Nekromanti Spökerier

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Hej!

Jag vill berätta om en underlig upplevelse jag har haft, jag vill höra era synpunkter på det hela, och jag vill höra om någon av er varit med om något mystiskt.

Det hela började strax efter att jag flyttat in i min nuvarande lägenhet, det måste ha varit cirka 8 år sen eller nåt sånt. Jag lägger sällan årtal på minnet, det som har hänt, har hänt helt enkelt, oavsett när det var.

Mäklaren som sålde lägenheten träffade jag, samt sonen till mannen som bodde här innan mig. De förklarade att förra ägaren dött på sjukhus av ålderdom.

De första tre veckorna kände jag mig nästan hela tiden iakttagen i lägenheten, speciellt i sovrummet. Det kändes som om någon svävade uppe i hörnet i rummet, där två väggar och taket möts. Nästan varje morgon var dessutom lådor utdragna, dörren till klädkammaren stod öppen och köksskåpen stod öppna. Jag tänkte, det måste vara ett gammal hus som satt sig som får det att glida upp av sig själv så under en vecka var jag extremt noggrann med att stänga allt efter mig men lik förbannat stod det öppet på morgonen.

Utöver detta kände jag en gång andedräkt på min hand när jag precis skulle somna, samt att någon eller någonting en gång "smätte" mig med pekfingret rakt mellan benen, på testiklarna. Smärtan satt kvar en bra stund efter att jag vaknat till ordentligt.

Samtidigt började jag prata med grannarna som alla förklarade att tidigare ägaren inte dött på sjukhus utan supit ihjäl sig i lägenheten.

Jag var aldrig riktigt rädd, det var mest en obehagskänsla som var ständigt närvarande.

Det gick så långt att jag på allvar började fundera över om jag skulle kontakta en präst som skulle kunna välsigna lägenheten.

Till slut fick jag nog och ställde mig mitt i lägenheten och pratade rakt ut i luften. Så här sa jag, ordagrannt:

"Nu pratar jag till spöket av X X. Jag heter Markus, jag är en bra kille, och jag ska bo i din lägenhet nu. Om det är något du behöver hjälp med så visa mig vad så lovar jag att göra allt jag kan för att hjälpa dig."

Sen dess har det inte varit någon som helst obehagskänsla eller konstiga händelser.

God45

#PrayersForBahakan
Japp, du var hemsökt. På många äldreboende/sjukhus och så brukar man låta fönsterna stå öppna efter någon dött så att själen kan "ta sig ut". Man brukar också täcka över speglar och så för att undvika att själen ska bli förvirrad.

Du lyckades prata med spöket i alla fall vilket var bra. JAg känner folk som berättat att de försökt göra så (tex på ett av mina gammla jobb) och att saker sedan eskalarat kraftigt.

Tomatalven

Hero
Jävlar vad paranormal activity, jag skulle aldrig ståt ut. Om det blir problem igen kanske den tibetanska dödsboken, eller kanske sogyal rinpoches mer lättförstådda "tolkning" av den kan vara läsvärd! Det handlar om tillståndet mellan ett liv och nästa ur ett mahayanabuddhistiskt perspektiv http://en.m.wikipedia.org/wiki/Bardo_Thodol

Och btw skulle jag nog lita mer på en seriös lama (typ tibetansk präst) än ett medium, men jag har kanske fördomar på den fronten.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Järn. Det har länge använts för att mota bort allsköns sattyg. Personligen föredrar jag en rejäl hästsko (liten, behändig och ligger bra i handen). Häng den på en krok bredvid sängen. Funkar mot inbrottstjuvar också.

Tomatalven

Hero
God45 said:
Japp, du var hemsökt. På många äldreboende/sjukhus och så brukar man låta fönsterna stå öppna efter någon dött så att själen kan "ta sig ut". Man brukar också täcka över speglar och så för att undvika att själen ska bli förvirrad.

Du lyckades prata med spöket i alla fall vilket var bra. JAg känner folk som berättat att de försökt göra så (tex på ett av mina gammla jobb) och att saker sedan eskalarat kraftigt.
Appropå sjukhus och ålderdomshem visste jag inte att de var så försiktiga/smarta/vidskepliga/inte trängsynta eller vad man nu ska säga. Jag tror själv på reinkarnation, men jag är inte helt säker på mellantillstånd och "själar" och sånt så jag vet inte.

anth

Vetefan
Jag tillhör den gruppen människor som är skeptiska till spökerier/andar/själen etc.
Sedan mer än 30 har det funnits ett pris på 1 miljon dollar till den som kan bevisa något övernaturligt. Inte en enda gång har priset betalats ut eller ens varit i närheten av att betalas ut. Ingen människa har kunnat bevisa att hen läsa tankar, ingen människa har har kunnat bevisa att hen har fjärrsyn, ingen människa har kunnat bevisa att hen kan flytta föremål med tankens kraft, ingen människa har kunnat bevisa att hen kan tala med döda o.s.v.
Ovanstående hindrar inte att någon i framtiden lyckas bevisa något övernaturligt - men jag är tveksam med tanke på hur mycket energi som lagts ner utan att man lyckats hittills.
Någon kanske säger att jag lever i en tråkigae värld när jag inte tror på övernaturligheter, men jag håller inte med - universum är tillräckligt fantastiskt även utan det övernaturliga och jag får min dos konstigheter via rollspel istället.
Alltså tror jag inte att du råkat ut för spökerier.

Detta betyder inte att jag tvivlar på din upplevelse.
Skillnaden ligger i att jag inte förklarar den som att du var hemsökt av en död mans ande.

Jag tänkte länka till en intressant video, som inte handlar om spöken, men om en annan övernaturlighet - gudsupplevelse. Vi talar alltså om alla som träffat änglar, jungfru maria, mött jesus, etc. Dessa är också övernaturliga upplevelser som heller inte är bevisade.
Om nu möten med gud kan förklaras av modern psykologi som att hjärnan spelar oss spratt, kan nog dina spökerier också göra det.

Se videon, den är intressant:
~ Derren Brown ~ Fear and Faith Pt-2 Full ~ God Illusion ~

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Hu? Järn _har_ länge använts för att mota bort onda väsen. Hela hästskon över dörren grejen är väl den vanligast och ännu i dag förekommande. Men förr brukade man ofta stoppa in en kniv i väggen ovanför dörren när man byggde ett hus. Ännu tidigare, när knivar var lite för dyra saker för att faktiskt bygga in i väggen så körde man in kniven i dörrspringan de nätter som satygen var som mest i farten.

Sen har jag även praktisk erfarenhet. I min stuga på landet var det något djävulstyg i farten. Brorsan och hans fästmö som brukade ha den stugan hade ofta problem på nätterna. I bland ganska läskiga sådanna. När jag tog över stugan hade jag lite problem att sova i början (inget så extremt som min bror dock). När jag tröttnade skaffade jag en hästsko och hängde på en krok på sängbordet och sa högt
"nu är det jag som bor här, det kan du också göra så länge du ger fan i mig och mina saker". (Lite repsektlöst kanske, men jag har inget tålamod för sånt tjaffs).

Inga problem efter det.

Tomatalven

Hero
Vadå övernaturligt? Jag har aldrig förstått begreppet övernaturligt. Obevisat och ev. påhitt/missuppfattning visst, men måste det vara övernaturligt? Visar msn inte att något är naturligt när man bevisar det? Då kan man ju inte bevisa något övernaturligt???

Tomatalven

Hero
Rymdhamster said:
Hu? Järn _har_ länge använts för att mota bort onda väsen. Hela hästskon över dörren grejen är väl den vanligast och ännu i dag förekommande. Men förr brukade man ofta stoppa in en kniv i väggen ovanför dörren när man byggde ett hus. Ännu tidigare, när knivar var lite för dyra saker för att faktiskt bygga in i väggen så körde man in kniven i dörrspringan de nätter som satygen var som mest i farten.

Sen har jag även praktisk erfarenhet. I min stuga på landet var det något djävulstyg i farten. Brorsan och hans fästmö som brukade ha den stugan hade ofta problem på nätterna. I bland ganska läskiga sådanna. När jag tog över stugan hade jag lite problem att sova i början (inget så extremt som min bror dock). När jag tröttnade skaffade jag en hästsko och hängde på en krok på sängbordet och sa högt
"nu är det jag som bor här, det kan du också göra så länge du ger fan i mig och mina saker". (Lite repsektlöst kanske, men jag har inget tålamod för sånt tjaffs).

Inga problem efter det.
Vad hade dom varit med om?

God45

#PrayersForBahakan
Tomatalven said:
Appropå sjukhus och ålderdomshem visste jag inte att de var så försiktiga/smarta/vidskepliga/inte trängsynta eller vad man nu ska säga. Jag tror själv på reinkarnation, men jag är inte helt säker på mellantillstånd och "själar" och sånt så jag vet inte.
Folk blir det på ställen där det är väldigt många som dör. Så ålderdomshem där de ofta har en död brukare var 14:e dag. Det bara uppstår naturligt liksom.

Men det finns också en hel del spökhistorier från gammla äldreboenden och liknande. Jag har hört några av dem från folk som jag inte skulle kalla varken vidskepliga eller lättskrämda.

Och på ett boende har jag upplevt några saker som jag inte kan förklara och som skrämde skiten ur mig. Men det boendet var ökänt för sådant. Byggnaden den är i har en historia med barna mord från 1920-talet. Stället brukade vara ett boende för sjuksköterskor och en som blev gravid utanför äktenskapet födde ungen, kvävde den och begravde den i källaren.

Det hände saker som att tv- och radioapparater startade mitt i natten på max volym. En av dem slutade precis när vi kom till dörren. Sladden var urkopplad. Brukaren kunde inte gå så det var inte hon som hade kunnat göra något. Det fanns ett rum som brukare vägrade bo mer än en natt i men vägrade berätta varför. Jag såg ett vatten glas glida över en hylla utan att någon rörde det. Hyllan lutade inte och glaset var inte vått. Och välldigt många, statistiskt omöjligt många, fick cancer. Inte bara av brukarna men en del personal också. Jag är glad att de stängde det boendet. De lokalerna används av missbruksenheten nu, jag tycker lite synd om dem.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Det vanligast förekommande var att det drog kall, oavsett hur varmt det var ute, detta även efter att vi tätade fönster och sånt. Men fine, det kan ju fortfarande förklaras med kallras och annat.

Saker föll ofta omkull. Böcker i bokhyllan, Påsar eller sånt som stod lutat mot väggen. Ibland även mer oförklarliga saker så som en mugg med pennor som brukade stå på skrivbordet som enligt mig stod väldigt stadigt. Fine, fortfarande sånt som egentligen är rätt lättförklarligt med drag, dåligt uppallrade golvbrädor eller rent av möss.

Det var ofta saker tycktes försvinna för att sen, när man letat halvt ihjäl sig dyka upp precis där de borde ligga. Än en gång, kan förklaras på väldigt jordnära sätt.

Sen kommer vi upp till det riktigt obehagliga vilket är att de ibland, i synnerhet fästmön, kunde vakna upp mitt i natten av att det kändes som att någon ströp dem. Fine, skulle kunna ha med någon form av astmaattack att göra.

Allt det här skulle väl gå att förklara på olika sätt utan att dra in "spöken". Men efter att jag flytta in, bad eventuelle andar att sköta sitt och skaffade en extra hästsko så märkte jag inte av något av det, förutom något enstaka kalldrag och saker som välte av uppebara anledningar.

Någon gång i bland kunde något försvinna för att sedan dyka upp igen, men jag är betydligt mer tankspridd än min bror. Inget av det här är förståss tillräckligt för att bevisa något, men det har varit fullt tillräckligt för att jag inte ska avfärda saker hur som helst.

Tomatalven

Hero
Jag vill också vara med om nåt sånt här! Fast på dagen. Och inget som gör ont. Och inte ensam :gremtongue:

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Oftast känns det rätt odramatiskt när det händer (utom det där sista då). Det är först efter ett tag, när det hänt alldeles för ofta som det börjar kännas lite olustigt.

Übereil

Swashbuckler
Rymdhamster said:

Inga problem efter det.
Placebo.

Att sätta upp hästskon gjorde att du kände att du löst problemet och därmed slutade du oroa dig. Då slutade du också märka problematiska händelser. Dvs eftersom du oroade dig för att huset var hemsökt så tolkade du tillfälligheter som tecken på hemsökthet, när du satte upp hästskon så slutade du oroa dig och slutade därmed även tolka saker som tecken på hemsökthet.

Übereil, man ser väldigt ofta det man förväntar sig

anth

Vetefan
Tomatalven said:
Vadå övernaturligt? Jag har aldrig förstått begreppet övernaturligt. Obevisat och ev. påhitt/missuppfattning visst, men måste det vara övernaturligt? Visar msn inte att något är naturligt när man bevisar det? Då kan man ju inte bevisa något övernaturligt???
Ordet övernaturligt är väl definierat.
Forskning på det övernaturliga handlar ju om att visa att det existerar och därför är naturligt - så det blir en "rumsren" vetenskap istället för den pseudovetenskap det är idag.

Vissa övernaturliga fenomen är extremt svåra att bevisa eftersom de inte är återupprepningsbara. Hit hör UFO, tomtar, troll, Nessie, Yeti, Spöken, etc.
(OBS! Att ett fenomen upprepas är INTE detsamma som att fenomenet är återupprepningsbart)

Andra övernaturliga fenomen är betydelig lättare att bevisa, t.ex. psykiska krafter.
Om du t.ex. säger att du har fjärrsyn och kan se saker långt bort - då frågar jag dig vad det står på lappen jag håller i handen just nu.
Antingen kan du läsa och har därmed bevisat att du har fjärrsyn eller så kan du inte läsa och du blir kallad bedragare/tokig.

Till denna grupp fenomen hör t.ex. fjärrsyn, tankeläsning, telekinesi, prekognition - och att tala med andar.
Gemensamt för psykiska krafter är att det är att det är ganska lätt att bevisa om någon har dessa, inkl. att tala med andar (som medium gör).
Hittills har INGEN lyckats visa att denne har psykiska krafter - därför drar jag slutsatsen att dessa antagligen inte finns.

När det gäller förmågan att tala med andar kan man också dra slutsatsen att det inte finns några andar att tala med, eller mer korrekt - människan kan INTE förnimma/kommiunicera med andar.
Stämmer detta finns ju inga spöken. :gremsmile:

JohanKarlsson

Not the one
anth said:
Ordet övernaturligt är väl definierat.
Första meningen från den länken: "Övernaturliga (övervärldsliga, utomvärldsliga) fenomen är sådana som inte kan undersökas med empiriska metoder, eller där vetenskapliga undersökningar inte ger något tydligt svar."

Nja, med den definitionen skulle väl många säga att tex strängteori då skulle höra till det övernaturliga.
Jag skulle snarare säga att övernaturligt är sådant som inte följer de naturlagar som allt annat följer.

anth

Vetefan
JohanKarlsson said:
med den definitionen skulle väl många säga att tex strängteori då skulle höra till det övernaturliga.
Det gör den också. :gremsmile:
Strängteorin är inte en teori, utan en obevisad hypotes - men av någon anledning tycker inte folk om att säga stränghypotesen. :gremsmile:

Cassius

Hero
Jag finner obehag av sånt här, är duktig på att fantisera och skrämmer lätt upp mig själv. Anledningen till att jag "väljer" att inte "tro" på detta är för att det går emot hela min idé om människan. Idén om att det finns en själ och en kropp, att det finns en del av oss som är den rena delen. Att jag sen är skeptisk för är för att de borde spöka överallt, varenda jävla kåk har sitt öde. Sin misär, sitt döda barn eller självmord. Varje arbetsplats har sin slav och sin sadistiska chef. I grunden till varje större byggnation ligger det lik i grunden. Vi lever i ett samhälle fullt av död och misär. Spöken är lika främmande för mig som att det fanns en magiskhand som fördelade resurserna i samhället.