Nekromanti Spöken

Eksem

Champion
I min ELRIC!-kampanj har jag introducerat ett spöke. Han är kvar efter att ha lidit en kvalfylld död (en rollperson högg huvvet av 'an) för att få hämnas på den som tog hans liv (jepp, rollpersonen som högg huvvet av 'an).

Så, ge mig några tips på:

1. Hur ska hämnden se ut? Spöket har personligen lovat rollpersonen att han ska hämnas, men hur? Förbannelser? Mardrömmar? Något helt annat?

2. Hur ska spöket fördrivas? Om han har fått sin hämnd kan han visserligen vila. Men rollpersonen kanske vill sona sitt brott eller åtminstonde få stopp på eventuella mardrömmar/förbannelser.

Har ni själva haft spöken i era kampanjer? Vad gjorde de? Varför? Tell me!

telcontar

Warrior
quest :~)

Vad sägs om att låta RPn lida följande straff. Spöket ger honom en quest att utföra inom en viss tid. Från och med den tidpunkt när questen ges börjar en elak förbannelse verka. Förbannelsen går ut på att RPn själv gradvis förvandlas till ett spöke. Klarar han inte questen på utsatt tid blir förbannelsen permanent. Klarar han det försvinner spöket. Eventuellt kan en del av förbannelsen kvarstå som en påminnelse!

Detta kan få ganska kul konsekvenser både för RPn och för gänget han ingår i. Hans oförmåga att greppa fysiska ting tex när förbannelsen nått hans händer, hans kompisar blir mer och mer skitskraja för honom, för att inte tala om alla andra som råkar komma i hans närhet etc, etc. Han kan också få vissa fördelar i form av "spökfärdigheter" som tex att kunna gå genom dörrar (fast det upptäcker han inte om han inte prövar naturligtvis...)

Eksem

Champion
Re: quest :~)

Ett uppdrag är jag lite osäker på... vad vill spöket att han ska utföra egentligen?

Förbannelsen var däremot helt lysande. Det ska till något mycket märkligt om jag inte slänger in det i min kampanj omedelbums. Han ska få märka det gradvis (hallå där, varför är muggen med öl så svår att greppa? Varför tappar jag min yxa hela tiden?) och sedan få lista ut själv vad det kan bero på.

Man tackar för hjälpen!

Feuflux

omjonasson.se
Har ni själva haft spöken i era kampanjer? Vad gjorde de? Varför? Tell me!

Jag håller på att skissa på en större kampanj till DoD4 (som med mitt nuvarande tempo blir klar 2008) där ett spöke förekommer. Men i DoD så är dom bundna till en viss plats och kan inte flaxa runt fritt så jag använde mitt spöke lite annorlunda än du verkar vilja, men jag pratar på lite så får vi se vad som händer.

RP:na är ute i skogen och förföljer/letar efter en vän som smitit från dom. De springer på en liten stuga som det bor en häxa i som givetvis kastar en förbannelse på RP:na och tvingar dom att hämta 2 olika ingridienser (som finns på farliga platser) till hennes häxsoppa. En av ingridienserna är en svamp som bara växer i en pytteliten del av skogen, och det är här spöket bor. Spökets förbannelse är att han måste vakta området, han har blivit dödad av en nekromantiker som springer runt och jävlas med RP:na lite till och från i kampanjen. RP:na lyckas alltså inte få tag på svampen utan måste på nåt sätt få bort spöket. För att befria spöket måste det döda nekromantikern (spöket talar om detta för dom, eller hmm, han säger det underförstått). Hur som helst så får RP:na en beskrivning av nekromantiker, svart kåpa bla bla, och börjar leta efter nån med det utseendet. Tyvärr(?) så stöter de på någon annan som matchar utseendet och som spöket skulle acceptera..... puh

telcontar

Warrior
uppdraget

tja, vad har spöket i bagaget, i sin bakgrund? Där borde svaret på frågan finnas. /images/icons/clever.gif

Spöket kan om inte annat vilja att RPn söker ett föremål eller en magisk substans som tillåter honom att interagera med den fysiska världen igen, typ tex under dygnets mörka timmar, eller vid fullmåne, eller nått annat....

telcontar

Warrior
Om du räknar Odöda till kategorin spöken, så har vi använt det en hel del (i Rolemaster som jag spelar är odöda och spöken inte samma sak...). Odöda (i RM) är helt enkelt JÄVLIGT mäktiga spöken som skapats på magisk väg av onda trollkarlar. De håller till i gravkummel å sånt och är grymt svåra att komma till tals med, hähä... De är oftast mäktiga prinsar som fallit i ondskans garn. I och med att de ligger begravda i sina kummel tillsammans med alla sina uråldriga artefakter drar de till sig allehanda dumdristiga äventyrare som försöker få en del av kakan. Ofta misslyckas äventyrarna..../images/icons/devil.gif

Rickard

Urverk speldesign
Några torftiga förslag

Högg av huvudet på honom, skrev du? Hmmm.. Man skulle kunna tänka sig att endast huvudet följer efter RP:n och därmed försvårar för honom att umgås med vanligt folk.. Gärna kan det hela utveckla sig till att han ger lite bitska kommentarer och är sarkastiskt kamratlig mot RP:n. Lite som karaktären Morte i dataspelet Planescape Torment, när jag tänker efter..

Sätt 1 som jag kan komma på är att spöket kan försvinna är att RP:n gör en gentjänst.. Spöket kanske vill att någon ska dö för något som denne har gjort.. Men det är rätt ologiskt.. Att bli spöke är för mig ett straff eller förbannelse och man vill nog bli av med att vara spöke hur som helst.

Sätt 2 är att rollpersonen söker upp en nekromantiker, shamanist, spiritist, häxa eller ett magiskt föremål som kan fördriva spöket.

Annars kan spöket hindra RP:n sömn genom att just spöka för denne på nätterna.. Föra oljud så att RP:n aldrig kan somna..

Spöket kan bli till genom hämndbegär och gå ihop med någon skurk för att få makt.. I själva verket så gör spöket detta bara för att få makt nog för att hämnas på RP:na.. Detta vet givetvis inte skurken om och spöket kan tänka sig offra honom bara för att komma åt RP:na..

Spöket blev till bara för att han skulle göra något uppdrag.. Han kan inte gå till de dödas värld om inte uppdraget uppfylls.. Senare behöver RP:na information eller tjänster från spöket och han kan tänkas hjälpa om uppdraget avklaras..

Spöket får förmågan att skicka ut olycka på RP:n.. Han jävlas också med RP:n genom att få denne uppmärksammad när RP:n egentligen vill hålla sig gömd.

Skulle vara lite lättare om man hade lite mer bakgrundsinfo..

/[color:448800]Han</font color=448800> som gillar det där med spökhuvudet och ska nog använda det själv

Legioth

Swordsman
Re: uppdraget

"föremål eller en magisk substans som tillåter honom att interagera med den fysiska världen igen"

Varför skulle RP ge det åt spöket då? Han istället kan använda det för att motverka effekten av förbannelsen, tänk vilka fördelar det skulle vara att kunna växla mellan "fast form" och "spökform".
Man glider in genom väggen och slå ihjäl kungen med valfritt vapen. Sedan gömmer man sig i en vägg tills läget stabiliserat sig, för att sedan smita förbi alla låsta portar och vad de nu anväder för metoder för att hindra mördaren från att fly...

Det kan ju vara problematisk att byta form snabbt, och vad sker med saker som kläder då man byter form? Spöken brukar ju ha de kläder som de hade då de dog, men räknas RP:s rustning in det. Då kan man ju också bli en professionell smugglare...

telcontar

Warrior
enkelt!

"Varför skulle RP ge det åt spöket då?"

Därför att substansen INTE häver några förbannelser! Det kan bara spöket göra./images/icons/devil.gif

telcontar

Warrior
huvudlöst...

...kul idé det där med spökhuvudet! Jag läste en bok en gång där detta fanns med. Det roliga var att huvudet var grymt uppkäftigt, högljutt och lade sig i precis allt som huvudpersonerna tog sig för, hähä!

Eksem

Champion
Re: Några torftiga förslag

"Skulle vara lite lättare om man hade lite mer bakgrundsinfo.."

Visst! Vad vill du veta? Vem han var? Varför han dog? Metafysiken i ELRIC!?

Att dö i de unga kungadömena. Snabb genomgång:

När man dör färdas själen vidare via en flod tills man når de döda själarnas skog. Det är dock få förunnat att nå dit. De flesta irrar runt på floden i evigheten.
Ett spöke är en själv som vägrat lämna de unga kungadömena då han har en lust att stanna kvar som är så stark att han besegrar balansens naturliga flöde.
Spöken blir låsta till den plats där de dött, och är de smarta brukar de ofta locka till sig folk som kan utföra önskningar åt dem så att de kan fortsätta till dödsriket. Är de korkade glömmer de snart bort varför de är kvar och ägnar sin tid åt att terrorisera de som kommer förbi.

Vem han var:

Han var Baron Sternbrow, en stolt med fattig baron av ett litet område på de lila städernas ö. Hans förfader var en mäktig företrädare för lagen som besegrade en företrädare för kaos. Men innan han besegrades lade han en förbannelse på Sternbrows släkt som gör att varannan familjefader i släkten kommer kidnappas och offras till Kaos.

Varför han dog:

I ELRIC! väljer förr eller senare att följa lagen, kaos eller balansen (nej, ingen av dem är god eller ond, nej ingen är bättre än någon annan, ja det var Moorcock som kom på det först. Multiversum också.). I min kampanj finns två rollpersoner med utpräglade tillhörigheter. En balans, och en kaos.

Så, när de hastade efter för att rädda den gästvänlige baronen insåg de snart att det var kaos verk. Kaos-rollpersonen beslutade alltså efter en stunds vånda att istället hjälpa Kaos och högg därmed av huvudet på den besvikna baronen som återuppstod och lovade att hämnas.

Feliath

Swashbuckler
Feliath plockar nitar

(Nitpicking, alltså. Geddit? /images/icons/sick.gif)

Balansen är faktiskt "bättre" (i bemärkelsen "mer god") än Lagen och Kaos enligt Moorcocks böcker. Dessutom tål det väl att påpekas att i Elricböckerna framställs Lagen också som rätt god; det är mest i rollspelet de konstateras vara lika goda kålsupare. Men Moorcock har ju i och för sig sagt utanför böckerna att det är så, och att Lagen framstår som bättre bara för att den tjänar Balansen just i Young Kingdoms.

/Feliath - är tråkig

Eksem

Champion
Re: Feliath plockar nitar

Ish! Det är sant, men det var mest för att folk skulle förstå att det inte rör sig om samma typ av kaos/lag/balans osv som i t.ex. D&D eller Warhammer.

Vad som är gott och ont när det kommer till kaos, lag och balans är ju färgat av betraktaren. Vilket Rollspelet också upplyser om. Människor ser lagen som godare än kaos eftersom lagen passar människorna lite bättre. Kaos och Lag skiter däremot fullständigt i vilket.

Det där växlar också mellan Moorcocks böcker. Lagen framstår som extremt god i de tre första Corum-böckerna, t.e.x.

Nero_UBBT

Warrior
Eller!

Istället för bara huvudet, så kan spöket få en huvudlös ryttare a lá sleepy Hollow.

Rickard

Urverk speldesign
Re: Eller!

Ja, men är inte huvudlösa ryttare (som dessutom alltid är fysiska) lite uttjatat? Jag har iaf. blivit matad med huvudlösa ryttare ändå sedan jag har kunnat läsa (och därmed gått in på spökhistorier)..
Men jag måste hålla med om att det var en bra vändning... Jag tänkte faktiskt inte på det..

Dock så verkar inte idén funka, eftersom spöket inte kan röra sig.. Det enda jag kan tänka ut är en tvist på mina idéer som att den nya slottsherren (för baronen hade väl ett slott?) inte vill att det ska spöka där och uppfyller därmed spökbaronens önskningar så att denne kan försvinna..
Tråkig lösning, men det bästa är att spelarna inte behöver få reda på den. Så man slipper iaf. skämmas för att man bara kommer på tråkiga lösningar..

/[color:448800]Han</font color=448800> som nu ska vara tråkig och kolla på Eurovisionsschlagerfestivalen (eller vad den nu heter/stavas)