Nekromanti Space Opera The Rpg

T-RED

Warrior
Är det någon där ute som spelat/spelar detta rent regelmässigt väldigt kompletta spel (efter vad jag sett i alla fall) som dock saknar allt vad spelvärld heter?
Vore kul om någon hade några spelvärldar eller nått liknande jag menar nått borde det väll finnas eftersom spelet ändå är tryckt 1980. Nån gammal hjälte borde kunna rota fram ett minne eller en kladd på en ny ras eller i princip vad som helst. Någon snälla???

Honken

Hero
Är det någon där ute som spelat/spelar detta rent regelmässigt väldigt kompletta spel (efter vad jag sett i alla fall) som dock saknar allt vad spelvärld heter?

För många herrans år sedan fick jag för mig jag skulle köpa ett Sci-Fi rollspel, och de 2 största just då hette (fick jag veta) Space Opera och Traveller så valet för mig stod mellan dessa två. I slutändan valde jag Traveller vilket jag idag inte ångrar, även om jag än inte spelat det... :gremwink:

/Honken

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jag har inte ens hört talas om spelet innan. Kan du berätta lite om det så att man får veta vad man missat?

/tobias

T-RED

Warrior
Tja vad finns det att säga om Space Opera, har faktist inte spelat det tyvärr dels pga att rollpersonsskapandet är extremkrångligt upplagt, om man ska räkna ut förflyttning så slänger de in reglerna för förflyttning och flera liknande grejer.
Jag har fortfarande inte efter många timmars studerande lyckats lista ut hur man använder en färdighet =) det står helt enkelt ingenstans där jag tycker det är logist att det borde stå typ bland alla mycket nogrant beskrivna färdigheter.
Dessutom saknas en värld/galax eller nått sånt överhuvudtaget det finns avancerad regler för att ta fram dessa men inget att utgå ifrån...
Tillspelets försvar bör jag kanske nämna att det är tryckt 1980 och faktist består av nära 180 sidor rentext.
Så om nån har några coola bilder på en katthumanoid eller 'Warm-blooded Saurians' (humanoida dinosaurusar) så vore det kul om ni vill dela med er för sakens skull.
Stämmningen i spelet är väll vad jag fått intryket av en blandning av starwars och en massa annan space opera helt enkelt.
En av sakerna jag däremot verkligen tycker om är 'Tech lvl'
Där olika planeter beroende på styre och en hel del annat kan ha olika grader av vapenteknologi där 'Tech lvl' 3 är musköter och liknande och det mest avancerade är 'Tech lvl' 7 där Gausgevär och Laservapen ingår.

Honken

Hero
Hur kan du då veta att du inte missat något?

Det kan jag inte veta, men... jag är så nöjd med Traveller att det gör mig inget.

/Honken

Staffan

Myrmidon
Tech Levels finns väl i de flesta sf-rollspel, i alla fall de som inte är bundna till en specifik värld med homogen teknologisk nivå. Vad jag vet så börjades det med tech levels redan i gamla Traveller. Sedan kan man variera innebörden i dessa lite (GURPS har t ex "mirakelteknologi" på tech level 16+, medan det i Alternity är på Progress Level 9+).

T-RED

Warrior
Ja jag har inte någon koll på andra sf-spel som saknar en bestämd värld och därför tyckte jag det var en kul grej men som sagt spelet tillför nog inget nytt om man redan spelat något nyare spel...

Dimfrost

Special Circumstances
Nyligen har det släppts både d20 Future (en modul till d20 Modern) och D6 Space, två generiska SF-spel. Inget av dem har fått lysande recensioner, men de duger säkert om man är ute efter just SF utan en bestämd värld.

/Dimfrost

Rosen

Myrmidon
För många herrans år sedan fick jag för mig jag skulle köpa ett Sci-Fi rollspel, och de 2 största just då hette (fick jag veta) Space Opera och Traveller

Space Opera har aldrig varit nåt särskilt stort spel; den stora konkurrenten för mångaherransårsedan var väl snarast TSR:s Star Frontiers (som de fö försökte få Äventyrsspel att ta in på svenska, men hr Malmberg gillade inte deras avtalsvillkor).

Nå, även i det valet skulle Traveller vara det klart bättre alternativet.

--
Åke

Rosen

Myrmidon

Inte spelat, men läst igenom rätt noggrant för en massa år sedan.
Spelvärld fanns det väl? Den var bara lika skeletalt beskriven som i andra spel från den tiden (och den fick lite mer detaljer i senare supplement; jag kommer iaf ihåg ett där det fanns en historisk timeline).

Space Opera var nog komplett så det räckte, men som i alla FGU-spel var det ett helsicke att få rätsida på reglerna - speciellt som de ofta innehöll självmotsägelser. Jag ägnade ett par kvällar åt att försöka bena ut reglerna för att sätta ihop rymdskepp (jag gjorde en modifierad Meteor Miner; har kvar papperet hemma nånstans) men fick konstatera att det var rätt mycket detaljer som man fick tolka sig fram till på egen hand.
Och det retade mig att de började med en ingående beskrivning av exakt hur stjärnskeppen tar sig fram fortare än ljuset - de warpar; snör av sig själva från den omgivande rymden och bildar ett eget litet pocket-universum, som sedan manövreras i förhållande till normalrymden - men i andra kapitel strödde in gott om hänvisningar till hur skeppen flyger genom "tachyon hyperspace"...

Nån gammal hjälte borde kunna rota fram ett minne eller en kladd på en ny ras eller i princip vad som helst.

Testat att googla? "space opera" fgu gav iaf rätt många träffar vid en snabbkoll, inklusive en del diskussionsgrupper.

--
Åke

Honken

Hero
Space Opera har aldrig varit nåt särskilt stort spel; den stora konkurrenten för mångaherransårsedan var väl snarast TSR:s Star Frontiers (som de fö försökte få Äventyrsspel att ta in på svenska, men hr Malmberg gillade inte deras avtalsvillkor).

Jag provade Star Frontiers, och det var före jag köpte Traveller. Jag kan inte säga jag fick några goda vibbar... Och det var väl dessutom man kunde börja kalla sig rollspelsfinsmakare...

/Honken

DODswe4

Hero
Tja jag skulle inte se det så, men men. Travellers ska vara bra har jag hört hmm hmm, lycka till med spelandet i allmänhet (vet om att det inte egentligen hörde hit men men)

Pom

Swashbuckler
Kampanjer och äventyr

Nej, spelat det har jag inte. Jag skaffade det begagnat för jag tyckte det fanns en massa matnyttigt i reglerna för att göra kulturer.

Däremot hittade jag följande produktlista från FGU i några Dragon från mitten av 80-talet:

"Star Atlases:
Starsector Atlas 1 (The Terran Sector)
Starsector Atlas 2 (The Mercantile League)
Starsector Atlas 11 (The CSA)
Starsector Atlas 12 (The Korellian Empire)

Adventures:
Martigan Belt
Probe NCG
Vault of the Ni'er Queyon
Fasolt in Peril
Agents of Rebellion
Incedus III
Rowsion II
Operation Peregrine"

Hur man får tag på dessa vet jag inte. Nätfiske är väl det som gäller.

Lycka till!

T-RED

Warrior
Re: Kampanjer och äventyr

Att det finns släpt material vet jag. Och vart man får tag på det vet jag också, det går i tryck på beställning från ett företag. Min förhoppning var att någon i rollspels sverige hade nått att komma med men det ser mörkt ut tyvärr...

Staffan

Myrmidon
Re: Kampanjer och äventyr

Om du är ute efter att skaffa saker till Space Opera så kan man köpa dem i PDF-format från http://www.drivethrurpg.com/catalog/index.php?cPath=70_100 under förutsättning att man står ut med en massa restriktioner gällande vad man kan göra med sina filer (DrivethruRPG använder så kallad "Digital Rights Management" vilket är rätt kontroversiellt, men det hör inte hemma i den här tråden). Jag vet iofs inte hur hög kvalitet det är på filerna - jag misstänker att de är inscannade från pappersförlaga i stället för att vara framställda från digitala original, med tanke på spelets ålder.

Dessutom lär i alla fall grundreglerna gå att hitta begagnade, då de har tryckts upp i nytryck lite då och då - detta på grund av att snubben som äger Fantasy Games Unlimited måste hålla saker och ting i tryck, annars går rättigheterna tillbaka till författarna, vilket han tydligen inte vill.