mig. Jag var ensam hemma, sjuk (njae, jag var hemma för att jag inte ville gå till skolan - mobbing) och låg och slaggade lite surt i min säng. Beslöt mig för att livet kunde vara bättre när jag hörde släpande steg på undervåningen. Det lät som om någon tog ett tungt steg och sedan släpade det andra benet efter sig. Jag hörde stegen nå trappan upp till övervåningen där jag var. Rädd som en idiot tänkte jag att det förmodligen var en av mina bröder som djävlades med mig och tog mod till mig, gick ut i den övre hallen, vände runt hörn och tittade rakt nerför trappen. Halvvägs ned såg jag en gestalt (sjöman?) och samtidigt såg jag bilden på väggen bakom honom. Jag såg rakt genom honom. Jag tvärvände och rusade in till min säng igen...
3. Jag sov i övervåningssäng. Med ett skrivbord under. Jag låg med ryggen mot väggen. För att nå sagda säng behövde även en vuxen klättra upp på en stol. Jag knackades på axeln, bakifrån. Det var ingen annan i rummet...
4. Jag studerade på Väddö folkhögskola. Mina föräldrar var bortresta till England. Sitter och syr vid en symaskin när jag känner hur någon ställer sig intill mig. Jag känner en värme, en närvaro och det känns som om någon lägger en hand på min axel. Jag ser upp, men alla andra i rummet arbetar med sitt och ingen står invid mig. Jag kommer hem på kvällen och får ett telefonsamtal från min moster. Hon berättar att min "mormor" (egentligen styvmormor) gått bort på morgonen, någon halvtimme innan jag hade min upplevelse.
De här upplevelserna är saker som lever med mig. Jag glömmer dem aldrig. Om de nu kan förklaras enligt nedan
1a. Min bror levde alltid lite ovarsamt och det var bara tidsfråga innan en olycka skulle ske.... tja, det är mycket möjligt, men det ovarsamma levernet gällde även mina två andra bröder.
1b. Jag hade en föraning/blev förvarnad om olyckan. Och detta berodde antingen av en kontakt med den bortre sidan (kalla det vad du vill) eller en förmåga att se glimtar av framtiden... (helst ser jag att det senare inte var sant... varför fick jag då ingen förvarning om min fars död etc etc.)
2a. Jag drömde
2b. Jag såg ett spöke
3a. Jag drömde
3b. Det var någonting som ville väcka mig ur min halvslummer
4a. Jag hade en dålig dag, med dålig blodcirkulation
4b Min "mormor" tog farväl
4c Jag hade en föraning om kvällens telefonsamtal
Jag vet inte svaren. Allt kan vara sant och allt kan vara fel. Själv har jag olika dagar när jag tror än det ena, än det andra. Jag tror dock att även om vi kommer fram till att ET, spöken osv inte finns i den föreställning vi har så tror jag att vi människor har fler "sinnen" än det idag är konstaterat (och om vi ska tro illustrerad vetenskap så har vi betydligt fler än de klassiska...). Låt oss kalla det ett sjätte sinne, för vad det än är, så verkar det som om vi lägger samman kunskap vi har så kan vi förutsäga saker som vi inte de facto VET. Kvinnors intution osv...
Jag vill dock fortgent tro att det finns saker utanför vår förmåga att se och beskriva....
Sanningen finns därute, endera dagen får vi svar....