Spackla ny gipsvägg

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Jag har renoverat i sommarhuset och nu har jag en massa väggar med nya fina gipsplattor. Jag har försökt spackla över skarvarna och satt på sådana pappersremsor. Jag kollade till och med på youtube videos för att se hur man gör. Men det blir ju inte bra! Nu har jag målat ett lager färg och man ser var skarvarna är. Samt en massa små ojämnheter, trots att jag sandpapprat flitigt.
Vad är knepet? Hur gör hantverkare egentligen? Måste jag spackla över hela väggen?

luddwig

Lawful evil
Hemma hos mig har jag genat och satt glasfiberväv på väggarna. Den döljer skarvar och skavanker. Väven är inte dyr, inte svår att sätta upp och går snabbt att rolla med önskad färg. Däremot lär väven vara ett helvete att få bort om jag någonsin skulle vilja det.

Lemur

Hemma hos mig har jag genat och satt glasfiberväv på väggarna. Den döljer skarvar och skavanker. Väven är inte dyr, inte svår att sätta upp och går snabbt att rolla med önskad färg. Däremot lär väven vara ett helvete att få bort om jag någonsin skulle vilja det.
Är det likvärdigt med att tapetsera? Eller är det enklare?

Mogger

Hipsteranka
Som @luddwig säger. Gå till din lokala färghandel eller dylikt och be om hjälp. Väv är smidigast. Väven finns i olika tjocklekar.

Men! Förarbetet är ändå viktigt! Väven är inte magisk. Så du får nog ta bort remsorna och slipa igen. Köp/låna en maskin om du inte redan har det. Att sandpappra hela väggar är vansinne! :)

ingels

Investigator
En renoveringstapet (vit som är lite tjockare) är en enkel lösning annars. Den täcker alla ojämnheter och mindre håll så du slipper spackla, slipa, spackla, slipa osv.

Glasfiberväven innebär ju spackling den med och ännu mer jobb.

Viktigast av allt att komma ihåg är att när man väl håller på och gör jobbet så tittar man med extrema ögon vilket man inte gör i vanliga fall och och man har svårt att vara nöjd när man väl gör själva grovjobbet.

Last edited:

zonk

muterad
I en tidigare lägenhet körde jag upp sk "räddningstapet" i ett rum som var lite extra hopplöst. Det är en tjock glasfiberväv som inte har något symmetriskt mönster, så det ser (imo) mkt trevligare ut. Mkt bra på att dölja ojämnheter. Men den drack mkt färg sen, den är aningen fluffig, s.a.s.

Mogger

Hipsteranka
I en tidigare lägenhet körde jag upp sk "räddningstapet" i ett rum som var lite extra hopplöst. Det är en tjock glasfiberväv som inte har något symmetriskt mönster, så det ser (imo) mkt trevligare ut. Mkt bra på att dölja ojämnheter. Men den drack mkt färg sen, den är aningen fluffig, s.a.s.
Det är en sådan jag menar. Kan säkert ha lite olika namn så enklast att fråga hos Colorama eller nått liknande.

Det blir aldrig perfekt. Det blir det inte när proffsen gör det heller.

När man väl möblerat, satt upp gardiner, etc så fäster inte ögat på småskavankerna. Konsten är att lära sig vilken nivå man faktiskt behöver uppnå.

Med det sagt så har jag också dåliga erfarenheter av de där pappersremsorna. Det är skitsvårt att få det jämt med dem. Krävs många lager av spackling för en amatör som jag.

Lemur

När du spacklar och slipar, skaffa en bygglampa om du inte har en. (När jag renoverade ett sovrum hemma köpte jag en på rea på Jula för typ 250 spänn)

sätt den så du belyser väggen från sidan, varenda ojämnhet kommer att synas.
Mycket bra tips!

Caligo

Swashbuckler
Jag är ingen snickare men jag har satt upp en del gipsväggar.
Det finns en slags fyllnadsmassa som man kan bör/måste ha i hörnen - väldigt bra (kolla vad det heter - inte 100).
Viktigt: Köp ett bra spackel som inte krymper så mycket - brukade vara grå - det var dock 15 år sedan jag spacklade sist - kolla med byggvaruhuset.
Använd en bra spackelspade (gärna tre olika storlekar). l Jag gillar de som är rätt stora (20-30 cm?). Spackla inte på för mycket eftersom det då är ett helvete att slipa sedan. Låt torka och slipa sedan med en riktigt bred sandpappersslip (Bäst är en bred som sitter på skaft).
Man måste spackla och slipa minst 2-3 gånger beroende på hur bra man är.
Tipset med bygglampa från sidan är bra så man ser ojämnheter.

Last edited: