Är det någon där ute som spelat/spelar detta rent regelmässigt väldigt kompletta spel (efter vad jag sett i alla fall) som dock saknar allt vad spelvärld heter?
Inte spelat, men läst igenom rätt noggrant för en massa år sedan.
Spelvärld fanns det väl? Den var bara lika skeletalt beskriven som i andra spel från den tiden (och den fick lite mer detaljer i senare supplement; jag kommer iaf ihåg ett där det fanns en historisk timeline).
Space Opera var nog komplett så det räckte, men som i alla FGU-spel var det ett helsicke att få rätsida på reglerna - speciellt som de ofta innehöll självmotsägelser. Jag ägnade ett par kvällar åt att försöka bena ut reglerna för att sätta ihop rymdskepp (jag gjorde en modifierad Meteor Miner; har kvar papperet hemma nånstans) men fick konstatera att det var rätt mycket detaljer som man fick tolka sig fram till på egen hand.
Och det retade mig att de började med en ingående beskrivning av exakt hur stjärnskeppen tar sig fram fortare än ljuset - de warpar; snör av sig själva från den omgivande rymden och bildar ett eget litet pocket-universum, som sedan manövreras i förhållande till normalrymden - men i andra kapitel strödde in gott om hänvisningar till hur skeppen flyger genom "tachyon hyperspace"...
Nån gammal hjälte borde kunna rota fram ett minne eller en kladd på en ny ras eller i princip vad som helst.
Testat att googla? "space opera" fgu gav iaf rätt många träffar vid en snabbkoll, inklusive en del diskussionsgrupper.
--
Åke