Nekromanti Space: 1939

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,635
Location
Fallen Umber
När det blev vinter i november gick jag i snöfallet och fick en idé, om snöflingor som sakta dalar ner över en gigantisk retrofuturistisk stad, om gnistrande dekadens och konspirationer i skyskrapor (men det täcker å andra sidan in de flesta av mina koncept). Nu har jag konkretiserat det hela i ett par omgångar, så att det går att förklara. Dags för årets första koncepttråd:

De första månlandningarna skedde i slutet av 1800-talet. Det upprättades spridda rymdkolonier och man fick kontakt med de första ickemänskliga arterna. Sedan på 1910-talet upptäckte man stjärnportarna, kanske som en rest av utomjordisk teknologi, och universum öppnades. Nu är året 1930-nånting (just 1939 var mest för namnets skull. Jag funderade på Space Pulp också), och Metropolis är en sjudande smältdegel där all världens och andra världars folk möts. Staden tar upp en konstgjord ö en bra bit utanför kusten vid New York, och är världens nav mot rymden: här dockar alla rymdskeppen, så dess ekonomiska och politska betydelse är avsevärd.

Teknologin är i grunden 30-tal, men med en massa häftiga modifikationer. Rymdskeppen är mer av atlantångar- än dogfighterstuk; dogfights får skötas om på Jorden med flashiga propellerplan och experimentella jetplan istället. Mode, estetik, musik och sånt är väldigt mycket 30-tal. Teknologin är en massa diesel- och radiorörspunk, med zeppelinare (såklart!), enorma oljiga kugghjul, helicarriers, mechas om man vill det, Brazil-aktiga datorer och så. Sen kan man ha experimentella strålpistoler, robotar, androider och biologiska modifikationer och andra riktigt skumma grejer.

Man skulle kunna ha lite superkrafter på låg nivå, som i Adventure eller Godlike. Diverse skumma aliens är ett krav. Det finns dolda experiment av olika slag, med robotar och hybrider och annat. Konspirationer och domedagsstämning som i anime-Metropolis är ju ett krav. Annat inspirerande är trailern till Casshern (men absolut inte filmen!), en massa Sky Captain and the World of Tomorrow, Brazil (som jag i och för sig redan nämnt, men ändå) samt bitarna i Authority som handlar om Jenny Sparks’ äventyr i British Space Group och Sliding Albion.

Politiskt finns det mycket rum för spirande diktatutstater, revolutionärer och anarkister, lömska säkerhetstjänster och spioner. Äventyren kan handla om festande, dolska intriger och konspirationer, balla flygplan, utforskande av fjärran trakter och diverse allmänt pulpiga grejer.

Jaha, vad tycks?


/Dimfrost, börjar bli förutsägbar
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Men... men... ja! Förfan! Gör! Nyss! Det här är ju skitfräckt, juh!

Det enda som jag kan komma på att lägga till är väl förstås att om en viss österrikisk hötorgsmålare fortfarande finns med i den världen så måste ju hans rike även härja på andra världar. Det är precis lika förutsägbart med Kriegsmarine i rymden Och Panzerarmee Titan, men vafan...
 

liftarn

Veteran
Joined
28 Dec 2004
Messages
61
Location
Stockholm
Inte nödvändigtsvis. Herr Hitler kanske helt kom av sig och kanske istället blev interantionellt erkänd som skapare av målningar med rymdskeppsmotiv. (Kom att tänka på en alternativ historia novell där han målade :zeppelinare:). Det var ju iofs inte bara i Tyskland liknande rörelser och ideer fanns fast frågan är vad som hänt i den alternativa historien.
 

quetzalcoatl

Veteran
Joined
26 Jul 2004
Messages
58
Location
Stockholm
Det här låtet, ärligt talat, döhäftigt. :gremlaugh:

Vad hände med första värlsdkriget? Hur påverkade / påverkades det av detta?
 

Isletbranch

Veteran
Joined
17 Jul 2003
Messages
115
Location
Växjö, Campus
Första Världskriget borde väl handlat om att ta kontrollen över stjärnportarna.

Stjärnporten i Sarajevo kanske var det som startade det hela?

Eller nåt liknande.
 

Dofhjort

Veteran
Joined
8 Dec 2000
Messages
153
Location
Stockholm
Smaskens!

Det låter inte alls tråkigt. När går du i tryck :gremwink:

Skämt åsido, stämningen i det här verkar vara enormt skön. Det låter som om Rävsvans T10-regler borde kunna funka till det här. Och dieseldrivna mechas känns ju perfekt för ett figurspel också!
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,635
Location
Fallen Umber
Okej! Slänger du ihop T10 Modern så jag har ett regelsystem? :gremgrin:

Och visst måste det finnas nazister. Även om Lemuria visar att man inte behöver ha nazister bara för att det är pulpigt ser jag ingen anledning att låta bli i det här fallet. För att anknyta till ett annat svar: visst måste det ha funnits ett första världskrig (annars blir nog historien alltför olik vår egen), men det kan ha utspelats i rymden till stora delar, och så gäller naturligtvis detsamma för uppladdningarna inför det andra.


/Dimfrost
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Storuggla är koncis

"Jaha, vad tycks?"

Coolt. Gör det. Gör du det samtidigt som du står på huvudet blir jag ännu mer impad av det.


Storuggla, krambjörnsfrossa
 

Svarte_Riddaren

Veteran
Joined
25 Mar 2004
Messages
10
Location
Uddevalla
Cool, men även om det är en väldigt "alternativ" historia så borde väl inte det grundläggande politiska krafterna vara likadana tex kommunismens framtåg och liknade.

eller hur?
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
8,077
Location
Nordnordost
Som i "Varning för okänd planet" där man räknar ut rymdhoppen med räknestickor, och hjälten är speciell för att han har lärt sig hela tabellsamlingen med rutter utantill. :)
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
"Cool, men även om det är en väldigt "alternativ" historia så borde väl inte det grundläggande politiska krafterna vara likadana tex kommunismens framtåg och liknade.

eller hur?"


Det beror till stor del på hur man definierar stilen och genren till sitt spel. Om man sysslar med alternativ historia, det vill säga extrapolerar en annan historia med utgångspunkt från en ukronisk vändpunkt, så har du helt rätt. Då förändras förutsättningarna för de olika politiska krafterna.

Men kör man med pulp... då skiter man i allt sånt där. Då har man inte med nazister för att nationalsocialismen bredde ut sig i Tyskland med början 1904 på grund av att Tyskland kände sig utestängda från interstellära handelsavtal med Frankrike, England och Marsianska Republiken Elysium Mons. Då har man med nazister för att nazister är bra skurkar. Eventuellt bortförklarar man sina nationalsocialistiska skurkar på grund av Frankrike, England och Elysium Mons, men make no mistake, nazisterna är med för att de är bra skurkar, inget annat.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,635
Location
Fallen Umber
Precis. Det här är ett ypperligt exempel på att spelvärldens inre logik inte behöver vara densamma som den riktiga världens. Det viktiga är att vi får en färgstark bagrund för diverse vilda äventyr, inte intellektuella spekulationer i hur månfärder på 1800-talet kan påverka världshistorien. Liksom, jag kan tänka mig att helt låta bli att förklara tekniken bakom de tidiga rymdfärderna. Det intressanta är teknologinivån i spelets nutid, inte hur tekniken har utvecklats. Tänk utifrån berättelsens lagar.


/Dimfrost
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
jag tycker det låter helt grymt! när jag såg Sky Captain så hade jag liknande tankar, men dina idéer slår ju mina stenhårt.

dock tycker jag namnet Space 1939 är lite tråkigt, finns det inte redan ett Space 1898?

.... men sätt igång och skriv/publicera ditt verk! :gremsmile:
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
WILD TALENTS

WILD TALENTS besitter det mesta av det du listade upp i trådstarten.

Bygger på samma regelmotor som sitter under Godlikes motorhuv.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,635
Location
Fallen Umber
dock tycker jag namnet Space 1939 är lite tråkigt, finns det inte redan ett Space 1898?
Spelet i fråga heter Space: 1889, så anledningen till att jag använder "Space: 1939" är naturligtvis att jag vill referera till det spelet. Jag bör kanske påpeka att det rör sig om ett arbetsnamn och inget annat.


/Dimfrost
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,635
Location
Fallen Umber
Re: WILD TALENTS

Ja, det verkar väl intressant, men inte riktigt vad jag är ute efter. Jag vill ha mer Sky Captain och megastora flygande skepp än regelrätta superhjältar, egentligen, även om det också kan vara trevligt. Dessutom har ju Wild Talents inte släppts än, så det är lite svårt att avgöra precis hur det är. :gremsmile: Nåja, tack för tipset i alla fall. Det fanns ju en massa trevlig konst från Christopher Shy på hemsidan. :gremlaugh:


/Dimfrost
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
1889 kanske det var ja...

men jag tycker dina idéer låter riktigt bra... Jag menar rymd/pulp/nazi/retro/zeppelinare är ju coolt, men kanske inte något nytt i sig - men jag tror aldrig jag har sett det i rollspelsform på samma sätt. Jag har ju själv haft idéer som faktiskt är väldigt lika, såpass lika att om jag hade publicerat mina idéer nu så hade det blivit kallat för en ripp-off.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,635
Location
Fallen Umber
Coolt! :gremlaugh: Jag har nog inte direkt sett rymdpulp förr, men det tycks ju finnas rätt många som gillar det. :gremsmile:


/Dimfrost
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Re: WILD TALENTS

Ja, det verkar väl intressant, men inte riktigt vad jag är ute efter. Jag vill ha mer Sky Captain och megastora flygande skepp än regelrätta superhjältar, egentligen, även om det också kan vara trevligt.

Kruxet är väl att det är stora megablaffiga zeppelinare med ondskefulla nekrofilnazister lite överallt. Plus andra stora svävare, rymdskepp och utomjordingar blandat med normala människor och dessa vilda talanger med superkrafter. De har släppt sina utvecklingsregler på yahoogroups men de är i princip desamma som till Godlike. Däremot finns det lite story och så med i dem och den är smyckad av pynt som klassiska antagonister, de naturliga fienderna och ett försök att förklara varför just nazisterna valts etc. Som ni skriver lite längre ner här i tråden helt enkelt.

Dessutom har ju Wild Talents inte släppts än, så det är lite svårt att avgöra precis hur det är. Nåja, tack för tipset i alla fall. Det fanns ju en massa trevlig konst från Christopher Shy på hemsidan.

Stämmer. Jag vill ha det när det kommer och Christopher Shy kan man inte få nog av ^^. Tycker man om honom kan man ju alltid gå över till hans Studio Ronin och beställa lite prints. Fick tre stycken häromdagen utskrivna på Kodak Photopaper 11x17 tum stora. Riktigt najs faktiskt :gremsmile:.
 
Top