Nekromanti [Spandex] Att skriva exempel till superkrafter..

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag håller just nu på och skriver för glatta livet på superhjältesystemet Spandex. Hittills upplever jag att det gått ganska bra, även med grejer som exempel som annars brukar vara hårigt. Det är klart, jag är ingen skönlitterär författare på minsta vis, men jag upplever att "det funkar".

Nu kommer jag dock till en del där jag fruktar att mina förmågor är otillräckliga, och därför ber jag därför om råd:

Det gäller alltså hur man beskriver superkrafter. Det värsta som finns är långa listor utan inspirerande element. "Kraftstrålar: Köps som Kontroll och Kraft, med Avstånd för att ge strålarna räckvidd". Aptråkigt.

I Adventure! från White Wolf ackompanjeras de flesta förmågor med någon form av charmigt, genredrypande citat. För mig får det direkt effekten att "åfan va coolt, en rollperson med sånt vill jag spela". Även när det gäller grejer som t.ex temperaturtolerans och annat som brukar upplevas som ganska mesigt...

Men serier är ju ett visuellt medium, och jag kommer inte att kunna få ihop en illustration per kraft. Så hur beskriver man superkrafterna så att de blir inspirerande?

Nånstans kommer ju regeltexten ändå finnas, liksom en liten tråkblurb om att "kraftstrålar finns i många former, det kan vara laser, plasma eller högtrycksluft. Oavsett vilket fungerar de likadant; Kontroll för att träffa målet, Kraft för att göra skada, och Avstånd avgör hur långt bort målet får vara. Vilken sorts strålar det rör sig om och vilken färg de har bestämmer man själv."

Men räcker det, verkligen? Jag upplever det som lite torrtråkigt.

KamiFisk

Hero
Just när det kommer till superkrafter anser jag att man behöver den där lilla stämningens höjaren annars är det svårt att ta till sig.

Så liten ruta med regler sen en liten beskrivning under är det jag tror på iallafall.

Rickard

Urverk speldesign
Jag tror mer på att man exemplifierar med en förmåga och skriver sedan "Men den här får du inte välja. Hitta på en egen som fungerar likadant".

/Han, vars dragonborn i D&D4 skriker ut den samlade kunskapen av sina förfäder (thunder skada) istället för sprutar eld

Dilandau

Myrmidon
Citat är bra, om citaten är bra.

En sak jag själv funderat på när det gäller just superhjälteförmågor och beskrivningar och citat (märkligt att man funderar på sådant helt utan anledning egentligen) är att citatet ska härröra från en åskådare.

Som när när stålmannen flyger förbi: "It's a bird! It's a plane! No, it's ..."

Eller när den okände soldaten gav Hulken hans namn: "It was a big hulk" (parafras).

Eller "Han var som en del av skuggorna".

"Det var mer djur än människa, konstapeln".

"Han smälte väggen med sina ögon!"

Ja, ni fattar galoppen.

Dilandau

Myrmidon
En annan idé jag haft är att beskriva krafterna medelst polisrapporter. "Därefter lyfte den misstänkte bilen och slungade den mot det flygande föremålet (se bevismaterial A)".

Eller tidningsartiklar. Eller psykologiska utlåtanden. Eller klipp från skvallerpressen.

Lite beroende på vilken feeling man vill ha sitt spel.

krank

Magnus Edlund said:
En annan idé jag haft är att beskriva krafterna medelst polisrapporter. "Därefter lyfte den misstänkte bilen och slungade den mot det flygande föremålet (se bevismaterial A)".

Eller tidningsartiklar. Eller psykologiska utlåtanden. Eller klipp från skvallerpressen.

Lite beroende på vilken feeling man vill ha sitt spel.
Jag funderar på en blandning; krafterna är ganska många (63, om jag räknat rätt) och då känns det som att det kan bli lite tjatigt med samma sorts citat på alla.

Men alla dina förslag ska tas med i beräkningen. När jag väl börjar kommer jag att ta ytterligare råd från forumets hjärntrust...

Arfert

Facit
..men ska spelet verkligen heta Spandex?

Känns som ett namn på ett parodispel. Får mig bara att tänka på cykelbyxor och kassa pudelrockare... :gremgrin:

krank

Arfert said:
Känns som ett namn på ett parodispel. Får mig bara att tänka på cykelbyxor och kassa pudelrockare... :gremgrin:
Kom gärna på alternativa namn, för Spandex är det bästa jag kommit på hittills.

Arfert

Facit
Ska fundera på det.. i den här genren tycker jag även det är OK med engelska titlar, eftersom det är gängse praxis i Sverige numera: Daredevil, Superman, Batman, Heroes, Watchmen etc...

krank

Nu har jag börjat tvinga ur mig de första texterna; det går segt. Det här inlägget kommer att följas av ett par med exempel.

Det är möjligt att de kompletteras med lustifika citat - tidningsurklipp, polisrapportsformuleringar, whatever - senare.

Min tanke i Spandex är att regeltexter, alltså "hur man gör", skrivs med ganska formellt, nästan akademiskt språk, medan saker spelarna ska läsa medan de skapar rollpersoner, sånt som behöver vara mer "inspirerande" än "informerande", skrivs med mer informellt tonfall.

krank

Superstyrka

En av de verkligt klassiska superkrafterna - att kunna kasta bilar omkring sig som kastvapen eller hålla upp dem framför sig som en sköld, att slå sig genom väggar och in i byggnader eller hindra byggnader från att kollapsa. Den som är Superstark har ofta svällande muskler, likt en mästare i bodubuilding fast mer och större - men det finns undantag; beroende på källan till styrkan kan man lika gärna vara en superstark liten späd tonårskille som en superstark överviktig tjej.

Samtidigt är det inte bara bra att vara superstark. Man måste alltid hålla igen. Människor - och fordon, byggnader - går sönder så lätt. En ryggdunk kan sätta någon i rullstol för resten av livet, ett lite för hård handslag knäcka varje ben i handen.

Köps genom att man drar upp Styrka till Superskalan. Skalan för olika lämpliga kastvapen vid olika mängd styrka finns under Skalor (s. XX).

krank

Supersnabbhet

För vissa är supersnabbhet det bästa som finns; känslan av vinden som susar i öronen när man springer ikapp den snabbaste bil, blodet som rusar genom kroppen när man springer ifrån en pistolkula. Att inte vara fjättrad av den tröghet alla andra lider av.

För andra är förmågan mer av en förbannelse. Allt omkring dem rör sig så långsamt, så trögt. För att ens kunna kommunicera med vanliga människor måste man prata långsamt och tydligt. Att aldrig kunna slappna av och bara njuta. Till slut är det bara vägen som betyder något. Vägen och att springa. Att vara i ständig rörelse, att slippa ha med andra att göra.

Köps genom att man drar upp Snabbhet till Superskalan.

krank

Supertålighet

Det finns en viss dragningskraft i tanken att vara en mänsklig stridvagn; att ha en hud som kulor inte kan genomtränga, en benstomme som aldrig knäcks. Ingenting kan skada en; när man kastas genom en vägg av en superstark skurk reser man sig bara upp och borstar av sig, och slänger ur sig något kvickt.

Samtidigt kan förmågan också innebära att man tappar känseln. Om man inte känner någon smärta när man blir beskjuten, hur ska man då kunna känna mänsklig värme, känslan av en vårvind som smeker ens kind? Kroppen blir som ett skal, och människan därinne oändligt ensam.

Köps genom att man skaffar Supervärden i Tålighetsegenskaperna.

krank

Inbyggda vapensystem

Det bästa sättet att överleva en närstrid är att överhuvudtaget inte behöva ge sig in i en; med avståndsvapen kan man göra processen kort och med inbyggda avståndsvapen kan man vara säker på att alltid vara den som tar med sig en pistol till ett knivslagsmål.

De inbyggda vapnen kan till exempel vara cybernetiska implantat, ett vanligt avståndsvapen man alltid har med sig och inte kan bli av med eller benspikar man kan skjuta iväg från kroppen. Oavsett vilket köps förmågan med Kontroll och Kraft; Kontroll anger förmåga att träffa och Kraft hur mycket skada man delar ut. dessutom behövs Avstånd för att avgöra hur långt bort man kan skjuta.