Nekromanti Spaghetti-B-western

Rosen

Myrmidon
Kunde inte sova inatt så jag satt och slötittade på kabel-TV. Mitt i natta körde så TCM en rulle vid namn Ringo dödar för dollar (Ringo and His Golden Pistol) -- en liten spaghettiwestern som jag aldrig hört talas om förut.

Någon annan som har sett den? Filmen var rätt så kass; den var seg, hade just ingen spaghettikänsla att tala om, den förmodat stenhårda hjälten såg ut som Little Joe Cartwright med fjollmustasch och ägnade en stor del av tiden att stå och visa sitt tandkrämsleende för kameran.

Den var iaf småskoj att se av andra orsaker, såsom den massivt menlöse skurkens "mexikanska" accent (lät ungefär som fejkad rysk accent i gamla spionfilmer) och filmmusiken som gjorde sitt yttersta för att låta som nånting av Morricone... förutom ett tema som snarare lät som ett plagiat på The Ventures gamla gitarrlåt 'Apache'. Och jo, huvudpersonens revolver är gjord av guld...

Jag såg nån dvd-utgivare beskriva den som en "makaronwestern" - en western som försöker vara spaghetti men inte riktigt lyckas. (-:

--
Åke

Gabriel_UBBT

Warrior
En hel hög med filmer *spoiler?*

Jag var inne på sf bokhandeln och köpte fem western filmer;

High plains drifter
Unforgive (De skoningslösa)
För en handfull dollar
Sierra Torada
Pale Rider

Hittills har jag sett de första tre och kan rekommendera allihopa. För en handfull dollar var ju spaghetti (Det var den som skapade genren!) Kändes väl inte helt realistisk :gremwink: men helt klart värd att se med en intressant intrig. Clintan är hård!

De skoningslösa räknas som en av de hundra bästa amerikanska filmerna och den är verkligen skitbra! Lite action som gör att man verkligen känner för karaktärerna när det blir pang pang! Riktigt riktigt bra. Clintan är hårdast!

High plains drifter var lite skum och aningen seg men bra. Som jag fattade det var clintan en död sheriff som kom tillbaks för att hämnas på mördarna men samtidigt på alla bybor som bara såg på medan han blev ihjälpiskad vilket var lite annorlunda.

Pale rider har jag ju sett förut, har för mig att Jaws från james bond är med som läskig skurk!

Är det någon som har andra filmtips? John cusack är ju med i en bra western som är rätt ny men jag kommer inte ihåg vad den heter.
Sök på filmerna på www.imdb.com så framgår väl handlingen lite bättre än vad jag skrivit!

Ha det gött!

rax

Swordsman
Re: En hel hög med filmer *spoiler?*

High plains drifter var lite skum och aningen seg men bra. Som jag fattade det var clintan en död sheriff som kom tillbaks för att hämnas på mördarna men samtidigt på alla bybor som bara såg på medan han blev ihjälpiskad vilket var lite annorlunda.
Nej, han är bror till den mördade sheriffen, om jag inte minns helt fel. Har för mig det framgår när han får se sherriffens grav.

/Rax

Organ

Out of time, out of mind
High Plains Drifter

[ QUOTE ]
Nej, han är bror till den mördade sheriffen, om jag inte minns helt fel. Har för mig det framgår när han får se sherriffens grav.

[/ QUOTE ]
Som jag minns det så framgår det aldrig klart vem han är, utan han kan både vara någon från andra sidan eller levande släkting/bekant som tar på sig rollen som hämnare. Eller så är det uppenbart och bara jag som är korkad och inte fattar filmens subtiliteter :gremgrin:

/Anders

Gabriel_UBBT

Warrior
Re: High Plains Drifter

Ursäkta men hur kom du fram till att han var bror till den döde? Han heter stranger genom hela filmen så även i eftertexten. Om du inte sett någon special edition eller bakom kulisserna där clintan säger att det är så.

Vad som pekar på att han är återuppstånden alternativt tagit över någon annans kropp för att hämnas är det att han när han rider in i stan hör en oxpiska smälla rycker till och ser allmänt stenhård ut! Det kan ju bero på att han fått reda på att hans bror blev ihjälpiskad.
Men han drömmer även om händelsen precis som om han själv var där när det hände då han vet att byborna var lika skyldiga som mördarna.

Om jag inte minns helt galet så sover han väl heller inte i filmen, är det inte tillochmed någon i flmen som kommenterar det?

Jaja det är väl en öppen fråga egentligen men du kanske har rätt.

Gabriel_UBBT

Warrior

I think the supernatural element is a brilliant idea and its good the way they never tell you he is a ghost,they just gives a lot of really strong hints and the look,setting and music create the perfect atmosphere.

Hittade det här på Imdb.com där de flesta verkar hålla med mig men finns även många som går på din linje.. Så det är väl helt enkelt upp till var och en att bestämma sig för vad man tycker!

Gabriel_UBBT

Warrior
Sierra toridad!

Det är den sista rullen som jag har. har inte sett den än, är det någon annan som sett den? Jag hinner nog inte se den förrän i helgen men då skriver jag nåt om den om ingen annan gjort det!

Ha det gött!

Organ

Out of time, out of mind
Re: High Plains Drifter

[ QUOTE ]
Ursäkta

[/ QUOTE ]
Så gärna så :gremgrin:

[ QUOTE ]
men hur kom du fram till att han var bror till den döde?

[/ QUOTE ]
Det gjorde jag inte. Det jag hävdade var att det inte framgick klart vem han var utan att han mycket väl kunde vara den döde sheriffen som gick igen eller någon hämnande släkting.

/Anders

Gurgeh

The Player of Games
Staff member

Är det någon som har andra filmtips? John cusack är ju med i en bra western som är rätt ny men jag kommer inte ihåg vad den heter.
Den heter The Jack Bull och är mycket riktigt bra, om än inte spektakulär.

Annars är de bästa western-filmerna:
1. Rio Bravo
2. För några få dollar mer
3. Ravenous

/tobias