Nekromanti Spam i neowikin

Krille

Super Moderator
En del av er har lagt märke till att neowikin har fått spam. Det är liksom nackdelen med öppna wikisystem, och att stänga wikin förtar lite av dess syfte.

Det gör att det krävs lite jobb från er sida. Så fort ni hittar en sida med spam, klicka på "Visa andra ändringar" längst ner. Leta upp den senaste spamfria revisionen bland alla ändringar där, och när ni hittar en, visa den och klicka på Ändra. Spara sedan den spamfria revisionen.

Jag gör naturligtvis något i min ände. En populär metod är att låta en spambot gå in och lägga en mindre revision av en sida, och posta en massa spam. Det gör att sidan inte syns på Senast ändrade-sidan. Så nu har jag gjort en fulfix för att skapa en spambotfälla: alla mindre revisioner ignoreras. Det innebär att om man kryssar ur rutan "include page in senast ändrade list" (jag vet, det ser skitfult ut) så kommer ändringen över huvud taget inte att postas.

Neowikin hittar ni här: http://www.foxtail.nu/neowiki/

---

...vilket påminner mig om, är det någon som känner till om det finns någon plugin till IIS som upprätthåller en blocklista för kända spambothostar, och som uppdaterar sig automagiskt?

AnVili

Warrior
inte jag i alla fall

Jag tycker at det där med Neowikin är väldigt kångligt, fattar inte ens hur man gör ett inlägg där. Är det bara jag som är okunnig eller är det avancerat?

AnVili

Warrior
Nu!

Jag har redan läst de länkarna ett antal gånger. Men jag tror att jag vet hur man gör nu. Tack för hjälpen!