Nekromanti Spökifiera actionkamera-filmer

Mutanten

Hero
Jag funderar på att filma lokala platser som jag har tänkt att använda som återkommande miljöer i The Esoterrorists. Jag tänkte filma med actionkamera när jag går, cyklar eller kör bil. Jag vill sedan spökifiera filmerna efteråt tex genom att lägga på ett filter som gör att filmerna ser ut som i en film, kanske svartvita, kanske lite dimma eller att det brinner/glöder om filmrutornas kanter osv. Jag har inga bestämda åsikter om hur filmerna ska se ut men jag vet att jag vill få till lite skräckstämning över filmerna. Någon som har något förslag på hur man åstadkommer detta på ett enkelt sätt?

anth

Vetefan
Att förvandla färgfilm till svartvitt borde väl alla redigeringsprogram klara av.
Svartvit skakig handkamera är väl Blair Witch Project-stämning direkt?

Mutanten

Hero
anth;n67168 said:
Att förvandla färgfilm till svartvitt borde väl alla redigeringsprogram klara av.
Svartvit skakig handkamera är väl Blair Witch Project-stämning direkt?
Ja det kanske räcker men det hade varit häftigt med en rök-effekt eller något också.

Cybot

Mest spelbar
1. Använd ett 8mm kamera filter i postprocessing för att få 1920-tals känsla. Eller ett annat kamerafilter som helt enkelt droppar bildkvaliten till en mer suggestiv nivå.
2. Använd en timeshuffler eller time shutter effekt för att droppa/arrangera om olika frames så att filmen ser skakig och onaturlig ut.
3. Motion blur kan också fungera om det görs rätt.

Ljud hjälper också om det är subtil. Knastrande och nästan omärkliga harmonier i Moll.
Typ
https://www.youtube.com/watch?v=JzczDX5j-IM